لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

ایران می‌گوید مرکز ساخت سانتریفیوژ کرج مشمول قوانین پادمانی نمی‌شود


تعدادی از سانتریفیوژهای پیشرفته ایران (عکس از آرشیو)
تعدادی از سانتریفیوژهای پیشرفته ایران (عکس از آرشیو)

بهروز کمالوندی٬ سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پنج‌شنبه‌ چهارم آذر، گفته است، در مرکز تولید قطعات سانتریفیوژ تسا در کرج مواد هسته‌ای وجود ندارد و به همین دلیل به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به آن داده نمی‌شود٬ چرا که مشمول قوانین پادمانی نمی‌شود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سفری در سه‌شنبه هفته جاری به تهران تلاش کرد تا بر سر مسائل اختلافی با ایران از جمله نصب مجدد چهار دوربین آژانس در مرکز تولید قطعات سانتریفیوژ تسا در کرج به توافقی دست یابد. او روز چهارشنبه پس از بازگشت از تهران گفت که نتوانسته است با مقامات ایران به توافقی دست یابد.

بهروز کمالوندی در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته است: «در کارگاه کرج ما مواد هسته‌ای نداریم. بنابراین این مکان مشمول قوانین پادمانی نخواهد شد. در این مرکز سانتریفیوژ تولید می‌شود و با افتخار اعلام می‌کنیم که سانتریفوژ‌های پیشرفته با ظرفیت بالا می‌سازیم و برای این کار هم نیازی نیست تا از نهادی اجازه بگیریم، چون طبق ماده چهار ان.پی.تی این فعالیت‌ها حق ایران است.»

او در ادامه در خصوص توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره سرویس دوربین‌های کارگاه کرج گفته است، تصاویر دوربین‌های نظارتی در تاسیسات کرج «بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس به آژانس داده نمی‌شود و هم‌اکنون نظارتی ندارند.

اشاره بهروز کمالوندی به قانون «اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم‌ها» است بر اساس آن باید با توجه به عدم لغو تحریم‌ها علیه ایران، اجرای نظارت‌های فراپادمانی در کشور متوقف شود.

ایران ادعا کرده که در حمله خرابکارانه اسرائیل به تأسیسات کرج، دوربین‌های آژانس نیز آسیب دیده‌ است. تهران با این حال اجازه ورود بازرسان آژانس به این تأسیسات را نداده است.

رافائل گروسی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «علی‌رغم تلاش‌های من، دیروز نتوانستیم به توافق برسیم و زمان توافق با ایران در مورد دوربین‌های مرکز تولید قطعات سانتریفیوژ رو به اتمام است.»

مذاکرات با گروسی به دلیل کمبود وقت «ناتمام» ماند

بهروز کمالوندی در بخش دیگری از این مصاحبه با صدا و سیمای جمهوری اسلامی در خصوص نتایج سفر رافائل گروسی به تهران گفته است: « برخلاف آنچه در رسانه ها آمد، ما تقریبا کار را تمام کرده بودیم، غیر از چند کلمه‌ای که باقی مانده بود، ولی فرصت نبود و سفر کوتاه بود و اگر چند ساعت بیشتر وقت داشتیم تمام می‌کردیم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرده است : رافائل «گروسی هم گفته که ناتمام بوده، ولی در داخل آن را بی نتیجه ترجمه کردند.حتی آقای گروسی در مصاحبه خود گفته که منطور من این است که کار ما هنوز تمام نشده است.»

با این حال، آمریکا روز گذشته هشدار داد به بن‌بست رسیدن همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران، برای مذاکرات احیای برجام که قرار است از هفته آینده از سر گرفته شود، نشانه خوبی نیست.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با ابراز ناامیدی از نتیجه سفر آقای گروسی به تهران اعلام کرد که «عدم همکاری ایران [با آژانس] نشانه‌ای بد از میزان جدیت آنها در به نتیجه رسیدن موفقیت‌آمیز مذاکرات ماست».

«سرویس یا تعویض دوربین‌های کرج»

بهروز کمالوندی همچنین گفته است: «در مذاکرات شهریور هم موضوع سرویس دوربین‌ها٬ نه تعویض دوربین‌ها مطرح شد که دو موضوع کاملاً متفاوت است. آنها بعد از این، درخواست تعویض دوربین‌ها را داشتند که با توافق ما مغایر بود.»

در حالی بهروز کمالوندی این اظهارات را مطرح کرده است که سه قدرت اروپایی دخیل در برجام روز گذشته در بیانیه مشترکی از ایران خواسته‌اند که فورا دسترسی آژانس به تاسیسات هسته‌ای کرج را فراهم کند.

فرانسه، آلمان و بریتانیا هشدار داده‌اند که تحقیق و توسعه در این زمینه و استفاده گسترده از سانتریفیوژهای پیشرفته، توانایی‌های غنی‌سازی ایران را «برای همیشه بهبود داده» و به این ترتیب تداوم اقدامات فزاینده ایران «به طور غیر قابل برگشتی ارزش ضد اشاعه برجام را کاهش می‌دهد».

در همین حال، نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از روز چهارشنبه به صورت آنلاین آغاز شد. این نشست در پی شهربندان مجدد در اتریش که از دوشنبه گذشته برقرار شده است، به مدت سه روز به صورت آنلاین ادامه دارد.

نماینده آمریکا در دومین روز از این نشست هشدار داد٬ چنانچه جمهوری اسلامی ایران به عدم همکاری با آژانس ادامه دهد، نشست فوق‌العاده برای رسیدگی به «این بحران» تشکیل خواهد شد.

با استفاده از فارس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG