لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۵

شماری از اعضای هیئت منصفه دادگاهِ «حق‌السکوت» ترامپ کنار گذاشته شدند


دونالد ترامپ در جلسه دادگاه پشت میز متهم نشسته بود
دونالد ترامپ در جلسه دادگاه پشت میز متهم نشسته بود

قاضی دادگاه دونالد ترامپ شماری از اعضای هیئت منصفه محاکمه او را کنار گذاشت، زیرا آن‌ها گفته‌اند نمی‌توانند عادلانه تصمیم بگیرند که آیا رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده پرداخت حق‌السکوت به یک ستاره پورن را غیرقانونی لاپوشانی کرده باشد.

قاضی خوان مرچان روز دوشنبه ۲۸ فروردین، در نخستین روز محاکمه تاریخی آقای ترامپ، به حدود یکصد تن از اعضای هیئت منصفه بالقوه گفت که آن‌ها نباید دیدگاهی یک‌طرفه و شخصی در مورد متهم یا پرونده، از جمله «گرایش سیاسی»، داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دست‌کم پنجاه تن از اعضای هیئت منصفه بالقوه پس از این‌که اعلام کردند نمی‌توانند در قضاوت کردن ترامپ بی‌طرف باشند، کنار گذاشته شدند. بقیه اعضا نیز گفته‌اند که به دلایل دیگر نمی‌توانند در هیئت منصفه حضور داشته باشند.

یکی از این افراد در خارج از دادگاه گفت: «من اصلاً نمی‌توانستم این کار را بکنم».

آلوین براگ، دادستان دموکرات منطقه منهتن نیویورک، دونالد ترامپ را متهم کرده که در مورد پرداخت ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دانیلز، ستاره پورن، در دوره کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ خود اسناد جعلی ارائه کرده است.

گزارش‌ها حاکی است که این مبلغ به عنوان «حق‌السکوت» به خانم دانیلز برای رابطه جنسی او با رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۰۶ پرداخت شده بود. آقای ترامپ چنین رابطه‌ای را تکذیب کرده و خود را بی‌گناه می‌داند.

مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ، شهادت داده که او این مبلغ را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ به عنوان حق‌السکوت به استورمی دانیلز پرداخت کرده است. آقای ترامپ در آن انتخابات توانست هیلاری کلینتون را شکست دهد.

قاضی دادگاه روز دوشنبه حکم داد که رئیس‌جمهور پیشین آمریکا باید در این محاکمه حاضر شود که انتظار می‌رود در کل ماه مه هم جریان داشته باشد. قاضی همچنین درخواست وکلای آقای ترامپ را رد کرد که خواسته بودند او از شرکت در یکی جلسات دادگاه برای حضور در یک نشست دیوان عالی در واشینگتن که هفته آینده برگزار می‌شود، معاف شود.

دونالد ترامپ پس از برگزاری جلسه دادگاه گفت که «قاضی قرار نیست به من اجازه دهد تا از این شیادی، از این محاکمه شیادانه، نجات پیدا کنم».

وکلای دو طرف در تلاش هستند تا ۱۲ عضو اصلی هیئت منصفه و شش عضو علی‌البدل را برای استماع آنچه که می‌تواند تنها پرونده جنایی ترامپ تا قبل از انتخابات روز ششم نوامبر امسال باشد، انتخاب کنند.

رویترز می‌گوید انتخاب یک هیئت منصفه از میان شمار زیادی از افراد در منهتن که در سیطره دموکرات‌هاست ممکن است روزها طول بکشد. انتظار می‌رود استورمی دانیلز و مایکل کوهن در این دادگاه شهادت بدهند.

قاضی مرچان می‌گوید هیئت منصفه باید رای دهند که آیا دونالد ترامپ «قطعا» گناهکار است یا نه، و نمی‌توانند اعلام کنند که او «احتمالاً» گناهکار است.

با این حال، در صورتی که رئیس‌جمهور پیشین آمریکا گناهکار شناخته شود این باعث نخواهد شد که او نتواند در انتخابات شرکت کند، اما بر اساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس، نیمی از رای‌دهندگان مستقل و یک نفر از هر چهار جمهوریخواه گفته‌اند که اگر آقای ترامپ گناهکار شناخته شود به او رای نخواهند داد.

درخواست دادستان‌ها برای جریمه ترامپ

جعل اسناد تجاری در نیویورک جرم محسوب می‌شود که جریمه آن می‌تواند تا چهار سال زندان باشد، هرچند بسیاری از کسانی که گناهکار تشخیص داده شده‌اند به پرداخت جریمه یا گذراندن دوره نظارت محکوم شده‌اند.

آقای ترامپ ۷۷ ساله در کت‌وشلوار آبی و در حالی که کراوات قرمز زده بود پشت میز متهم نشسته بود و دادستان‌ها از قاضی دادگاه خواستند او را به‌دلیل رویارویی‌اش با شاهدان احتمالی جریمه کند و به او یادآور شود که حتی می‌تواند زندانی شود.

آن‌ها از قاضی درخواست کردند که رئیس‌جمهور پیشین آمریکا را برای هر پستی که این ماه در شبکه‌های اجتماعی در مورد کوهن و دانیلز منتشر کرده است، هزار دلار جریمه کند.

کریستوفر کونروی، یکی از دادستان‌ها، گفت: «متهم نشان داده است که قصد دارد قانون را زیرپا بگذارد. او به شاهدان این پرونده حمله کرده است و در گذشته نیز پیرامون این پرونده به اعضای هیئت منصفه حمله کرده بود».

قاضی خوان مرچان روز ۲۳ آوریل را برای بررسی جریمه‌های پیشنهاد شده تعیین کرده است.

بر اساس حکم پیشین این قاضی، آقای ترامپ از هرگونه اظهارنظر عمومی در خصوص شاهدان، دادستان‌ها، کارکنان دادگاه و خانواده‌های آن‌ها، در صورتی که دخالت در پرونده محسوب شود، منع شده است.

تاد بلانشه، یکی از وکلای ترامپ، گفته که او حکم قاضی را نقض نکرده و رئیس‌جمهور پیشین فقط به اظهارات دانیلز و کوهن پاسخ داده است.

آقای ترامپ، کوهن را «دروغگوی سریالی» معرفی کرده و انتظار می‌رود که وکلای او نیز در جلسات دادگاه اعتبار گفته‌های این وکیل سابق رئیس‌جمهور سابق را زیر سوال ببرند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری رویترز و آسوشیدپرس/ک.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG