لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

کارنامه آذر ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در آذر ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۲:۴۹ ۲۱.۹.۱۳۹۷

جعفر پناهی در حال ساخت «فیلم مستند» از اعتراض کارگران گروه فولاد اهواز

اتحادیه آزاد کارگران ایران روز چهارشنبه خبر داد که جعفر پناهی،‌ کارگران مشهور ایران، به اهواز رفته است تا یک فیلم مستند از اعتراض کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران بسازد.

این تشکل کارگری تصویری از آقای پناهی نیز منتشر کرده که در حال گرفتن فیلم از اعتراض این کارگران است.

در این ارتباط،‌ جعفر پناهی فیلمی را از سخنرانی کریم سیاحی، از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در صفحه ایستاگرام خود تحت عنوان «امروز با کارگران فولاد در اهواز» منتشر کرده است.

کارگران این مجتمع بزرگ صنعتی از ۳۳ روز پیش در اعتصاب به سر می برند. آنها که بین روزهای شنبه تا چهارشنبه در اهواز راهپیمایی و تجمع می‌کنند،‌خواستار راه‌اندازی تولید گروه ملی صنعتی فولاد ایران، پرداخت به موقع و مستمر دستمزدها و بازگردانده شدن مالکیت این مجتمع به دولت هستند.

۱۲:۳۴ ۲۱.۹.۱۳۹۷

میثم ال‌مهدی، کارگر گروه فولاد اهواز، آزاد شد

میثم ال‌مهدی، از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، روز چهارشنبه آزاد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه این خبر را تایید کرده اند.

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، میثم ال‌مهدی در پی پیگیری همکارانش و در میان استقبال آنان آزاد شد.

او روز سه‌شنبه در مقابل منزل خود بع دست ماموران امنیتی بازداشت و بر اساس برخی گزارش‌ها، به اطلاعات اهواز منتقل شد. تاکنون مقام‌های امنیتی دلیل بازداشت حدودا یک روزه آقای ال‌مهدی را اعلام نکرده اند.

پیش از این، اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داده بود که اداره اطلاعات اهواز با احضار ۱۰ تن از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، تهدید کرده بود که در صورت ادامه اعتراض‌های خیابانی آنان، برخوردهای لازم برای توقف این تجمع‌ها انجام خواهد شد.

در این میان، هنوز خبری در مورد اصغر فیروزی،‌از بنیانگذاران کانون مدافعان حقوق کارگر،‌که چهارشنبه هفته گذشته در مشهد بازداشت شد، منتشر نشده است.

در هفته‌های اخیر، اسماعیل بخشی،‌ نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه،‌ علی نجاتی،‌ عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، سپیده قلیان، فعال مدنی،‌ و عسل محمدی، فعال دانشجویی و عضو تحریریه نشریه گام، به دست ماموران امنیتی بازداشت شده اند.

این بازداشت‌ها انتقادهایی را در ایران و جهان به دنبال داشته است.

۱۷:۵۶ ۲۰.۹.۱۳۹۷

تجمع کارگری در مقابل مجلس برای حمایت از کارگران گروه فولاد اهواز

شماری از کارگران تهرانی روز سه‌شنبه در حمایت از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران و اعتراض به ادامه بازداشت اسماعیل بخشی و علی نجاتی،‌فعالان کارگری،‌ و سپیده قلیان، فعال مدنی، در مقابل مجلس تجمع کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، تجمع کنندگان با در دست داشتن بنرهایی در حمایت از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران و تصاویر بزرگی از آقایان بخشی و نجاتی و خانم قلیان شعار دادند «صدای هر کارگر - مرگ بر ستمگر»، «ما همه زیر خط فقریم - بجنگ تا بجنگیم»، «فولاد - هفت‌تپه - ما هستیم - کنار هم می ایستیم»، «فولاد - هفت‌تپه - حمایتت می‌کنیم» راهپیمایی حرکت کردند.

بر اساس این گزارش، تعداد زیادی از ماموران نیروی انتظامی در اطراف کارگران مستقر شدند اما تجمع کارگران ادامه یافت و پروین محمدی و شاپور احسانی راد، از اعضای هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران در سخنانی خواستار رسیدگی فوری به خواسته های کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، شرکت نیشکر هفت تپه شدند.

کارگران تجمع کننده سپس با دادن نامه ای به هیئت رئیسه مجلس که در آن با تاکید بر «بی تفاوتی سیستماتیک دولت به اعتراض های کارگران در سراسر ایران»، خواستار رسیدگی فوری به خواسته های کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، شرکت نیشکر هفت تپه و آزادی کارگران زندانی شده بودند به تجمع خود پایان دادند.

۱۶:۴۰ ۲۰.۹.۱۳۹۷

بازداشت یکی از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر در مشهد

کانون مدافعان حقوق کارگر اطلاع داد که اصغر فیروزی، از بنیانگذاران این تشکل کارگری، چهارشنبه گذشته در حومه مشهد بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش،‌ آقای فیروزی در محل کتابخانه خود به دست چند مامور که حکم بازداشت او را در دست داشتند، بازداشت شد وتاکنون هیچ خبری از او و علت بازداشتش منتشر نشده است.

۱۶:۱۴ ۲۰.۹.۱۳۹۷

بازداشت یکی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز

اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که میثم ال مهدی، از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران به دست ماموران امنیتی بازداشت شده است.

بر اساس این گزارش، آقای ال مهدی به مکان نامعلومی منتقل شده است.

کانون مدافعان حقوق کارگر نیز با تایید خبر بازداشت میثم ال مهدی نوشت که او در مقابل منزلش بازداشت شد.

پیش از این، اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داده بود که اداره اطلاعات اهواز با احضار ۱۰ تن از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، تهدید کرده بود که در صورت ادامه اعتراض‌های خیابانی آنان، برخوردهای لازم برای توقف این تجمع‌ها انجام خواهد شد.

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز سه شنبه و در سی و دومین روز اعتصاب خود در اهواز راهپیمایی و تجمع کرده بودند.

آنها خواستار راه‌اندازی تولید، پرداخت به موقع دستمزدهای خود و بازگردانده شدن مالکیت این مجتمع به دولت هستند.

در حال حاضر، سرپرستی گروه ملی صنعتی فولاد ایران بر عهده بانک ملی ایران است که به گفته کریم یاوری،‌ نماینده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌به تعهداتش برای راه اندازی تولید عمل نمی‌کند.

۱۳:۵۰ ۲۰.۹.۱۳۹۷

رضا شهابی، حسن سعیدی و سه فعال مدنی پس از چند ساعت آزاد شدند

کمیته دفاع از رضا شهابی ظهر روز سه‌شنبه خبر داد که حسن سعیدی، دو عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، و امیرعباس آزرم‌وند، رهام یگانه و کیوان مهتدی آزاد شده‌اند.


این پنج فعال کارگری و مدنی بامداد روز سه شنبه به دست ماموران پلیس امنیت بازداشت و پس از چند ساعت به زندان اوین منتقل شده بودند.

۰۸:۰۰ ۲۰.۹.۱۳۹۷

خدمات بیمه ای ۱۳۰ هزار قالی باف "قطع" شده است

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف ایران گفت: با توجه به اینکه قالی‎بافی به دلیل پایین بودن درآمد و دیربازده بودن سرمایه گذاری و فروش تولیدات شغل دائمی نیست، به این بهانه خدمات بیمه ای ۱۳۰ هزار قالی باف قطع شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالله بهرامی در یادداشتی برای این خبرگزاری درباره مطالبه قالی بافان و دست اندرکاران هنر نوشت: اولین مطالبه آنان، "تحت پوشش قرار گرفتن و بهره مندی از مزایای بیمه تامین اجتماعی است".

او با اعلام این موضوع که بین سال های ۸۸ تا ۹۳، حدود ۴۵۰ هزار تن از جمعیت یک میلیون نفری دست اندرکار این حوزه بیمه شدند، افزود: "متأسفانه به عناوین مختلفی از سال ۹۳ به بعد، این روند سیر نزولی به خود گرفت و در حال حاضر حدود ۳۲۰ هزار تن تحت پوشش هستند".

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف ایران با اشاره به اینکه با توجه به اینکه اشتغال در هنر صنعت فرش دستباف برای اکثریت قالی بافان یک شغل دائمی نیست، نوشت: "متأسفانه اداره های تامین اجتماعی از این موضوع به عنوان یک حربه بر ضد بیمه شدگان استفاده کرده و شاهدیم که بیمه عده کثیری از این افراد به همین دلایل قطع شده و علاوه بر قطع خدمات بیمه ای، جریمه سنگینی را برای برخی از آنان مقرر کرده اند که گاهی به دهها میلیون تومان می رسد".

او خواستار آن شد که سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان مجلس مجلس "نسبت به حل و چاره اندیشی قانونی برای وضعیت این قشر زحمتکش و مولد اقدامی سازنده انجام دهند و جلوی این تحریم های داخلی را که تیشه به ریشه قالیبافان و دست اندر کاران این حوزه می زند، بگیرند".

پیش از این، سازمان تامین اجتماعی در خرداد سال جاری در واکنش به حذف شماری از قالی بافان اعلام کرده بود: "در صورت تأمین بودجه لازم، آمادگی کامل به منظور افزایش پوشش بیمه ای کلیه متقاضیان را دارد".

۰۷:۴۰ ۲۰.۹.۱۳۹۷

ترکیدگی کپسول گاز در عسلویه چهار مجروح برجای گذاشت

سخنگوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی دوشنبه شب با اعلام خبر ترکیدگی کپسول گاز در حین جوشکاری در عسلویه گفت: در این حادثه، چهار جوشکار با ۴۰ درصد سوختگی مصدوم شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مجتبی عوض‌زاده اشاره کرد که این حادثه در پی "ترکیدگی کپسول گاز در خط لوله انتقال خوراک صنایع پتروشیمی" روی داد و افزود: "در عملیات جوشکاری خط لوله ۴۰ اینچی، چهار جوشکار که مشغول جوش آرگون بودند، به سبب ترکیدگی کسپول گاز صدمه دیدند".

او اضافه کرد که این چهار جوشکار پس از انتقال به مرکز درمانی ابن‌سینا سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در عسلویه برای ادامه درمان به شیراز اعزام شدند.

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، ایران در زمینه رعایت مسایل ایمنی کار رتبه ۱۰۲ را در میان کشورهای جهان دارد.

۰۷:۰۹ ۲۰.۹.۱۳۹۷

خانوار کارگری در ایران بین سال های ۹۱ تا ۹۶ متحمل ۲۰۰ درصد افزایش هزینه شده است

خانوار کارگری بین سالیان ۹۱ تا ۹۶ مجبور شده است برای تامین نیازهای غذائی خود ۲۰۰ درصد افزایش هزینه را تحمل کند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، با اعلام این موضوع اشاره کرد که خانوار کارگری "برای ادامه زندگی، سبد خود را هر روز خالی‌تر کرده و بازهم نتوانسته است تعادلی بین مخارج و دریافتی خود ایجاد کند".

او به این پرسش که از سال ۹۱ تا امروز، "چقدر کاهش کالری دریافتی داشته‌ایم" پاسخ داد: "کاهش ۵۳۱ کیلوکالری دریافتی سرانه در هر روز" که باید منجر به "سوءتغذیه، کاهش وزن و متناسب با آن کاهش آمار چاقی" شود.

فرامرز توفیقی گفت: "کاهش۵۳۱ کیلوکالری دریافتی روزانه از سهم سبد سالم و مغذی در کنار کاهش ۸۲ درصدی قدرت خرید، خانوار کارگری را برای بقا مجبور به ارزان‌خری کرده که عامل مهم بیماری‌های متابلیکی همچون فشارخون، قند، چربی، تیروئید، آرتروز، ورم اندام‌های تحتانی، چربی شکمی، نارسائی کبدی و ... است".

۰۶:۴۶ ۲۰.۹.۱۳۹۷

"پرونده جدیدی علیه اسماعیل بخشی مطرح شده است"

وکیل مدافع اسماعیل بخشی، نماینده زندانی کارگران نیشکر هفت تپه، اعلام کرد که برای اسماعیل بخشی پرونده دیگری در بازپرسی اهواز مطرح‌ شده است.

فرزانه زیلابی در گفت و گو با کانال تلگرامی امتداد، نزدیک به اصلاح طلبان، افزود: اتهام آقای بخشی در این پرونده، "مشارکت در تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت" بوده است.

او همچنین گفت: تبدیل قرار بازداشت و آزادی موکلش و همچنین سپیده قلیان، فعال مدنی، که از سوی مقام های قضایی داده شده بود، تاکنون تحقق نیافته است.

اسماعیل بخشی و سپیده قلیان روز ۲۸ آبان به دست ماموران امنیتی در شهر شوش و در جریان اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه بازداشت شدند.

بر اساس گزارش شماری از تشکل های کارگری و صنفی، این دو تحت فشارهای شدید جسمی و روحی قرار گرفته اند.

با این همه، مقام های قضایی و استاندار خوزستان شکنجه آنان را تکذیب کردند. هر چند که سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در بیانیه ای با اعلام خبر ملاقات خانواده های آقای بخشی و خانم قلیان با آنان خبر داد که وضعیت جسمانی این دو "وخیم" است.

پس از این بیانیه، مصطفی نظری، دادستان عمومی و انقلاب شهر شوش، گفت: "من اطلاع لحظه به لحظه از وضعیت اسماعیل بخشی ندارم که بدانم وضعیت سلامتش چطور است".

در روزها و هفته های اخیر، واکنش های گسترده ای در ایران و جهان نسبت به بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان انجام شده است. از جمله کنفدراسیون بین الملللی اتحادیه های کارگری خواستار آزادی آنها شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG