لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۴

هشدار طالبان به افراد خود درباره «خوشگذرانی و سِلفی گرفتن»


قایق‌سواری افراد طالبان در پارک بزرگ کابل
قایق‌سواری افراد طالبان در پارک بزرگ کابل

محمد یعقوب،‌ وزیر دفاع حکومت طالبان، طی یک سخنرانی تازه، از افراد گروه طالبان به دلیل گشت‌وگذارهای گروهی و رفت‌وآمدهای بی‌هدف در اماکن عمومی و ساختمان‌های دولتی انتقاد کرده است.

به گزارش روزنامه وال‌استریت جورنال، او در سخنرانی اخیر خود در انتقاد از رفتار افراد طالبان گفته است: «این رفتارِ فرماندهان جنگ و سربازان رژیم دست‌نشانده است و اگر خدای ناکرده به این گونه رفتارها ادامه دهیم ، نظام اسلامی خود را از دست خواهیم داد».

در پی به قدرت رسیدن طالبان در اواخر مرداد امسال، در هفته‌های گذشته عکس‌ها و ویدیوهای متعددی از وقت‌گذرانی نیروهای طالبان که در حال حاضر مسئولیت خاصی به‌عهده ندارند، در پارک‌ها، باغ وحش، مراکز تفریح و ورزشی کابل در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

برخی تصاویر مانند استفاده اعضای این گروه از تفریحات شهربازی یا راندن قایق‌های پدالی در پارک بزرگ کابل و برخورد آن‌ها با دنیای امروزی مانند نحوه استفاده از دستگاه‌های ورزشی در باشگاه‌ها و غافلگیری‌شان در مواجهه با صندلی‌های چرخ‌دار در اداره‌‌ها، در رسانه‌های اجتماعی بازتاب داشته است.

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد که تاکنون تذکرات محمد یعقوب، وزیر دفاع این گروه به افراد طالبان تأثیر کمی داشته است.

در همین حال مقامات طالبان به نیروهای خود درباره گرفتن «عکس سلفی» به‌ویژه با رهبران و مقام‌های ارشد این گروه هشدار داده و گفته‌اند که انتشار این عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به لو رفتن مکان و فعالیت اعضای ارشد این گروه و به خطر افتادن امنیت آن‌ها شود.

خوش‌گذرانی افراد طالبان در نقاط مختلف شهر کابل در حالی ادامه دارد که بسیاری از شهروندان افغانستان به‌ویژه در شهر شش میلیون نفری کابل، از محدود شدن آزادی‌های اجتماعی‌شان از سوی طالبان، به‌‌ویژه در مورد زنان، ناراضی هستند.

ایجاد محدودیت‌ برای تحصیل دختران و زنان و رفت‌وآمد آنها در سطح شهر که در دو دهه گذشته بی‌سابقه بوده است، هم‌چنین تسلط زبان پشتو در محافل حکومتی طالبان در حالی زبان میانجی بیشتر اهالی کابل فارسی است، از جمله موضوع‌هایی است که موجب ناراحتی ساکنان پایتخت افغانستان شده است.

علاوه بر محدودیت‌های جدید، تصاویر خشنی که افراد گروه طالبان در شهرهای مختلف افغانستان در هفته‌های گذشته ایجاد کرده‌اند مانند اعدام چهار مرد در چهار میدان شهر هرات و آویزان کردن آن‌ها از جرثقیل موجب رعب و وحشت بسیاری از مردم افغانستان شده است.

گروه طالبان در مرداد سال جاری توانست به سرعت تمامی ولایت‌های افغانستان را تصرف کند. نیروهای این گروه همزمان با خروج محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری وقت افغانستان، در ۲۴ مرداد وارد کابل شدند.

به رغم این که بیش از یک‌ماه از استقرار حکومت طالبان بر افغانستان می‌گذرد، هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه اسلام‌گرا را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG