لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۷

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال: کفاشیان و ترابیان باید در مراجع قضایی محاکمه شوند


علی کفاشیان
علی کفاشیان

علی کفاشیان و عباس ترابیان از مقام‌های بلندپایه ورزش ایران در دهه‌های اخیر، به پنج سال محرومیت از هرگونه فعالیت در عرصه فوتبال محکوم شدند.

«ورزش سه» گزارش داد کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال ایران علاوه بر صدور حکم، فدراسیون را مکلف کرده در مراجع قضایی برای «مطالبه وجه» از کفاشیان و ترابیان شکایت کیفری کند.

رأی صادره پیرامون موضوع حق پخش دیدارهای تیم ملی در دوران ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون فوتبال است و تخلفاتی که در مناسب آنها با شرکت ام‌پی سیلوا رخ داده.

ترابیان ضمن تایید خبر صدور حکم، به ورزش سه گفت: «همان طور که صدا و سیما این خبر را منتشر کرده و از ما به عنوان مجرمین فوتبال یاد کرده است تقاضا می‌کنم فرصت بدهد از خودمان دفاع کنیم.»

او در گفتگو با سایت تسنیم یادآور شد که کامپیوتر و ایمیلش از سوی پلیس فتا و کارشناسان بررسی شده است.

کمیته اخلاق اعلام نکرده است که چرا با گذشت سال‌های طولانی از ماجرای فوق، بلافاصله پس از استعفای اجباری کفاشیان به دلیل منع به کارگیری بازنشستگان در مناصب دولتی به بررسی این پرونده پرداخته است.

کفاشیان از آغاز دهه ۶۰ و در بیست و هفت سالگی به ریاست فدراسیون دوومیدانی رسید و نزدیک به چهار دهه مهم‌ترین پست‌های ورزشی ایران را در اختیار داشته.

معاونت سازمان تربیت بدنی، دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها، ریاست شورای برون مرزی، دبیری کمیته المپیک، همچنین سرپرستی فدراسیون‌های رزمی، ژیمناستیک، بولینگ و بیلیارد، سوارکاری، شطرنج، قایقرانی و اسکی روی آب نیز در کارنامه‌اش درج شده.

او یک دهه ریاست فدراسیون فوتبال را به عهده داشت و از سال ۹۵ با ریاست مهدی تاج، نایب رئیس فدراسیون شد.

عباس ترابیان، رئیس سابق امور بین‌الملل، فوتسال، فوتبال ساحلی و کمیته اقتصادی فدراسیون فوتبال بوده و بیش از دو دهه در رأس امور فوتبالی ایران حضور داشته است.

ترابیان مسئول مذاکره با کارلوس کی‌روش برای پذیرش سرمربی‌گری تیم ملی ایران بود و مدتی هم به عنوان سرپرست، روی نیمکت تیم ملی می‌نشست.

کفاشیان و ترابیان در این پرونده علاوه بر محرومیت، به پرداخت جریمه نقدی هم محکوم شده‌اند. کفاشیان به تازگی در باشگاه مس کرمان به عنوان رئیس هیئت مدیره مشغول به کار شده و به این ترتیب نمی‌تواند به فعالیتش ادامه دهد.

کفاشیان سال ۱۳۹۱ برای پرونده موسوم به فساد در تبلیغات محیطی فدراسیون فوتبال بازداشت شد.

جعفری‌ دولت‌آبادی دادستان وقت تهران گفت: «کفاشیان پس از بازداشت در دادسرای زندان اوین، با قرار تامین آزاد شده و تحقیقات از او ادامه خواهد داشت.»

تحقیقاتی که هیچگاه مشخص نشد به کجا رسید و چه نتایجی داشت. اینک نیز فدراسیون فوتبال واکنشی محتاطانه به محکومیت کفاشیان و ترابیان داشته است.

در بیانیه فدراسیون با تاکید بر بررسی در کمیته استیناف آمده است: «هیچ حکمی پیش از رای استیناف قابلیت انتشار ندارد. احکام مربوطه پس از رای استیناف به صورت قطعی از فدراسیون فوتبال اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

هفته گذشته نیز فدراسیون فوتبال از محرومیت ده‌ساله و پنج‌ساله برای صادق ورمزیار بازیکن پیشین تیم ملی و کمک مربی سابق استقلال، همچنین رضا افتخاری مدیرعامل پیشین استقلال تهران خبر داد.

XS
SM
MD
LG