لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

«انفجار انتحاری» در تالار عروسی در کابل بیش از ۶۰ کشته برجای گذاشت


یکی از شاهدان واقعه به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است بیش از هزار نفر در مراسم عروسی حضور داشتند.
یکی از شاهدان واقعه به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است بیش از هزار نفر در مراسم عروسی حضور داشتند.

مقام‌های افغان می‌گویند انفجار انتحاری در یک سالن برگزاری مراسم عروسی در کابل، به کشته‌شدن بیش از ۶۰ نفر و زخمی شدن نزدیک به ۲۰۰ نفر انجامیده‌است.

رویترز می‌گوید گروه طالبان دست‌داشتن در این انفجار را «رد کرده‌است». تا کنون گروه مشخصی مسئولیت حمله را برعهده نگرفته‌است.

یکی از شاهدان واقعه ۲۶ مرداد ماه به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است بیش از هزار نفر در مراسم عروسی حضور داشتند.

احمد امید گفته است «حدود ۱۲۰۰ نفر به عروسی دعوت شده بودند».

آقای امید که خود از این انفجار جان به در برده، از اعضای خانواده داماد بوده و به اسوشیتدپرس گفته است «وقتی انجار رخ داد، ما همراه داماد در اتاق دیگری بودیم. بعد دیگر هیچ چیزی قابل تشخیص نبود. همه در سالن روی زمین دراز کشیده بودند».

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، گفته انفجار بمب در بخش مردانه تالار عروسی، در غرب کابل، رخ داده است.

او بامداد یک‌شنبه شمار کشته‌ها را ۶۳ تن و شمار زخمی‌ها را ۱۸۲ نفر عنوان کرد.

بنا بر آن‌چه پیشتر در شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرده بود شمار کشته‌ها حدود ۴۰ نفر و شمار زخمی‌ها در حدود ۱۰۰ نفر عنوان شده‌ بود. با این حال به‌نظر می‌رسد شمار قربانیان ممکن است باز هم افزایش پیدا کند.

محل واقعه، سالن عروسی هتل «شهر دبی»، در منطقه‌ای از کابل است که بسیاری از اقلیت شیعه پایتخت افغانستان ساکن آن هستند.

این «انفجار انتحاری» ده روز پس از انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در همین بخش از کابل روی می‌دهد؛ انفجاری که ۱۶ مرداد ماه رخ داد و ۱۴ کشته و ۱۴۵ زخمی برجای گذاشت. بیشتر قربانیان و زخمی‌های انفجار پیشین زنان و کودکان بودند، هرچند ظاهرا هدف حمله نیروهای امنیتی افغانستان بودند.

در عین حال انفجار شنبه شب در زمانی رخ داده‌است که گزارش‌ها حاکی‌ست ایالات متحده و گروه اسلام‌گرای طالبان به یک توافق صلح برای پایان دادن به طولانی‌ترین جنگی که آمریکا را درگیر خود کرده، نزدیک شده‌اند.

تنها در شش ماهه نخست سال جاری میلادی در افغانستان بیش از ۳۸۰۰ شهروند غیرنظامی در نتیجه کشمکش‌ها، درگیری‌ها و حملات و بمب‌گذاری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

یک روز پیش از «انفجار انتحاری» در مراسم عروسی در غرب کابل، برادر رهبر طالبان بر اثر انفجاری در یک مسجد در حومه شهر کویته پاکستان کشته شد.

در زمان انفجار ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در مسجد حضور نداشت، ولی حافظ احمدالله برادر کوچکتر او در جریان واقعه کشته شد. یکی از منابع گروه طالبان گفته پسر رهبر اين گروه نیز مجروح شده است.

رویترز، آسوشیتدپرس/ت
XS
SM
MD
LG