لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

کارنامه دی ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در دی ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۰:۰۷ ۳۰.۱۰.۱۳۹۷

بازداشت دوباره سپیده قلیان

سپیده قلیان، فعال مدنی، بامداد امروز، ‌یکشنبه، از بازداشت خود خبر داد.

خانم قلیان در توئیت کوتاهی نوشت: بازداشت شدم.

او شنبه شب پخش فیلم اعترافات خود و اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، و شمار دیگری در برنامه تلویزیونی «طراحی سوخته» را گواه دیگری بر شکنجه شدنش در طول مدت بازداشت دانست و تاکید کرد که این موضوع را جدی‌تر از قبل پیگیری خواهد کرد.

سپیده قلیان پیشتر گفته بود که آماده دادن شهادت در مورد شکنجه خود و اسماعیل بخشی است.

خانم قلیان و آقای بخشی در جریان اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه بازداشت شده بودند.

تلویزیون ایران شامگاه شنبه فیلمی از اعترافات اجباری اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی،‌عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، را منتشر کرد.

آنها و چند تن دیگر در این فیلم به ارتباط با گروه‌های مارکسیستی در خارج از ایران اعتراف کرده‌اند.

این اتهام پیش از این نیز توسط مقامات وزارت اطلاعات ایران بیان شده بود اما حزب کمونیست کارگری این ادعا را تکذیب کرده بود.

اعترافات تلویزیونی در شرایطی نمایش داده شد که پرونده شکایت اسماعیل بخشی در مورد شکنجه‌اش هنوز در دادسرای شهرستان شوش حال بررسی است.

۱۳:۴۱ ۲۷.۱۰.۱۳۹۷

اعتصاب ۱۰۰ کارگر پتروشیمی در عسلویه در اعتراض به پرداخت نشدن پنج ماه دستمزد

حدود ۱۰۰ کارگر پتروشیمی سایت دو عسلویه از روز سه‌شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد خود اعتصاب کرده‌اند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با اعلام این خبر نوشت که پنج ماه دستمزد این کارگران پرداخت نشده است.

در این ارتباط، ‌به گزارش خبرگزاری ایلنا، روابط عمومی پتروشیمی بوشهر گفت: پروژه پتروشیمی بوشهر پایان یافته و این شرکت با تمام پیمانکاران تسویه حساب کرده است. بنابراین تجمع کارگران به دلیل انجام نشدن تعهدات پیمانکاران نسبت به کارگران انجام شده است.

به نوشته ایلنا، کارگران پتروشیمی بوشهر با اعلام نارضایتی از عملکرد پیمانکاران گفتند: مدیریت پتروشیمی به عنوان کارفرمای مادر باید مطالبات آنها را از پیمانکار دریافت کند.

پرداخت نشدن دستمزد کارگران در سالیان اخیر،‌اعتصاب آنان را در مناطق مختلف ایران به همراه داشته است.

۱۵:۵۰ ۲۶.۱۰.۱۳۹۷

وکیل اسماعیل بخشی: می‌خواهند پرونده شکنجه را مختومه کنند

فرزانه زیلابی، وکیل مدافع اسماعیل بخشی، سخنان دادستان کل کشور درباره موضوع شکنجه نشدن موکلش در دوره بازداشت را رد کرد.

محمدجواد منتظری شکنجه اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه را رد کرده و او را مجرم دانسته است.

آقای بخشی اعلام کرده که در ۲۵ روز مدت زندانش در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز شکنجه شده است.

فرزانه زیلابی در گفت‌وگو با کانال تلگرامی امتداد، متعلق به حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، با اشاره به تکذیب شکنجه آقای بخشی از سوی مقام‌های دولت و قوه قضائیه و نیز شماری از نمایندگان مجلس افزود: «برخی سعی دارند تا با محدود کردن مدت زمانی شکنجه، به زمان انتقال به بازداشتگاه و مجازات چند مأمور بدرقه»، پرونده شکنجه موکلش را «مختومه» کنند.

این وکیل مدافع اضافه کرد که برخی می‌کوشند تا به گفته او، «مستندسازی‌ها و اعتراف‌های اخذ شده زیرفشار در مدت بازداشت را قانونی جلوه دهند و بر همین اساس، ‌اسماعیل بخشی را محکوم کنند».

فرزانه زیلابی با اعلام اینکه رسيدگى به شکايت آقاى بخشى درباره شکنجه در دادسراى عمومى و انقلاب شوش در حال رسيدگى و تحقيقات مقدماتى است، گفت: «اظهار نظر دادستان کل کشور مبنى بر رد شکنجه شدن موکلش، فرض خروج دادسرا از بى‌طرفى را قويا تقويت مى‌کند».

خانم زیلابی اشاره کرد که اظهارنظر قبل از صدور حکم، «منع قانونى» دارد.

این وکیل مدافع سخنان چند تن از نمایندگان مجلس در مورد رد شکنجه آقای بخشی را «سياسى‌کارى»‌ و «به سخره» گرفته شدن شکنجه‌هاى يک کارگر نامید و پیشنهاد کرد که «صورت‌جلسه ماوقع پرونده از سوی دادسرای شهرستان شوش منتشر شود تا افکار و وجدان عمومى قضاوت کنند».

فرزانه زیلابی با انتقاد از سخنان محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور ایران، که با استناد به گزارش وزارت اطلاعات،‌ موضوع شکنجه اسماعیل بخشی را تکذیب کرده و از حق شکایت وزارت اطلاعات از وی سخن گفته بود، گفت:‌«اگر روند تحقیقات و رسیدگی به پرونده‌ای، غیرعادلانه و غیرمنصفانه باشد، آن زمان آبروی نظام در معرض خطر قرار می‌گیرد».

او خطاب به محمود واعظی اضافه کرد:‌ «قانون اساسی، میثاق ملی و همگانی بوده و همین میثاق، اقرار زیر شکنجه را غیرقانونی می‌داند. بنابراین به جای سعی در تبرئه ناقضان قانون اساسی، با مرتکبین در هر منصبی برخورد کنید که عمل آن‌ها بزرگترین تهدید و تبلیغ علیه نظام است».

خانم زیلابی با اعلام اینکه «همه به دنبال تبرئه و منزه کردن هستند» افزود: «اما اين راهش نيست! چرا که آقایان يا تعريف شکنجه را نمى‌دانند، يا خود را به خواب زده‌اند».

این وکیل مدافع همچنین در مورد شکنجه و اذیت و آزار بدنی و روحی اسماعیل بخشی و عدم اقدام مراجع برای ارجاع موکلش به پزشکی قانونی گفت:‌ «برخی از مصادیق شکنجه نسبت به وی عبارتند از ضرب و شتم (حین دستگیری و در طول مدت بازداشت)، چشم‌بند، پابند و دستبند زدن و بستن به صندلی، نگهداری در سلول انفرادی در شرایط نامساعد و غیرانسانی،‌ تلاش برای القا خیانت به وطن و تحت فشار قرار دادن وی از این طریق، عدم دسترسی به داروهای خود در تمام مدت بازداشت، اهانت‌های رکیک کلامی، عدم دسترسی به وکیل انتخابی خود».

به گفته او،‌ «محرومیت اسماعیل بخشی از دیدار با خانواده به خصوص فرزند خردسال وی، تهیه مستند در بازداشتگاه امنیتی تحت فشار، شنود مکالمات خصوصی وی با همسر و خانواده و سوءاستفاده از محتوای آن برای تحت فشار گذاشتن وی و تهدید به محکومیت و نگهداری در زندان تا پایان عمر، از دیگر مصادیق شکنجه» موکلش بوده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره شکنجه در زندان‌ها را رد کرده اند اما سازمان‌های حقوق بشری بارها از شکنجه زندانیان انتقاد کرده‌اند.

۱۹:۵۲ ۲۴.۱۰.۱۳۹۷

تکذیب شکنجه اسماعیل بخشی؛ دادستان کل کشور: ضرب و جرح خاصی صورت نگرفته است

دادستان کل کشور روز دوشنبه سخنان اسماعیل بخشی در مورد شکنجه شدنش در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز را تکذیب کرد و گفت که «اینکه اسماعیل بخشی شکنجه شده یا ضرب و جرح خاصی رخ داده باشد چنین چیزی صورت نگرفته است».

اسماعیل بخشی اواخر آبان‌ماه پس از چند هفته اعتراض‌های کارگران شرکت هفت‌تپه به عدم پرداخت حقوق معوق‌شان، همراه با ۱۷ کارگر دیگر و نیز سپیده قلیان، فعال مدنی، بازداشت شد.

گرچه برخی از بازداشت‌شدگان کمتر از یک هفته بعد آزاد شدند، ولی بازداشت اسماعیل بخشی ۲۵ روز طول کشید و خانم قلیان هم چند روز پس از او آزاد شد.

آقای بخشی چندین روز پس از آزادی از زندان در صفحه اینستاگرام خود خبر داد که در دوره بازداشت چنان مورد ضرب و شتم و «شکنجه» قرار گرفته که «تا ۷۲ ساعت در سلولم از جایم نمی‌توانستم تکان بخورم و آن قدر زده بودند که حتی از تاب درد خوابیدن هم برایم زجزآور بود».

۱۹:۱۵ ۲۴.۱۰.۱۳۹۷

یک ماه از دستمزدهای معوقه کارگران نیشکر هفت تپه پس از چهار روز اعتصاب پرداخت شد

خبرگزاری ایلنا از پرداخت دستمزد آبان ماه کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه خبر داد.

پرداخت دستمزد آبان ماه هزاران کارگر نیشکر هفت تپه پس از چهار روز اعتصاب در شماری از بخش های این واحد انجام شده است.

مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه در هفته‌های اخیر به خاطر اعتراض‌های کارگری، گزارش‌های ضدونقیض از فرار مدیرعامل این شرکت، دستگیری کارگران و نمایندگان آنها، موضوع «شکنجه» اسماعیل بخشی و رد آن از سوی مقام‌های دولتی و قضایی خبرساز شده است.

۱۹:۱۴ ۲۳.۱۰.۱۳۹۷

فراکسیون اصلاح طلبان مجلس هم «شکنجه» اسماعیل بخشی را تکذیب کرد

فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان در مجلس، ‌موسوم به فراکسیون امید، روز یکشنبه گفت که اسماعیل بخشی، در جلسه‌ای برای رسیدگی به ادعاهایش در مورد شکنجه، به صراحت اعلام کرد که در طول بازداشت مورد ضرب و شتم واقع نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فاطمه سعیدی افزود که اسماعیل بخشی مدعی ضرب و شتم در محل نگهداری اولیه در شهرستان شوش و هنگام انتقال به اهواز بود.

سخنان فاطمه سعیدی که شش روز پس از دیدار اعضای فراکسیون با آقای بخشی ابراز شد، ‌در شرایطی است که این فعال کارگری در پست اینستاگرامی خود از شکنجه‌اش در مدت ۲۵ روز بازداشت در بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز سخن گفته بود.

این موضوع هم از سوی سپیده قلیان، فعال مدنی، که روز ۲۷ آبان همزمان با اسماعیل بخشی در شوش بازداشت شد،‌ تایید شده است. خانم قلیان خود نیز عنوان کرده که در مدت یک ماه بازداشت، تحت شکنجه قرار داشته است.

به نوشته ایسنا، سخنگوی فراکسیون امید با اشاره به آنچه پاسخ محمود علوی، وزیر اطلاعات،‌معاونان این وزارتخانه و مسئولان اداره کل اطلاعات استان خوزستان نامید، افزود که آنها وقوع درگیری در هنگام انتقال متهم به اهواز را تایید کردند اما معتقد بودند «این درگیری طرفینی بوده و به شکل ضرب و شتم متهم توسط ماموران نبوده است».

پیش از این هم این موضوع از سوی حشمت الله فلاحت پیشه،‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مصاحبه با خبرگزاری خانه ملت،‌ متعلق به مجلس، مطرح شده بود.

۱۴:۳۴ ۲۰.۱۰.۱۳۹۷

حمایت بیش از ۱۳۰۰ تن از «دادخواهی» اسماعیل بخشی

شمار امضاکنندگان نامه سرگشاده ای که از سوی فعالان مدنی و سیاسی داخل و حارج از ایران در حمایت از «دادخواهی اسماعیل بخشی»‌ به بیش از ۱۳۰۰ تن رسیده است.

امضاکنندگان این نامه که با عنوان "کمپین تنها نمان به درد" نوشته شده است، با اشاره به «شکنجه‌های جسمی و روحی» اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت تپه، و سپیده قلبان، فعال مدنی، نوشته‌اند که «طرفداران حکومت» آنها را «به دروغگویی متهم و ضرب و شتم و بیداد و ظلم حاکمیت در زندان را انکار می کنند».

آنها اضافه کرده‌اند که «اسماعیل بخشی در نتیجه شکنجه‌های اعمال شده به خود بسیار رنج می‌برد. به این خاطر، نامه‌ای علنی نوشته و درخواست کرده است که به او حق داده شود جایی دادخواهی کند و صدایش را به گوش مردم برساند».

در این نامه با اشاره به این موضوع که آقای بخشی «ممکن است حتی به خاطر نوشتن این نامه باز هم دستگیر و شکنجه بشود» آمده است: «به همین خاطر، ما در داخل و خارج کشور از نامه دادخواهی اسماعیل بخشی حمایت می‌کنیم».

امضاکنندگان نامه با اعلام اینکه «دیگر گذشت دوره‌ای که زندانی شکنجه می‌شد و انکار می‌شد» افزوده‌اند: «هیچ ظلمی بدتر از انکار ظلم نیست. تنها راه درمان زخم‌های اسماعیل بخشی و همه زندانیانی که در زندان مورد ضرب و شتم و شکنجه و آزار قرار گرفتند، بیان حقایق است. هیچ دارویی درمان زخم‌های جسمی و روحی آدم زندانی نیست. باید عدالت‌خواهی شود و نامه اسماعیل بخشی، عدالت‌خواهی و دادخواهی است».

از جمله امضاکنندگان نامه، مهدی خانبابا تهرانی، عباس سماکار، پرستو فروهر، منیره برادران، بانو صابری، مهرنوش موسوی، اصغر ایزدی، ناصر اشجاری، فخری شادفر، راحله طارانی، حسن نایب‌هاشم، بهروز فراهانی، صادق کارگر، امیرعباس آزرم‌وند، منصوره بهکیش، هادی پاکزاد، مسعود فتحی، بهروز خلیق، فریبرز رئیس‌دانا و منصوره شجاعی هستند.

۱۳:۵۹ ۲۰.۱۰.۱۳۹۷

تجمع دست‌کم ۱۰۰ معلم شاغل و بازنشسته در مقابل اداره آموزش و پرورش کرمانشاه

دست‌کم ۱۰۰ تن از معلمان شاغل و بازنشسته کرمانشاه روز پنجشنبه در مقابل اداره آموزش و پرورش این استان تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار «عقد بیمه تکمیلی کارآمد، اجرای همسان‌سازی مستمری‌ها و افزایش سطح معیشت» شدند.

بر اساس این گزارش، آنها گفتند که بودجه سال آینده بدون توجه به مطالبات مزدبگیران تنظیم شده و نیازمند بازبینی اساسی است.

تجمع‌کنندگان همچنین با اعلام اینکه بودجه همسان‌سازی، ناکافی است خواستار ترمیم این بودجه شدند.

در همین ارتباط،‌ فیلم‌های انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که تجمع‌کنندگان شعار می‌دادند: «دولت خیانت می‌کند - مجلس حمایت می‌کند»‌ و «اگر یک اختلاس کم بشه - مشکل ما حل می‌شه» «معلم زندانی آزاد باید گردد».

پیش از این هم شماری از فرهنگیان شاغل و بازنشسته در اصفهان روز چهارشنبه تجمع کرده بودند.

در سالیان اخیر،‌ تجمع‌ها و اعتصاب‌هایی از سوی معلمان در اعتراض به مشکلات معیشتی و خصوصی‌سازی آموزش برگزار شده است.

۱۲:۳۹ ۲۰.۱۰.۱۳۹۷

اسماعیل بخشی:‌ حرف‌هایم را نشنیده‌اند، به مردم دروغ نگویید

اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، اعلام کرد که گروه های تشکیل شده از سوی دولت، مجلس و قوه قضائیه در ارتباط با موضوع شکنجه‌اش در زمان بازداشت در وزارت اطلاعات، تا چهارشنبه شب با او گفت‌وگو نکرده و حرف‌های او را نشنیده‌اند.

آقای بخشی همچنین در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «حرفی ندارم و فقط می گویم به مردم دروغ نگویید».

پیش از این، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، موضوع شکنجه اسماعیل بخشی را با استناد به آنچه بررسی هیئت‌های‌ تحقیق یا رسیدگی نامیده‌اند، تکذیب کرده‌اند.

این فعال کارگری پنجشنبه هفته گذشته عنوان کرد که در دوره ۲۵ روز بازداشتش در بازداشتگاه اداره اطلاعات شکنجه جسمی و روحی شده است.

انعکاس گسترده این موضوع در شبکه‌های اجتماعی که تاکنون ادامه داشته، واکنش مقام‌های جمهوی اسلامی ایران را به همراه داشته است. در این ارتباط، رئیس جمهور ایران و رئیس قوه قضائیه دستور هیئت های رسیدگی و تحقیق درا ین مورد را صادر کردند که تاکنون نتیجه آن اعلام نشده است. همچنین نشستی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در روز سه شنبه تشکیل شد که محمود علوی، وزیر اطلاعات،‌ در آن شکنجه آقای بخشی را رد کرد.

این در شرایطی بود که اسماعیل بخشی که از وی برای شرکت در مناظره تلویزیونی دعوت کرده است، در آن جلسه حضور نداشت.

۱۹:۴۵ ۱۹.۱۰.۱۳۹۷

اعتراض شماری از رانندگان شرکت اتوبوس‌رانی تهران به مشکلات صنفی

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه خبر داد که رانندگان این شرکت در برخی از مسیرها روز چهارشنبه در اعتراض به مشکلات صنفی چراغ های اتوبوس‌های خود را روشن کردند.

پیش از این، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه به مشکلاتی مانند «پرداخت نشدن مطالبات مسکن و قظع یا کاهش مزایای مستمر» رانندگان این شرکت اعتراض کرده و خواستار «بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل» شده بود.

این سندیکا همچنین روز چهارشنبه خبر داد که مدیریت شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه بر رانندگان فشار وارد کرد تا در این حرکت اعتراضی شرکت نکنند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG