لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

کارنامه دی ماه ۹۷

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در دی ماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۸:۲۲ ۱۰.۱۰.۱۳۹۷

۱۳ میلیون خانوار کارگری در ایران زیر «خط فقر مطلق» به سر می‌برند

خبرگزاری ایلنا در گزارشی نوشت که ۱۳ میلیون خانوار کارگری در ایران زیر «خط فقر مطلق» به سر می‌برند.

این خبرگزاری با اشاره به اینکه خط فقر در کلان‌شهرهای ایران از مرز پنج میلیون تومان هم گذشته است،‌ افزود: «تقریباً ۹۰ درصد از مزدبگیران، چه در دولت و چه در بخش‌ خصوصی، زیر خط فقر به سر می‌برند».

ایلنا با اعلام اینکه «کارگران در صف آخر دریافت بسته‌های حمایتی قرار گرفته‌اند» نوشت:‌«مسئولان هر روز را به دفع‌الوقت به روز بعد گره می‌زنند؛ نه جلسه شورای عالی کار برگزار می‌شود و نه کارگران بسته حمایتی گرفتند؛ این دفع‌الوقت مدام، حتی صدای نمایندگان مجلس را درآورده است».

در حال حاضر،‌ حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان است. در این ارتباط،‌ تشکل‌های کارگری بارها خواستار افزایش دستمزد کارگران شده اند،‌ ولی دولت حسن روحانی و کارفرمایان با این موضوع مخالفت کرده‌اند.

۱۸:۱۴ ۱۰.۱۰.۱۳۹۷

۱۰ ماه دستمزد کارکنان شهرداری میاندوآب پرداخت نشده است

شهردار میاندوآب از تلاش برای پرداخت ۱۰ ماه دستمزد معوقه کارکنان شهرداری خبر داد و گفت: این حقوق معوقه «مربوط به پیمانکاران قبلی است که با شهرداران گذشته قرارداد بسته بودند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رسول ملکی با اعلام خلع ید از پیمانکار قبلی افزود: «با برگزاری سه مرحله مناقصه، با پیمانکار جدیدی قرارداد بسته شده و تلاش می‌کنیم به زودی مشکل این کارکنان هم حل شود».

مهدی قهرمانی، فرماندار میاندوآب، هم گفت: «چنانچه شهرداری از طریق پیمانکار حق و حقوق کارکنان شرکتی را پرداخت می‌کند باید به حسن انجام تعهدات پیمانکار نظارت کند و از پرداخت حقوق کارکنان توسط شرکت‌ها اطمینان حاصل کند».

پرداخت نشدن دستمزدها به یکی از مشکلات مهم کارگران در مناطق مختلف تبدیل شده که به نوبه خود،‌ اعتراض، اعتصاب و تجمع آنان را به دنبال داشته است.

۱۹:۴۶ ۹.۱۰.۱۳۹۷

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران خواستار آزادی هفت همکار زندانی خود شدند

کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران خواستار آزادی همکاران زندانی خود شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، کارگران این مجتمع در اطلاعیه‌ای نوشتند که دوهفته است از سلامتی همکاران زندانی شان، بهزاد علیخانی، مصطفی عبیات، کریم سیاحی، کاظم حیدری، میثم علی قنواتی، طارق خلفی و غریب حویزاوی بی‌خبر و نگرانند.

این هفت کارگر همراه با ۳۶ کارگر دیگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران در جریان ۳۸ روز اعتصاب به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند. بر اساس گزارش‌ها، این ۳۶ کارگر در روزهای اخیر با قرار کفالت آزاد شده‌اند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری ایسنا، کسری غفوری، مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران، با اعلام اینکه دادستان استان خوزستان برای آزادی کارگران بازداشتی «قول مساعدت» داده است، گفت: کارخانه آغاز به کار کرده و ما نیز به حضور این کارگران در کارخانه نیازمند هستیم.

کسری غفوری اشاره کرد که آزادی این هفت کارگر بر روی روحیه سایر کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران «بسیار اثرگذار» است.

۱۹:۳۶ ۹.۱۰.۱۳۹۷

مجموع بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی «۱۸۰ هزار میلیارد تومان» است

اکبر شوکت، عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی، روز یکشنبه از پرداخت نشدن بدهی دولت به این سازمان انتقاد کرد و گفت: «دولت بدهی‌های جاری سالیانه خود به سازمان تامین اجتماعی را که حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان است، پرداخت نکرده است».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای شوکت همچنین اشاره کرد که در لایحه بودجه ۹۸ ،‌ بدهی‌های دولت به این سازمان دیده نشده و این در شرایطی است که «مجموع بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است».

این موضوع به گفته اکبر شوکت باعث خواهد شد تا بحران در سازمان تامین اجتماعی به وجود آید؛ موضوعی که «به معنای افزایش فشار فقر در جامعه خواهد بود».

او هشدار داد که بحران بیشتر در سازمان تامین اجتماعی منجر به «اعتراضات گسترده اجتماعی می‌شود که کنترل و مدیریت آن بسیار سخت خواهد بود».

این عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه این سازمان تا پایان سال جاری «حدود ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد تا بتواند مطالبات بازنشستگان را پرداخت کند»، گفت: «در سه ماه آینده که سازمان باید عیدی بازنشستگان را نیز پرداخت کند، با کسری بودجه مواجه خواهد شد».

۱۹:۱۹ ۹.۱۰.۱۳۹۷

«وضعیت جسمانی خطرناک» علی نجاتی در زندان

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه با انتشار بیانیه ای، وضعیت جسمانی علی نجاتی،‌ عضو هیئت مدیره این تشکل کارگری، را «خطرناک» توصیف کرد.

بر اساس بیانیه این سندیکا، خانواده آقای نجاتی روز شنبه موفق به «ديدار غير حضوری» با او در زندان شوش شدند.

بر اساس این گزارش، علی نجاتی از نظر جسمی به «شدت لاغر و رنگ پريده» بوده است.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه اشاره کرد که علی نجاتی به رغم بيماری و شرايط سنی، «در دوران بازجویی بسيار مورد اذیت و آزار قرار گرفته است» به طوری كه به خاطر «وخامت اوضاع جسمی، در دوران بازجویی به بيمارستان منتقل شد».

در این حال، هنوز وضعيت پرونده جديد آقای نجاتی مشخص نيست.

پیشتر فرزانه زیلابی، وکیل آقای نجاتی، گفته بود که وی به «اخلال در نظم عمومی، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و مشارکت در تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت»‌ متهم شده است.

سنديكای كارگران نيشكر هفت‌تپه با محکوم کردن ادامه بازداشت علی نجاتی، خواستار آزادی فوری و بدون قيد و شرط او شد.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری ایلنا، خانواده علی نجاتی از وضعیت جسمانی او ابراز نگرانی کردند و گفتند: او که بیماری قلبی دارد، «به علت وجود دود سیگار و ازدحام در بند شلوغ زندان، دچار ناراحتی جسمی شده است».

خانواده آقای نجاتی با توجه به شرایط جسمانی او، خواستار برخورداری اش از حق «زندان باز» و بهره‌مندی از خدمات درمانی مناسب شدند.

۱۹:۲۵ ۸.۱۰.۱۳۹۷

تجمع خانواده‌های کارگران بازداشتی گروه صنعتی فولاد ایران در مقابل استانداری خوزستان

خانواده‌های هفت کارگر بازداشتی گروه ملی صنعتی فولاد ایران روز شنبه برای چندمین بار در مقابل استانداری خوزستان در اهواز تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، خانواده‌های این کارگران گفتند که ۱۴ روز از بازداشت آنها گذشته است اما هنوز هیچ خبری از آزادی‌شان نیست.

بر اساس این گزارش، در این تجمع، شماری از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نیز شرکت داشتند.

در جریان اعتصاب ۳۸ روزه کارگران این مجتمع بزرگ صنعتی،‌۴۳ تن بازداشت شدند که ۳۶ تن از آنها به تدریج و با قرار کفالت آزاد شدند.

۱۶:۵۱ ۸.۱۰.۱۳۹۷

هفت کارگر گروه ملی صنعتی فولاد اهواز هنوز زندانی هستند

محمدعلی جداری فروغی، وکیل برخی از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، اعلام کرد که هنوز هفت کارگر این مجتمع بزرگ صنعتی آزاد نشده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، او با تاکید بر قانونی و صنفی بودن خواسته‌های کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران افزود: مشکلات این کارگران باید با تعامل سازنده و گفت‌وگو حل شود.

این وکیل دادگستری با ابراز امیدواری نسیت به فراهم شدن سریع شرایط آزادی این هفت کارگر، خواستار انجام وعده‌های مقامات، مسئولان و نمایندگان مجلس شد و گفت: خانواده‌های کارگران بازداشتی نگرانند.

پیشتر ۴۳ کارگر گروه ملی صنعتی فولاد ایران در جریان اعتصاب هزاران کارگر این مجتمع بازداشت شدند که تاکنون ۳۶ تن از آنان با قرار کفالت آزاد شده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، اتهام‌های امنیتی به این کارگران وارد شده است.

بازداشت کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران، انتقاد تشکل‌های کارگری و صنفی در ایران و سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری در جهان را به دنبال داشته است.

۱۶:۴۸ ۶.۱۰.۱۳۹۷

پرتاب گاز اشک‌آور به تجمع فرهنگیان اصفهان؛‌ شماری از تجمع‌کنندگان بازداشت شدند

تشکل‌های صنفی معلمان ایران از به خشونت کشیده شدن تجمع فرهنگیان شاغل و بازنشسته اصفهان و بازداشت شماری از آنان به دست نیروهای امنیتی و انتظامی خبر دادند.

به گفته این تشکل‌ها، تجمع فرهنگیان در اعتراض به وضعیت معیشتی در مقابل اداره آموزش و پرورش اصفهان برگزار شد.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی و انتظامی برای متفرق کردن فرهنگیان از گاز اشک آور استفاده کردند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از بازداشت شماری از فرهنگیان تجمع کننده در اصفهان است. هنوز تعداد دقیق بازداشت‌شدگان مشخص نشده است. در عین حال، مقام‌های امنیتی و انتظامی تاکنون در این باره سخن نگفته‌اند.

تجمع فرهنگیان اصفهانی در پی فراخوان اعتراض به پایین بودن دستمزد و با درخواست آزادی معلمان زندانی و همسان سازی حقوق بازنشستگان برگزار شد. در سالیان اخیر، شماری از تجمع‌های فرهنگیان با برخوردهای امنیتی مواجه شده است و تعدادی از آنان نیز بازداشت شده‌اند.

۱۳:۵۶ ۶.۱۰.۱۳۹۷

«مستمری‌ها فقط پاسخگوی ۳۰ درصد هزینه زندگی بازنشستگان تامین اجتماعی هستند»

رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی فقط پاسخگوی ۳۰ درصد هزینه‌های زندگی‌شان است و حداکثر، هزینه‌های ۱۰ روز آنان را پوشش می دهد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اصغر بیات روز چهارشنبه با اعلام اینکه حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از همه گروه‌های بازنشستگی پایین‌تر است، خواستار همسان سازی حقوق آنان با سایر بازنشستگان شد.

او روز سه‌شنبه با اعلام اینکه بازنشستگان تامین اجتماعی هنوز بسته‌های حمایتی از سوی دولت دریافت نکرده‌اند،‌ گفته بود: دو میلیون و ۵۵۰ هزار بازنشسته با مستمری زیر سه میلیون تومان به دولت معرفی شدند تا بتوانند از این بسته‌ها بهره مند شوند اما به دلیل اینکه هنوز بودجه کامل آن تامین نشده، این مبلغ به آنان داده نشده است.

محمد شریعتمداری، ‌وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ‌میزان این بسته‌ها را بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.

۱۳:۵۵ ۶.۱۰.۱۳۹۷

۱۴ کارگر زن در پی واژگونی یک مینی بوس در استان مازندران زخمی شدند

در پی واژگونی یک مینی بوس حامل کارگران زن در جاده گلوگاه – نوکنده در استان مازندران،‌ ۱۵ تن زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، این حادثه چهارشنبه شب روی داد و ۱۴ کارگر روزمزد زن همراه با راننده مینی بوس زخمی و در بیمارستان بستری شدند.

همچنین به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، سرنشینان مینی بوس، کارگر باغ مرکبات بودند که هنگام بازگشت از کار دچار حادثه شدند.

این دومین حادثه واژگونی مینی بوس حامل زنان کارگر روزمزد در مازندران در کمتر از دو ماه گذشته محسوب می‌شود.

روز ۲۸ آبان سال جاری هم در پی واژگونی یک دستگاه مینی بوس در شهرستان میاندرود، راننده آن و ۲۳ کارگر زن سرنشین مینی بوس زخمی شدند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG