لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

جزئیات تازه از حمله پهپادی به اقامتگاه نخست‌وزیر عراق؛ ایران حمله را «فتنه» خواند


مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق
مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق

وزارت کشور عراق اعلام کرده است که حمله پهپادی ناکام به منزل نخست‌وزیر عراق با سه پهپاد متفاوت انجام شده است که دو پهپاد سرنگون شده و پهپاد سوم به محل اقامت مصطفی کاظمی برخورد کرده و موجب مجروح شدن چند نفر از محافظان او شده است.

گزارش‌ها حاکی است که این حمله ساعت ۲ و ۱۵ بامداد یکشنبه ۱۶ آبان صورت گرفته است. حساب رسمی مصطفی کاظمی در توئیتر ساعتی پس از این حمله از سلامتی نخست‌وزیر عراق خبر داد و خواستار آرامش و خویشتنداری شهروندان این کشور شد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، حمله به منزل کاظمی را «فتنه» خوانده و گفته است «رد پای آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد». هنوز هیچ گروهی مسئولیت ابن حمله پهپادی را به عهده نگرفته است.

وب‌سایت نورنیوز، که به علی شمخانی نزدیک است، نیز در گزارشی این حمله را «مشکوک» خوانده و گفته است این حمله باعث می‌شود مطالبه گروه‌های معترض به نتایج انتخابات «به حاشیه» برود و شرایط کنونی را نگران‌کننده خوانده است. حکومت ایران از گروه‌های معترض به نتایج انتخابات پارلمانی عراق حمایت می‌کند.

در همین حال، پایگاه خبری «صابرین نیوز»، وابسته به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، در کانال تلگرامی خود خبر حمله به محل سکونت مصطفی کاظمی را مورد تمسخر قرار داده و او را به «صحنه‌سازی» در این خصوص متهم کرده است.

خبرگزاری‌های تسنيم و فارس، که وابسته به سپاه پاسداران هستند، نیز در گزارش‌های هماهنگ اظهارات ابوعلی العسکری، مسئول امنیتی کتائب حزب الله عراق، را بازتاب دادند که این حمله را نمایشی خوانده بود.

او همچنین گفته بود که اگر کسی بخواهد به نخست‌وزیر عراق آسیب بزند، «راه‌های کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تر» وجود دارد.

آمریکا حمله به اقامتگاه کاظمی را محکوم کرد

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای این «حمله» پهپادی را محکوم کرده و آن را اقدامی «تروریستی» علیه عراق خوانده است.

او اضافه کرده است که این اقدام تروریستی آشکار که ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم، قلب حاکمیت عراق را نشانه گرفته بود.

محل سکونت مصطفی کاظمی در حالی هدف حمله پهپادی قرار گرفته است که منطقه سبز طی روزهای اخیر شاهد اعتراض طرفداران گروه‌های مورد حمایت ایران به نتیجه انتخابات پارلمانی عراق بود.

در جریان اعتراضات روز جمعه، درگیری‌هایی بین معترضان و نیروهای امنیتی عراق در منطقه سبز روی داد که گفته می‌شود دو نفر کشته و بیش از صد نفر در جریان آن زخمی شدند.

مصطفی کاظمی روز گذشته دستور تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در این زمینه صادر کرد، اما گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران ‌روز گذشته گفته بودند که مصطفی کاظمی را در این زمینه پاسخگو خواهند کرد.

انتخابات پارلمانی پیش از موعد در عراق روز یکشنبه ۱۸ مهر ماه (۱۰ اکتبر) با مشارکت حدود ۴۱ درصد واجدان شرایط برگزار شد ولی میزان آرای احزاب وابسته به شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در این انتخابات به شدت کاهش یافت و هواداران این گروه‌ها ادعا می‌کنند که در رای‌گيری تقلب شده است.

بر اساس همین نتایج، ائتلاف سیاسی به رهبری مقتدی صدر، روحانی شیعه که با یک برنامه ناسیونالیستی و انتقاد از ایران وارد انتخابات شد، با کسب بیش از ۷۰ کرسی بزرگترین نیروی سیاسی در پارلمان آینده عراق خواهد بود.

معترضان از جمله هواداران گرو‌ه‌های شیعه «عصائب اهل الحق» و «گردان‌های حزب الله» هستند. هر دو گروه زیر چتر حشد شعبی فعالیت می‌کنند. این گروه تنها موفق به کسب ۱۵ کرسی پارلمان شده است، در حالی که در انتخابات گذشته با در اختیار داشتن ۴۸ کرسی دومین ائتلاف قدرتمند در پارلمان بود.

با استفاده از رویترز، رادیو فردا و توییتر

XS
SM
MD
LG