لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

انتشار دو کتاب شاملو در سالروز تولد او


احمد شاملو (۱۳۰۴-۱۳۷۸)
احمد شاملو (۱۳۰۴-۱۳۷۸)

همزمان با ۲۱ آذرماه، هشتاد و چهارمین سالروز تولد احمد شاملو، دو اثر از قدیمی‌ترین نوشته‌های او در حوزه کودکان با نام‌های «قصه دروازه بخت» و «بارون» با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در شهر کتاب تهران رونمایی شد.


تصویرسازی این دو اثر را ابراهیم حقیقی انجام داده است.


آیدا سرکیسیان همسر احمد شاملو نیز در گفت‌وگویی با رادیو فردا گفت:«امسال همچون سال های گذشته دوستان شاملو در خانه او گرد هم آمدند و با نواختن موسیقی و خواندن شعر و گفتن خاطره یاد او را زنده نگه داشتند.»


احمد شاملو یکی از مطرح‌ترین چهره‌های معاصر ایران از پیشتازان ترویج فرهنگ و ادبیات پیشرو بود.


او در بيش از نيم قرن فعاليت ادبی، آثاری گرانبها در عرصه‌های مختلف شعر، پژوهش، روزنامه‌نگاری، ترجمه و ادبیات کودکان از خود به يادگار گذاشت.

قصه خروس زری پیرهن پری و یل و اژدها، قصه هفت کلاغون، پريا، ملکه سايه ها، چی که دوستم داشتن، دخترای ننه دريا و قصه مردی که لب نداشت از جمله آثار احمد شاملو در حوزه ادبيات کودکان هستند.


شهرت اصلی شاملو به خاطر شعرهای او است. او پس از تجربه‌های شعری‌اش در قالب‌های کهنه، تحت تأثیر نیما یوشیج پدر شعر مدرن فارسی، سبکی را ابداع کرد که نامش را شعر سپید گذاشت.


آقای شاملو اولین شعر سپیدش را با نام «تا شکوفه سرخ یک پیراهن» در سال ۱۳۲۹ نوشت و سپس مجموعه شعر «آهن‌ها و احساس» را در همین سال منتشر کرد.


اما نام شاملو پس از آن بر زبان‌ها افتاد که مجموعه شعر «قطعنامه» وی با مقدمه فریدون رهنما در سال ۱۳۳۰ منتشر شد.


هوای تازه، باغ آینه، لحظه‌ها و همیشه، آیدا در آینه، آیدا، درخت و خنجر و خاطره، ققنوس در باران و ترانه‌های کوچک غربت از دیگر مجموعه شعرهای مطرح او هستند.


از دیگر آثار ماندگار او می‌توان به کتاب کوچه (دایره المعارف فرهنگ عامیانه مردم ایران) اشاره کرد.


شاملو نزدیک به سه دهه مشغول جمع‌آوری اطلاعات و تنظیم کتاب کوچه بود که تاکنون تنها چهارده جلد آن به چاپ رسیده است. تنطیم و چاپ ادامه این این مجموعه عظیم را پس مرگ شاملو، همسرش آیدا سرکیسیان برعهده گرفته است.


احمد شاملو که بسیاری از آثارش به زبان‌های متعددی ترجمه و منتشر شده است در طول حیات خود توانست جایزه سازمان جقوق بشر نیویورک، جایزه استیگ داگرمن و جایزه واژه آزاد هلند را دریافت کند.


احمد شاملو در ۲۱ آذر ۱۳۰۴ به دنیا آمد و در دوم مرداد ۱۳۷۹ در کرج درگذشت.

XS
SM
MD
LG