لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱

نبردهای سنگین در دومین روز «آتش‌بس» میان آذربایجان و ارمنستان


یکی از حملات هوایی علیه مواضع نیروهای ارمنی
یکی از حملات هوایی علیه مواضع نیروهای ارمنی

گزارش‌های رسمی حاکی از ادامه نبردهای سنگین در دومین روز آتش‌بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است. با کشیده شدن دامنه حملات به بیرون از ناگورنو-قره‌باغ و هفت منطقه اطراف آن، آمار تلفات و زخمی‌های هر دو طرف در درگیری اخیر باز هم افزایش یافته است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان یکشنبه ۲۰ مهرماه، از حمله موشکی به گنجه، دومین شهر بزرگ کشور بعد از باکو و همچنین مرگ ۹ غیرنظامی و زخمی شدن ۳۴ تن از ساکنان این منطقه خبر داده است. خبرگزاری رویترز می‌نویسد نمی‌تواند درستی این داده‌ها را تایید کند.

هفته گذشته نیز این شهر مورد حمله قرار گرفته و تعدادی کشته و زخمی شده بودند.

عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از هدف قرار گرفتن چندین آپارتمان در شهر گنجه خبر می‌دهد. همچنین وزارت دفاع کشور با انتشار عکس‌هایی از حمله موشکی ارمنستان به نیروگاه مینگه‌چویر که بخش عمده برق کشور را تأمین می‌کند خبر داده است.

چند روز قبل نیز یک موشک به ۱۰ متری یکی از واحدهای تولید برق این نیروگاه اصابت کرد، اما عمل نکرده بود.

همزمان وزارت دفاع ارمنستان و مقامات دولت خودخوانده ناگورنو-قره‌باغ اعلام کرده‌اند که حملات پهپادی جمهوری آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی ادامه دارد.

طی روز جاری ارمنستان کشته شدن ۲۵ نیروی نظامی دیگر خود را تأیید کرده و بدین ترتیب شمار کشته‌های نظامی این کشور طی بیش از دو هفته گذشته که نبردها آغاز شد، به حدود ۴۰۰ نفر رسیده است.

جمهوری آذربایجان شمار کشته‌های نظامی خود را اعلام نکرده، اما به غیر از نظامیان، ده‌ها غیرنظامی از هر دو طرف کشته شده‌اند.

وزارت دفاع آذربایجان با انتشار ویدیوهایی که توسط پهپادها کشیده شده، از هدف قرار گرفتن چندین سامانه موشکی و ادوات سنگین ارامنه در قره‌باغ کوهستانی خبر داده و الهام علی‌یف رئیس‌جمهوری کشور روز یکشنبه اعلام کرد نیروهای ارمنستان طی دو روز گذشته سعی کرده‌اند برخی از مناطق آزاد شده را دوباره اشغال کنند.

آذربایجان می‌گوید منطقه جبرائیل در مرز با ایران به همراه بیش از ۲۰ روستا و دو شهر را آزاد کرده است.

وزرای خارجه دو کشور روز جمعه در مسکو مذاکره‌ای ۱۰ ساعته برگزار کردند و اعلام شد که از ظهر شنبه، ساعت ۱۲ آتش‌بس برای تحویل اجساد و مبادله زندانی‌ها برقرار خواهد شد.

در اولین دقایق آتش‌بس، طرفین همدیگر را به نقض آن متهم کردند و حکمت حاجی‌یف معاون رئیس‌جمهور با انتشار توئیتی از ارسال گسترده موشک به ارمنستان از راه هوایی خبر داد. وی اشاره‌ای به کشور ارسال‌کننده موشک نکرد، اما اسامی موشک‌هایی که نام برده، نشان می‌دهد آنها ساخت روسیه هستند.

در نبردهای اوایل دهه ۹۰ میلادی قره‌باغ کوهستانی که اکثریت ساکنان آن ارمنی هستند، به همراه هفت منطقه آذری‌نشین دیگر به عنوان «مناطق حائل برای قره‌باغ» به تصرف ارامنه درآمد، اما سازمان ملل طی چهار قطعنامه خواستار خروج نیروهای ارمنستان از این مناطق شده است. تاکنون هیچ کشور عضور سازمان ملل، از جمله خود ارمنستان استقلال قره‌باغ کوهستانی را به رسمیت نشناخته است.

نبرد قره‌باغ و مناطق حائل بیش از سی هزار کشته بر جای گذاشت و نزدیک یک میلیون شهروند آذربایجان آواره شدند. از سال ۱۹۹۲ گروه مینسک میانجی‌گری میان دو کشور را آغاز کرده و سال ۱۹۹۴ آتش‌بس میان دو کشور برقرار شد؛ اما طی ۲۶ سال گذشته همواره درگیری‌ها میان آذربایجان و ارمنستان ادامه داشته و در مقاطعی به شدت اوج گرفته است.

XS
SM
MD
LG