لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۰۶

از سرنگونی بنی‌صدر تا بازداشتگاه اوین؛ کفاشیان برای همیشه رفت


علی کفاشیان
علی کفاشیان

علی کفاشیان از دیرپاترین مدیران ورزشی جمهوری اسلامی ایران، با کناره‌گیری از پست ریاست کمیته فوتسال، از فدراسیون فوتبال رفت.

این تغییر اجباری در پی قانون منع بکارگیری بازنشستگان اعمال شده و پایانی است بر نزدیک به چهار دهه فعالیت علی کفاشیان بر عالی‌ترین سطوح مدیریتی ورزش ایران.

او دونده دوهای سرعت با مانع تیم ملی از اواخر دهه پنجاه تا آغاز دهه ۶۰ بود که به سرعت جذب پست‌های مدیریتی شد.

هنوز دونده بود و ۲۷ ساله که ناگهان به ریاست فدراسیون دوومیدانی رسید و مسئولیتی هم در بانک مرکزی داشت. با ریشی آشفته و نامنظم که بر چهره اکثر انقلابیون در آغاز دهه شصت دیده می‌شد.

او که کارمند بانک مرکزی بود، سال ۵۸ مدیر امور نظارت بر ارز شد. در این باره به خبرآنلاین گفته: «عضو انجمن اسلامی بودم. با افزایش اختلاف رجایی و بنی صدر، من اطلاعات بانک مرکزی را به نوربخش می‌رساندم تا ایشان بدانند حامیان بنی‌صدر چه می‌کنند و تلاش کردیم سرنگون شود.»

هفته نامه ورزشی تماشاگران نوشته است کفاشیان نماز صبح را در مسجد محل می‌خواند. او مشهور است به تطبیق سریع با جناح‌های متفاوتی که دولت را در اختیار می‌گرفنند.

سه سال معاون ورزشی و امور فدراسیون‌های سازمان تربیت بدنی بود. ریاست شورای برون مرزی را هم برعهده داشت. طی دو دوره مختلف، جمعاً ۱۷‬سال رییس فدراسیون دوومیدانی بود.

از سال ۸۳ به مدت پنج سال دبیرکل کمیته ملی المپیک شد. سرپرستی فدراسیون‌های رزمی، ژیمناستیک، بولینگ و بیلیارد، سوارکاری، شطرنج، قایقرانی و اسکی روی آب نیز در کارنامه‌اش درج شده.

بحث‌انگیزترین دوران کفاشیان، دهسال آخر است که وارد فوتبال شد. او قرار بود نقش رقیب صوری را برای محمد علی‌آبادی ایفا کند اما مخالفت فیفا با نامزدی علی‌آبادی باعث شد کفاشیان به عنوان تنها کاندیدای باقی مانده به ریاست برسد.

خودش در این باره در صداوسیما گفت: «من اشتباهی رییس فدراسیون شدم. روزهای سختی در فوتبال داشتم. در ابتدا این پست برایم ناآشنا بود. هر چند ۳۰ سال در ورزش بودم اما فوتبال فضای خودش را دارد.»

این ورود "اشتباهی" به فوتبال منجر به یک دهه ریاست پرماجرا شد. از سال ۹۵ هم با ریاست مهدی تاج، نایب رییس فدراسیون شد و رییس کمیته فوتسال.

دوران فوتبال، کفاشیان را تا پشت میله‌های بازداشتگاه اوین هم برد. او گفت فقط پاسخگوی سوالاتی درباره شهاب دادگرنژاد مشاور زندانی‌­اش بوده و توانسته از شخص خودش رفع شبهه کند.

اما عباس جعفری‌ دولت‌آبادی دادستان تهران با اشاره به بازداشت رییس فدراسیون فوتبال گفت: «کفاشیان پس از بازداشت در دادسرای زندان اوین، با قرار تامین آزاد شده و تحقیقات از او ادامه خواهد داشت.»

رسانه‌ها از وثیقه‌ سپاری سردار عزیز محمدی برای خروج کفاشیان از بازداشتگاه خبر دادند.

شكایت کفاشیان از برانكو ایوانكوویچ به پلیس بین‌الملل به دلیل بدهی مالیاتی از خبرسازترین رخدادها در دوران مدیریت اوست.

اما خود برانکو در شکایت از فدراسیون فوتبال ایران به خاطر عدم اجرای تعهدات موفق شد رای دادگاه عالی ورزش را بگیرد و فدراسيون را محکوم به پرداخت ۴۰۰ هزار دلار کند.

در پی انتخاب علی دایی به عنوان سرمربی تیم ملی، کفاشیان در پاسخ به عادل فردوسی‌پور گفت حتی یک لیوان هم در دست من نبود که بخواهم جابه‌جا کنم.

این اظهارات، تاییدی بود بر دخالت محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور وقت در انتخاب سرمربی تیم ملی. گرچه همین دخالت منجر به برکناری دایی از سرمربیگری شد که اعتراض شدید و طولانی مدت او را در پی داشت.

کفاشیان پس از انتخاب مجدد به عنوان رییس فدارسیون، در این باره که آیا اکنون لیوان دستش است، به خبرنگاران گفت: "خیلی چیزها دستم آمده و با تجربه‌ای که پیدا کرده‌ام، حالا لیوان دستم است."

کفاشیان در واپسین روزهای ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، با طرح مهدی محمدنبی مسابقه نمادین خداحافظی احمدی‌نژاد را برگزار کرد.

معافیت پسر کفاشیان هم خبرساز شد. سال ١٣٨٢در قهرمانى داخل سالن آسیا، نامش را به عنوان نفر ذخیره در تیم دوی امدادی گنجاندند. ایران قهرمان شد و احسان بدون اینکه دویده باشد، حکم قهرمانی گرفت.

طبق گزارش هفته نامه تماشاگران، او با همان حکم از سربازی معاف شد. بدون کنکور به دانشگاه رفت و در وزارت نفت نیز استخدام شد.

حالا با رفتن محمدرضا ساکت و علی کفاشیان، سایت ورزش سه نوشته است «باید در انتظار استعفای سایر مدیران بازنشسته فدراسیون فوتبال، از جمله فریدون اصفهانیان رییس کمیته داوران و حیدر بهاروند از سازمان لیگ باشیم.»

XS
SM
MD
LG