لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۹

کارنامه دی ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در دی ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۹:۲۵ ۸.۱۰.۱۳۹۷

تجمع خانواده‌های کارگران بازداشتی گروه صنعتی فولاد ایران در مقابل استانداری خوزستان

خانواده‌های هفت کارگر بازداشتی گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز شنبه برای چندمین بار در مقابل استانداری خوزستان در اهواز تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، خانواده‌های این کارگران گفتند که ۱۴ روز از بازداشت آنها گذشته است اما هنوز هیچ خبری از آزادی‌شان نیست.

بر اساس این گزارش، در این تجمع، شماری از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز شرکت داشتند.

در جریان اعتصاب ۳۸ روزه کارگران این مجتمع بزرگ صنعتی،‌۴۳ تن بازداشت شدند که ۳۶ تن از آنها به تدریج و با قرار کفالت آزاد شدند.

۱۶:۵۱ ۸.۱۰.۱۳۹۷

هفت کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز هنوز زندانی هستند

محمدعلی جداری فروغی، وکیل برخی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، اعلام کرد که هنوز هفت کارگر این مجتمع بزرگ صنعتی آزاد نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او با تاکید بر قانونی و صنفی بودن خواسته‌های کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران افزود: مشکلات این کارگران باید با تعامل سازنده و گفت‌وگو حل شود.

این وکیل دادگستری با ابراز امیدواری نسیت به فراهم شدن سریع شرایط آزادی این هفت کارگر، خواستار انجام وعده‌های مقامات، مسئولان و نمایندگان مجلس شد و گفت: خانواده‌های کارگران بازداشتی نگرانند.

پیشتر ۴۳ کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران در جریان اعتصاب هزاران کارگر این مجتمع بازداشت شدند که تاکنون ۳۶ تن از آنان با قرار کفالت آزاد شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، اتهام‌های امنیتی به این کارگران وارد شده است.

بازداشت کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، انتقاد تشکل‌های کارگری و صنفی در ایران و سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری در جهان را به دنبال داشته است.

۱۶:۴۸ ۶.۱۰.۱۳۹۷

پرتاب گاز اشک‌آور به تجمع فرهنگیان اصفهان؛‌ شماری از تجمع‌کنندگان بازداشت شدند

تشکل‌های صنفی معلمان ایران از به خشونت کشیده شدن تجمع فرهنگیان شاغل و بازنشسته اصفهان و بازداشت شماری از آنان به دست نیروهای امنیتی و انتظامی خبر دادند.

به گفته این تشکل‌ها، تجمع فرهنگیان در اعتراض به وضعیت معیشتی در مقابل اداره آموزش و پرورش اصفهان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی و انتظامی برای متفرق کردن فرهنگیان از گاز اشک آور استفاده کردند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از بازداشت شماری از فرهنگیان تجمع کننده در اصفهان است. هنوز تعداد دقیق بازداشت‌شدگان مشخص نشده است. در عین حال، مقام‌های امنیتی و انتظامی تاکنون در این باره سخن نگفته‌اند.

تجمع فرهنگیان اصفهانی در پی فراخوان اعتراض به پایین بودن دستمزد و با درخواست آزادی معلمان زندانی و همسان سازی حقوق بازنشستگان برگزار شد. در سالیان اخیر، شماری از تجمع‌های فرهنگیان با برخوردهای امنیتی مواجه شده است و تعدادی از آنان نیز بازداشت شده‌اند.

۱۳:۵۶ ۶.۱۰.۱۳۹۷

«مستمری‌ها فقط پاسخگوی ۳۰ درصد هزینه زندگی بازنشستگان تامین اجتماعی هستند»

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی فقط پاسخگوی ۳۰ درصد هزینه‌های زندگی‌شان است و حداکثر، هزینه‌های ۱۰ روز آنان را پوشش می دهد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اصغر بیات روز چهارشنبه با اعلام اینکه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از همه گروه‌های بازنشستگی پایین‌تر است، خواستار همسان سازی حقوق آنان با سایر بازنشستگان شد.

او روز سه‌شنبه با اعلام اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز بسته‌های حمایتی از سوی دولت دریافت نکرده‌اند،‌ گفته بود: دو میلیون و ۵۵۰ هزار بازنشسته با مستمری زیر سه میلیون تومان به دولت معرفی شدند تا بتوانند از این بسته‌ها بهره مند شوند اما به دلیل اینکه هنوز بودجه کامل آن تامین نشده، این مبلغ به آنان داده نشده است.

محمد شریعتمداری، ‌وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ‌میزان این بسته‌ها را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

۱۳:۵۵ ۶.۱۰.۱۳۹۷

۱۴ کارگر زن در پی واژگونی یک مینی بوس در استان مازندران زخمی شدند

در پی واژگونی یک مینی بوس حامل کارگران زن در جاده گلوگاه – نوکنده در استان مازندران،‌ ۱۵ تن زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این حادثه چهارشنبه شب روی داد و ۱۴ کارگر روزمزد زن همراه با راننده مینی بوس زخمی و در بیمارستان بستری شدند.

همچنین به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سرنشینان مینی بوس، کارگر باغ مرکبات بودند که هنگام بازگشت از کار دچار حادثه شدند.

این دومین حادثه واژگونی مینی بوس حامل زنان کارگر روزمزد در مازندران در کمتر از دو ماه گذشته محسوب می‌شود.

روز ۲۸ آبان سال جاری هم در پی واژگونی یک دستگاه مینی بوس در شهرستان میاندرود، راننده آن و ۲۳ کارگر زن سرنشین مینی بوس زخمی شدند.

۱۳:۵۴ ۶.۱۰.۱۳۹۷

«حمله نیروی انتظامی» به تجمع فرهنگیان در اصفهان

اتحادیه آزاد کارگران ایران از حمله نیروی انتظامی به تجمع فرهنگیان شاغل و بازنشسته در مقابل اداره کل آموزش و پرورش اصفهان در روز پنج‌شنبه و بازداشت شماری از آنان خبر داد.

بر اساس فیلم منتشر شده در کانال تلگرامی این تشکل کارگری، نیروی انتظامی دو تا سه تن از تجمع کنندگان را بازداشت کرده‌است. مقام‌های انتظامی تاکنون در این باره سخن نگفته‌اند.

تجمع فرهنگیان اصفهانی در پی فراخوان اعتراض به پایین بودن دستمزد و با درخواست آزادی معلمان زندانی و همسان سازی حقوق بازنشستگان برگزار شد. در سالیان اخیر، شماری از تجمع‌های فرهنگیان با برخوردهای امنیتی مواجه شده‌است و تعدادی از آنان نیز بازداشت شده‌اند.

در حال حاضر، شماری از فعالان صنفی معلمان، از جمله اسماعیل عبدی، محمود بهشتی لنگرودی، محمد حبیبی، روح‌الله مردانی و عبدالرضا قنبری به اتهام‌های امنیتی زندانی هستند. برخورد با معلمان، انتقاد تشکل‌های صنفی در ایران و سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری در جهان را به دنبال داشته‌است.

۱۸:۰۸ ۵.۱۰.۱۳۹۷

تجمع خانواده‌ها در مقابل استانداری خوزستان؛ ‌۱۶ کارگر دیگر فولاد آزاد شدند

خانواده‌های شماری از کارگران بازداشتی گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز چهارشنبه و برای سومین روز در مقابل استانداری خوزستان در اهواز تجمع کردند و خواستار آزادی آنها شدند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران،‌تجمع کنندگان بنرهایی در دست داشتند که از جمله بر روی آنها نوشته شده بود: «کارگر زندانی آزاد باید گردد»‌، «کارگران مطالبات صنفی دارند»‌ و «جای کارگر در کارخانه و جای دزد در زندان است».

این تشکل کارگری همچنین خبر داد که در پی تجمع خانواده‌های کارگران زندانی گروه صنعتی ملی فولاد ایران، ۱۶ کارگر دیگر در روزهای چهارشنبه و سه شنبه آزاد شدند.

بر اساس این گزارش، قاضی اعلام کرده است امروز،‌ چهارشنبه، «دیگر کسی آزاد نخواهد شد و هفت کارگر زندانی تا روز شنبه همچنان در بازداشت خواهند ماند».

به نوشته اتحادیه آزاد کارگران ایران، میثم علی قنواتی، غریب حویزاوی در زندان شیبان (زندان مرکزی اهواز) زندانی هستند و کریم سیاحی، میثم آل‌مهدی، مصطفی عبیات، طارق خلفی و بهزاد علیخانی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران زندانی‌اند.

در پی اعتصاب و تجمع های خیابانی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران،‌۴۳ تن از آنان بازداشت شدند.

کارگران این مجتمع بزرگ صنعتی خواستار راه اندازی تولید، پرداخت به موقع دستمزدها و برخی دیگر از خواسته‌های صنفی خود هستند. آنها همچنین خواستار بازگشت مالکیت این مجتمع به دولت هستند؛ خواستی که دولت حسن روحانی با آن مخالفت کرده است.

۱۵:۰۳ ۵.۱۰.۱۳۹۷

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران،‌اعصتب روزهای اخیر را «تکذیب» کرد

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیون‌داران روز چهارشنبه اخبار مربوط به اعتصاب کامیون‌داران در روزهای اخیر را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رضا تیموری درباره خواست های صنفی کامیون‌داران گفت که این کانون پیگیر مطالبات صنفی کامیونداران از جمله قانون محاسبه کرایه بار بر اساس تن کیلومتر از طریق اداره‌ها و دستگاه‌های مربوطه است.

پیش از این، مقام‌های دولتی از اجرای این خواسته کامیون‌داران سخن گفته بودند.

ایرنا اشاره کرد که در روزهای گذشته مطالبی درباره اعتصاب و بارگیری نکردن کامیون‌داران مشهد در فضای مجازی منتشر شده بود.

پیشتر فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که از اعتصاب شماری از کامیون‌داران در برخی از شهرهای ایران از ابتدای دی ماه حکایت داشت.

در همین حال،‌ نگاهی به اخبار منتشر شده در برخی از رسانه‌های ایران حاکی از آن است که هنوز مشکل لاستیک کامیون‌داران حل نشده است. در این ارتباط، به گزارش خبرگزاری خانه ملت، فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به نقل از وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که بخشی از لاستیک موردنیاز کامیون‌داران وارد شده و در حال توزیع است.

او افزود: بخش دیگر نیز در مرحله ثبت سفارش و تخصیص ارز است.

پیش از این، خبرگزاری ‌خانه ملت گزارش داده بود که نمایندگان کامیونداران و رانندگان چند روز قبل در نشستی که رئیس مجلس و وزیر راه و شهرسازی در آن شرکت کرده بودند،‌ از نبود قطعات یدکی، لاستیک و بی‌توجهی دولت به این صنف گلایه کردند.

بر اساس این گزارش،‌ آنها همچنین از بی‌نتیجه بودن جلسات دولت و مجلس درباره حل مشکلات شان انتقاد کردند.

۱۳:۵۹ ۵.۱۰.۱۳۹۷

اعتراض صدها کارگر شرکت کشت و صنعت مغان به واگذاری این واحد به بخش خصوصی

بیش از ۵۰۰ کارگر شرکت کشت و صنعت مغان در اعتراض به واگذاری این واحد به بخش خصوصی در مقابل ساختمان اداره مرکزی شرکت تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این تجمع که روز سه‌شنبه برگزار شد، ‌«در ادامه اعتراض اهالی مغان و کارگران این واحد انجام شد».

به نوشته ایلنا، فرماندار شهرستان پارس‌آباد با شرکت در تجمع روز سه شنبه به کارگران قول پیگیری داد.

بر اساس این گزارش، شرکت کشت و صنعت مغان پس از یک بار لغو اهلیت خریدار، به شرکت شیرین عسل تبریز واگذار شده است.

معترضان می‌گویند: شرکت کشت و صنعت مغان جزئی از آب و خاک مردم شهرستان پارس آباد مغان است و زندگی عشایر و اهالی این منطقه وابسته به این کارخانه است.

شرکت کشت و صنعت مغان بیش از دو هزار نیروی کار دارد. این در شرایطی است که ۱۰ سال قبل، بیش از ۵ هزار تن در این واحد تولیدی کار می‌کردند.

۱۳:۴۲ ۵.۱۰.۱۳۹۷

دبیر خانه کارگر ساوه نسبت به پیامدهای حل نشدن مشکلات کارگران هشدار داد

دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات ساوه و زرندیه گفت: در صورتی که برای حقوق‌های پرداخت نشده تا میزان ۱۰ ماه و نیز ناهمخوانی دستمزدها با گرانی و تورم، چاره اندیشی نشود قطعا با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، داود میرزایی افزود: با عبور از چراغ زرد به چراغ قرمز نزدیک شده ایم؛ به گونه‌ای که با کاهش قدرت خرید کارگران، سفره آنان تهی‌تر از گذشته شده است.

وی همچنین اخراج های دسته‌جمعی در آستانه شب عید را موجب بروز نگرانی فراوان بین کارگران دانست.

در سالیان اخیر، مشکلاتی مانند پرداخت نشدن دستمزدها،‌اعتراض و اعتصاب کارگران مناطق مختلف ایران را به همراه داشته است. در این ارتباط، حیدر عباس‌زاده، فرمانده نیروی انتظامی استان خوزستان، روز دوشنبه اعلام کرد که این نیرو از ابتدای سال جاری تاکنون دست‌کم ۶۵۰ اعتراض کارگری را در سطح این استان «مدیریت» کرده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG