لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

صدای آرشه‌ای که سال‌ها دنبال کردم؛ همایون خسروی به روایت کریم قربانی


از راست به چپ همایون خسروی و کریم قربانی سال ۵۸ خورشیدی در ایران
از راست به چپ همایون خسروی و کریم قربانی سال ۵۸ خورشیدی در ایران

همایون خسروی نوازنده برجسته ویولنسل شامگاه شانزدهم فروردین در ۶۶ سالگی بر اثر ابتلا به بیماری سرطان در لس آنجلس درگذشت.

آقای خسروی در سال های پیش از انقلاب ایران از نوازندگان برجسته ارکستر سمفونیک تهران به رهبری فرهاد مشکات بود.

او نوازندگی را از ۱۴ سالگی با ارکستر بزرگ رادیو ایران به رهبری ایرج گلسرخی و فریدون شهبازیان آغاز کرد، و علاوه بر نواختن ویلنسل که ساز انتخابی هنرستان عالی موسیقی برایش بود، نواختن فرنچ هورن را هم نزد مرتضی حنانه آموخته بود.

کریم قربانی: متأسفم بعد از مرگ همایون این حرف‌ها را می‌زنیم
please wait

No media source currently available

0:00 0:08:42 0:00
لینک مستقیم

همایون خسروی در طول سال‌های فعالیت خود برای بسیاری از بزرگان موسیقی اصیل، کلاسیک و پاپ ایرانی به نوازندگی پرداخت. از جمله آثار برجسته‌ای که او در آنها حضور داشت می‌توان به آلبوم‌های شب، سکوت کویر از کیهان کلهر و امان از به آهنگسازی عبدی یمینی اشاره کرد.

همایون خسروی از طریق اسفندیار منفردزاده برای نوازندگی در فیلم قیصر دعوت شد و پس از ان در تعداد زیادی از آثار سینمایی و تلویزیونی به آهنگسازی پرداخت.

او همچنین در شکل‌دهی به ارکسترهای زهی جوانان در ایران دستی داشت. از دیگر همکاری‌های او می‌توان به حضور در اجرای اپرای فانتوم همراه با مایکل کرافورد هنرپیشه و خواننده بریتانیایی اشاره کرد.

همایون خسروی در سال‌های پس از خروج از ایران هم برنامه‌ای تلویزیونی با نام ضیافت را تهیه می‌کرد.

کریم قربانی، از دیگر نوازندگان برجسته ساز ویولنسل که از هم‌دوره‌های آقای خسروی است و با او دوستی دیرینه‌ای داشته است می‌گوید که همایون خسروی برای نواختن یک قطعه تا جگر آن ملودی را به دست نمی‌آورد، اجازه ضبط کردن نمی‌داد و برای نوازندگی روی صحنه نمی‌رفت.

اولین کاری که همایون خسروی و کریم قربانی با هم در آن حضور داشتند، فیلم «خانه آقای حق‌دوست» به کارگردانی منوچهر سمیعی بود که آهنگسازی آن را محمد شمس بر عهده داشت.

آقای قربانی با اشاره به دشواری نواختن کارهای محمد شمس می‌گوید که همایون خسروی نوآنس‌های (لحن) خوبی در کارش ایجاد می‌کرد.

آنها آخرین بار در مجموعه تلویزیونی پر بیننده گل پامچال همنوازی کردند؛ مجموعه‌ای پرمخاطب به کارگردانی محمدعلی طالبی و آهنگسازی محمدرضا علیقلی.

آقای قربانی معتقد است در نوازندگی و به‌ویژه نواختن سازی مانند ویولنسل نمی‌توان ریا کرد. او که صدای آرشه همایون خسروی را از دیروز تا امروز دنبال کرده است، آقای خسروی را نوازنده‌ای می‌داند که همیشه با همان مسئولیت دوران دانشجویی و هنرجویی‌اش نوازندگی کرد.

XS
SM
MD
LG