لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۹

کارنامه آبان ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در آبان ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۷:۰۹ ۳۰.۸.۱۳۹۸

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری سرکوب خشن تظاهرات سراسری در ایران را محکوم کرد

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری آنچه سرکوب خشن تظاهرات سراسری در ایران نامید را محکوم کرد.

شارون بارو، دبیرکل این اتحادیه بین‌المللی کارگری، با اشاره به کشته شدن شماری از معترضان در ایران، گفت که این وضعیت نشان می دهد که سیستم به توصیف او،‌ چپاولگر باید تغییر کند.

او افزود سرخوردگی‌ها و نگرانی‌های مردم، به ویژه درباره دستمزدهای کم، با خشونت دولتی و سرکوب فعالیت‌های تشکل‌های کارگری حل نمی‌شود.

به نوشته وب‌سایت کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری،‌ ایران در رده پنجم جدول این اتحادیه در زمینه نقض حقوق کار قرار دارد.

خانم بارو با اشاره به تظاهرات در شیلی و ایران و سیاست‌های مشابه دولت‌های این دو کشور در برخورد با معترضان گفت که به جای برخوردهای خشونت بار، حداقل دستمزد باید افزایش یابد و آزادی تشکل‌یابی به رسمیت شناخته شود.

۱۶:۲۰ ۳۰.۸.۱۳۹۸

دومین نشست کمیته مزد، بی‌نتیجه تمام شد

خبرگزاری ایسنا گزارش داد در حالی که قرار بود در دومین جلسه کمیته مزد شورای عالی کار به راهکارهای ترمیم دستمزد و تقویت معیشت جامعه کارگری پرداخته شود، نماینده کارگران در این شورا از بی‌نتیجه ماندن این جلسه به دلیل اختلاف نظر گروه کارفرمایی و کارگری خبر داد.

ناصر چمنی گفت: در این نشست که با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد، ‌ صنعت و کار با حضور نمایندگان گروه کارفرمایی و کارگری برگزار شد، نماینده مرکز آمار ایران نیز حضور داشت که گزارشی از اقلام سبد خانوارها ارائه کرد؛ اما به هزینه کرد خانوارهای تبدیل نشده بود تا بتوان بر سر آن بحث و گفت‌وگو کرد و به همین دلیل نتیجه‌ای حاصل نشد.

او اشاره کرد که کارفرمایان گزارشی نیاورده بودند و به تاثیرگذاری برخی از اقلام دستمزد انتقاد داشتند و گفت: آنها دیدگاه خاص خود را دارند و معتقدند برخی از اقلام نباید در سبد معیشت خانوارهای کارگری قرار بگیرد یا تاثیرگذار باشد.

۱۶:۱۹ ۳۰.۸.۱۳۹۸

افزایش فشارها بر فعالان کارگری در ایران

گزارش‌های دریافتی رادیو فردا از ایران حاکی از افزایش فشار بر فعالان کارگران است.

بر اساس این گزارش ها، فشارها از سوی وزارت اطلاعات و دستگاه های امنیتی مانند سپاه پاسداران برفعالان کارگری انجام شده اند.

اعمال فشار بر فعالان کارگری همزمان با برگزاری اعتراض‌ها در دهها شهر ایران انجام شده است.

۱۶:۱۷ ۳۰.۸.۱۳۹۸

«دهها هزار راننده کامیون از بیمه محرومند»

محمد خان بلوکی، رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی کامیون‌داران حمل و نقل سراسر کشور، اعلام کرد که بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تن از رانندگان کامیونی که در یک سال اخیر به این صنف پیوسته‌اند از حمایت‌های دولتی در بحث بیمه محروم مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او با اعلام اینکه این گروه بزرگ از رانندگان باید ماهانه ۶۰۰ هزار تومان حق بیمه بپردازند، گفت: رانندگان کامیون برای دریافت کارت هوشمندی که مجوز آنها برای دریافت بارنامه است باید بیمه باشند و از سازمان تامین اجتماعی تاییدیه بگیرند.

محمدخان بلوکی با اشاره به اینکه بیمه رانندگان کامیون که بر اساس یک و نیم برابر حداقل حقوق پرداخت می‌شود، اجباری است، گفت: دولت در گذشته، ۵۰ درصد از ۲۷.۵ درصد حق بیمه رانندگان کامیون را پرداخت می‌کرد، اما در یک سال اخیر این کمک‌ها قطع شده و رانندگان مجبورند تمامی حق بیمه را خودشان بپردازند.

۱۶:۱۶ ۳۰.۸.۱۳۹۸

«معیشت کارگران و بازنشستگان دچار مشکل شده است»

رحمت‌الله پورموسی، فعال کارگری، بر ضرورت رسیدگی به وضع معیشت بازنشستگان کارگری تاکید کرد و خواستار آن شد که با درنظر گرفتن واقعیت‌های امروز و معیشت کارگران و بازنشستگان، برای ترمیم دستمزد و مستمری آنان در سال آینده اقدام شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رحمت اله پورموسی اشاره کرد که علاوه بر کارگران، معیشت بازنشستگان کارگری هم دچار مشکل شده است و حقوق بازنشستگی کفاف هزینه‌های دارو،‌ درمان و اجاره مسکن را نمی‌دهد.

آقای پورموسی همچنین نوشت که بن خواربار برای کارگران ۱۱۰ هزار تومان و برای بازنشستگان ۵۰ هزار تومان است و حق مسکن کارگران ۸۰ هزار تومان و حق مسکن بازنشستگان ۲۲ هزار تومان تعلق است.

۱۷:۵۴ ۲۹.۸.۱۳۹۸

«کارگران فاقد بیمه شکایت نمی‌کنند تا اخراج نشوند»

یک عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار خواستار آن شد که کارگران فاقد بیمه، نداشتن بیمه خود را به سازمان تامین اجتماعی گزارش دهند و گفت: شرایط اقتصادی و تعادل نداشتن عرضه و تقاضا در بازار باعث شده است که بسیاری از کارگران فاقد بیمه از کارفرما شکایت نکنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی اصلانی با اعلام اینکه کارگران فاقد بیمه، حداقل‌های قانون کار را دریافت نمی‌کنند،‌ افزود: تعداد کارگران فاقد بیمه کم نیست و از منشی مطب دندانپزشکی گرفته تا دستفروش و کارگر واحدهای زیرپله‌ای و زیرزمینی و میادین، از حداقل‌های قانون کار محرومند.

او اضافه کرد: کارگران فاقد بیمه نه تنها دستمزد مصوب قانونی را نمی‌گیرند بلکه برای آنها بیمه هم رد نمی‌شود و برای‌ آنکه امرار معاش کنند و از عهده هزینه‌های زندگی خود و خانواده برآیند از سرناچاری با دستمزد پایین و بدون بیمه تن به کار می‌دهند.

این عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار گفت: کارگر بدون بیمه می‌داند که اگر از کارفرما شکایت کند اخراج می‌شود، چون کارگر متقاضی کار در بازار زیاد است و با کوچکترین اعتراضی، کارفرما عذر او را می‌خواهد و کارگر دیگری جای او را می‌گیرد.

علی اصلانی در این مورد که چرا واحدهای زیر پله‌ای شناسایی و سه میلیون کارگر آنها بیمه نمی‌شوند،‌ گفت: تنها ۸۰۰ بازرس کار در کل کشور داریم که اگر هر ماه باید به ۱۰ شرکت سر بزند نمی‌رسد و هر شش ماه یکبار می‌تواند سه تا چهار شرکت را بازرسی کند.

۱۷:۴۲ ۲۹.۸.۱۳۹۸

مدیر عامل شرکت نیشکر هفت‌تپه، این واحد را به دلیل اعتصاب کارگران تعطیل کرد

مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه روز چهارشنبه با صدور بخشنامه‌ای، این واحد کشاورزی – صنعتی را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد. به گزارش خبرگزاری ایلنا، اعتصاب‌ها در نیشکر هفت‌تپه، دلیل این اقدام عنوان شده است.

این اقدام در شرایطی انجام شد که راضی نوری،‌ نماینده مجلس از شهرستان شوش، روز سه شنبه گفته بود که سه ماه دستمزد کارگران نیشکر هفت‌تپه پرداخت نشده و دفترچه های بیمه آنان نیز تمدید نشده است.

او گفته بود که شوش به خاطر اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه تعطیل شده است. کارگران این شرکت روز چهارشنبه نیز در مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند.

پرداخت نشدن دستمزد کارگران نیشکر هفت‌تپه در سالیان اخیر، ‌اعتصاب و تجمع‌های صنفی آنان را به همراه داشته است. آنها همچنین خواستار لغو مالکیت خصوصی این شرکت و بازگشت به کار همکاران اخراجی شان هستند.

۱۶:۳۴ ۲۸.۸.۱۳۹۸

«شوش به خاطر اعتراض های کارگران نیشکر هفت تپه تعطیل شده است»

راضی نوری، نماینده مجلس از شوش، گفت که شهر شوش به خاطر اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه به تعطیلی کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او با انتقاد از وزیر کار نسبت به آنچه اتخاذ سیاست منفعلانه در مقابل اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه نامید، افزود حدود یک ماه است که از اعتصاب و اعتراض کارگران نیشکر هفت‌تپه می‌گذرد.

راضی نوری با اعلام اینکه سه ماه دستمزد کارگران پرداخت نشده است،‌ گفت آنها حتی در مورد تمدید دفترچه های بیمه خود با مشکل مواجه هستند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه خواستار دریافت دستمزدهای معوقه، لغو مالکیت خصوصی شرکت و بازگشت به کار همکاران اخراجی خود هستند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه پس از واگذاری به بخش خصوصی در زمستان سال ۹۴ با مشکلات اقتصادی، از جمله تاخیر چند ماهه در پرداخت دستمزد و مزایای کارگران مواجه شده است.

۱۸:۲۵ ۲۴.۸.۱۳۹۸

انتقاد شماری از تشکل‌های کارگری از افزایش قیمت بنزین

افزایش قیمت بنزین در ایران، انتقاد شدید شماری از تشکل‌های کارگری را به همراه داشته است.

شورای بازنشستگان ایران با اشاره به اینکه معیشت کنونی مردم غیر قابل تحمل است، از افزایش قیمت بنزین به عنوان شوک اقتصادی نام برد که بقایای توان زندگی مردم را خواهد بلعید.

این شورا درباره تاثیر این وضع بر زندگی مردم نوشت: ظرفیت متراکم شده در فنر هم حدی دارد و از حد که خارج شود آنچنان قدرتی دارد که هیچ نیرویی مانع آن نخواهد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران هم با توصیف تصمیم حکومت جمهوری اسلامی برای افزایش قیمت بنزین، آن را تعرض دوباره به معیشت جامعه دانست.

این تشکل کارگری نوشت که حکومت‌ شش ماه اول سال ۹۸ را به تعرض و سرکوب جامعه به خصوص کارگران و فعالان جنبش مطالباتی مردم ایران پرداخت و ده‌ها و صدها تن از فعالان این عرصه‌ها را بازداشت و به احکام طویل المدت زندان و شلاق محکوم کرد تا بتواند تعرض‌های جدید اقتصادی را به جامعه تحمیل کند.

همچنین هیئت‌های اجرایی خانه‌های کارگر در بیانیه‌ای گفتند که افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین سبب افزایش تورم و کوچک‌تر شدن سبد معیشتی حقوق بگیران می‌شود.

۱۴:۳۰ ۲۴.۸.۱۳۹۸

صدها کارگران نیشکر هفت‌تپه اعتصاب و تجمع کردند

کارگران بخش کشاورزی شرکت نیشکر هفت‌تپه روز جمعه به اعتصاب و تجمع خود ادامه دادند و خواستار تحقق مطالبات خود، از جمله پرداخت دستمزد معوقه خود شدند.

خبرگزاری دولتی ایرنا شمار تجمع‌کنندگان را ۳۰۰ تن اعلام کرد و نوشت کارگران خواستار پرداخت دستمزد ماه‌های مرداد، شهریور و مهر هستند.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز پنجشنبه از تجمع کارگران تمام بخش های این شرکت خبر داده بود.

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه ضمن درخواست برای دریافت دستمزد معوقه خود به تمدید نشدن دفترچه‌های تامین اجتماعی، نداشتن امنیت شغلی و عدم بازگشت به کار همکاران اخراجی معترضند. آنها همچنین خواستار لغو مالکیت خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه هستند.

اعتراض‌های کارگری پس از خصوصی شدن شرکت نیشکر هفت‌تپه در زمستان سال ۹۴ افزایش یافته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG