لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

کارنامه بهمن ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در بهمن ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۴:۵۷ ۲۲.۱۱.۱۳۹۸

اتحادیه آزاد کارگران ایران: ۹ میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال ۹۹ تعیین شود

اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه‌ای خواستار تعیین ۹ میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال ۹۹ شد.

پیش از این هم ۱۰ گروه و تشکل کارگری و صنفی، خواسته مشابهی را مطرح کرده بودند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نوشت: با توجه به میزان تورم، افزایش چندین برابری نرخ کالاهای اساسی و گران شدن هزینه‌های زندگی در چند سال گذشته، نرخ سبد هزینه خانوار به ۹ میلیون تومان در ماه رسیده است.

قبل از این کانون سراسری شوراهای اسلامی کار کشور گفته بود حداقل سبد معیشت ماهانه یک خانوار در شهریور امسال، هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

در حال حاضر، ‌حداقل دستمزد ماهانه کارگران، یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است.

۱۴:۲۹ ۲۳.۱۱.۱۳۹۸

یک ماه مستمری؛‌ عیدی مددجویان بهزیستی تعیین شد

خبرگزاری ایلنا گزارش داد که مانند سال‌های گذشته، عیدی مددجویان بهزیستی،‌ اعم از زنان سرپرست خانوار و معلولان تحت پوشش بهزیستی، به میزان یک ماه مستمری آنان خواهد بود.

به این ترتیب، یک نفر ۶۳ هزار و ۵۰۰ تومان، خانواده دونفره ۷۲ هزار تومان، خانواده سه نفره ۸۵ هزار و ۵۰۰ تومان، خانواده چهارنفره ۹۸ هزار و ۵۰۰ تومان و خانواده پنج نفره ۱۲۰ هزار به عنوان عیدی و به میزان یک ماه مستمری‌شان دریافت می کنند.

بر اساس ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، دولت مکلف است کمک هزینه معیشت افراد دارای معلولیت بسیار شدید و یا شدید فاقد شغل و درآمد را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور منظور کند اما این قانون اجرا نشده است.

در همین حال، بهروز مروتی،‌ مدیرکمپین حمایت از افراد دارای معلولیت،‌ اشاره کرد که به گفته مدیرکل دفتر امور توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی، ۱۸۰ هزار تن پشت نوبت دریافت مستمری بهزیستی هستند و ریالی از عیدی نیز دریافت نمی‌کنند.

خبرگزاری ایلنا همچنین نوشت: تعداد زیادی از مددجویان بهزیستی، در قعر جدول خط فقر جامعه هستند و اشاره کرد وقتی حداقل دستمزد از سبد معیشت خانوار فاصله می‌گیرد، کارگران مجبور می‌شوند چند شیفت کار کنند تا درآمدشان را به هزینه‌ها نزدیک کنند اما بخش‌هایی از جامعه،‌ مانند مددجویان، چنین امکانی ندارند و هر شوک اقتصادی و معیشتی می‌تواند به معنای سقوط آزاد معیشت این افراد و نابودی تمام بنیان‌های خانوادگی و معیشتی‌شان باشد.

۱۴:۳۱ ۲۳.۱۱.۱۳۹۸

انتقاد دبیر خانه کارگر قزوین از طرح برون‌سپاری درمان در مراکز ملکی تامین اجتماعی

دبیر خانه کارگر قزوین از طرح برون‌سپاری درمان در مراکز ملکی تامین اجتماعی به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، عیدعلی کریمی گفت: با اجرای این طرح، درمان مستقیم و رایگان کارگران از میان خواهد رفت و دسترسی کارگران و بازنشستگان به خدمات درمان رایگان که ‌اکنون نیز بسیار محدود است، عملاً از میان برداشته خواهد شد.

وی طرح خودگردانی درمان تامین اجتماعی زا به معنی خصوصی‌سازی بیمارستان‌های ملکی دانست و افزود با اجرای این طرح،‌ هزینه درمان از جیب بیمه‌شدگان خرج می‌شود و سبب افزایش چند برابری هزینه درمان خانوارهای کارگری خواهد شد.

XS
SM
MD
LG