لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

کارنامه فروردین ۱۴۰۰

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در فروردین ۱۴۰۰ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۲:۱۸ ۲۲.۱.۱۴۰۰

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در حدود ۲۰ شهر ایران

بازنشستگان تامین اجتماعی روز یکشنبه برای سومین بار در سال جاری در حدود ۲۰ شهر ایران تجمع کردند.

این تجمع ها از جمله در خرم‌آباد، ایلام، تهران، کرج، تبریز، زنجان، بهشهر، اراک، شیراز، شاهرود، ‌ساری و اهواز برگزار شدند.

تجمع‌های دیگری هم در نیشابور، اصفهان، قزوین، کرمانشاه، بجنورد، رشت، اردبیل، شوش، شوشتر و دزفول انجام شدند.

تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در تهران در مقابل مجلس برگزار شد.

تجمع‌کنندگان در دستکم چهار شهر؛ اهواز، قزوین، اراک و اصفهان، شعار دادند "ما دیگه رای نمی دیم - از بس دروغ شنیدیم".

همچنین در تبریز، بازنشستگان سفره خالی را برای نشان دادن وضعیت معیشتی خود و خانواده‌های‌شان بر روی زمین پهن کردند. بر اساس فیلم‌های انتشار یافته در شبکه‌های اجتماعی،‌ شماری از بازنشستگان وارد ساختمان تامین اجتماعی در این شهر شدند و تحصن کردند.

در تهران و اراک هم تجمع‌کنندگان خواستار آزادی اسماعیل گرامی، فعال صنفی مستقل بازنشستگان، شدند.

آقای گرامی شنبه هفته گذشته به دست چندین مامور امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت شد. او در حال حاضر در زندان بزرگ تهران زندانی است. در این حال، ‌مقام‌های امنیتی و قضایی درباره دلیل بازداشت و وضعیت او سکوت کرده‌اند.

در این حال، ‌اتحادیه آزاد کارگران ایران از حمله نیروی انتظامی به تجمع‌کنندگان در رشت و بازداشت شماری از آنها خبر داد.

بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی دستمزدها بر روی فیش حقوق فروردین ماه، افزایش سالیانه مستمری‌ها از فروردین سال جاری، پرداخت مزایای شغلی همچون کمک معیشت، حق مسکن، حق عائله مندی و اولاد به بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی متناسب با شاغلین و اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان طبق فرمول محاسبه لشکری وکشوری از دیگر مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی هستند.

آنها می‌گویند: سازمان تامین اجتماعی، به طور مستقیم، مسئول تامین درمان کامل بازنشستگان بیمه ‌پرداز است و خواستار احیا و برگشت ۸۵ قلم داروی پرمصرفی به دفترچه‌های تامین اجتماعی، پرداخت حق منطقه جنگی استان‌های مرزی به بازنشستگانی که در آن مناطق در هنگام جنگ هشت ساله مشغول خدمت بودند، و افزایش مستمری سالیانه هستند.

۱۳:۱۵ ۲۵.۱.۱۴۰۰

بازنشستگان تامین اجتماعی در دستکم ۱۸ شهر ایران تجمع کردند

بازنشستگان تامین اجتماعی روز چهارشنبه و در ادامه اعتراض‌های صنفی خود در دست‌کم ۱۸ شهر تجمع کردند.

این تجمع‌ها از جمله در شهرهای بجنورد، اراک، مشهد، ایلام، تهران، کرج، شوش و هفت‌تپه و تبریز برگزار شدند. بازنشستگان همچنین در کرمان، کرمانشاه، یزد، خرم‌آباد، اهواز، بهشهر، رشت، شوشتر، اصفهان و نیشابور تجمع کردند.

در تهران، بازنشستگان از مقابل مجلس به سمت سازمان برنامه‌و‌بودجه راهپیمایی کردند و در سایر شهرها، تجمع‌ها در مقابل اداره‌های تامین اجتماعی برگزار شدند.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، بازنشستگان در کرمان و شوش وارد ساختمان‌های تامین اجتماعی شدند و شعار دادند.

بازنشستگان تامین اجتماعی خواستار اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی دستمزدها بر روی فیش حقوق فروردین، افزایش سالیانه مستمری‌ها از فروردین، پرداخت مزایای شغلی و برخورداری از درمان رایگان هستند.

۱۹:۵۱ ۲۵.۱.۱۴۰۰

شمار امضاکنندگان نامه برای آزادی اسماعیل عبدی، به بیش از ۱۰ هزار تن رسید
شمار امضاکنندگان نامه برای آزادی اسماعیل عبدی، معلم و دبیرکل صنفی معلمان ایران، به بیش از ۱۰ هزار تن رسیده است.
امضاکنندگان نامه، خواستار حکم دیوان‌عالی کشور به برائت و آزادی آقای عبدی شدند و نوشتند که او پس از گذشت شش سال، با اِعمال حبس ۱۰ ساله که پیشتر معلق شده بود، به کرج تبعید شده است.
بر اساس گزارش‌ها، ‌این فعال حقوق صنفی معلمان به‌دلیل شرکت در مراسم یادمان «بهنام محجوبی» از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر و سپس، ‌قزل‌حصار کرج تبعید شده است.
امضاکنندگان نامه اشاره کردند که اسماعیل عبدی همراه با دیگر فرهنگیان با شرکت در تجمع‌هایی صنفی، به ناکارآمدیِ نظامِ آموزشی و پایمال شدن حقوق فرهنگیان و دانش‌آموزان اعتراض کرده بود.
از جمله امضاکنندگان نامه، اسماعیل بخشی، جعفر عظیم‌زاده، علی نجاتی، رضا شهابی، محمود بهشتی‌لنگرودی، رسول بداقی، محمد شمس‌لنگرودی، جعفر پناهی، محمد رسول‌اف، عبدالرضا قنبری، ابوالفضل قدیانی، عبدالفتاح سلطانی و نرگس محمدی هستند.

۱۶:۰۷ ۲۶.۱.۱۴۰۰

انتقاد شدید ۹ تشکل کارگری، معلمان و بازنشستگان از «سیاست مرگ» جمهوری اسلامی

۹ تشکل‌ کارگری، معلمان و بازنشستگان در بیانیه مشترکی نوشتند: در جهان رسما از ماه‌ها قبل، روند واکسیناسیون رایگان و سراسری کرونا شروع و صدها میلیون تن واکسینه شده‌اند. اما به نوشته این بیانیه، در ایران، کارنامه یک‌سال و چندماهه دولت و نهادهای حکومتی در بحران کرونا و همه قرائن و شواهد و نیز وعده‌های بی‌اعتبار‌شان، نشان از ادامه فاجعه، یعنی تداوم «سیاستِ مرگ» بر جان و زیست مردم دارد.

این بیانیه از سوی سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، کانون صنفی معلمان اسلام‌شهر، گروه اتحاد بازنشستگان، شورای بازنشستگان ایران، اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای کمک به‌ ‌ایجاد تشکل‌های کارگری، کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری و کانون گفت‌وگوی بازنشستگان تامین اجتماعی امضا شده است.

این تشکل‌ها با اشاره به تحریم واکسن‌های استاندارد مورد تائید سازمان جهانی بهداشت و حواله دادن مردم به واکسن وطنی، برای شش ماه تا یک‌سال آینده، بدون تعطیلی موثر شهرها و تامین معیشت افزودند که حکومت، مردم را در مقابل هجوم این ویروس رها کرده است و سعی دارد آنها را مسئول شیوع کرونا معرفی کند.

آنها دولت را متهم کردند که به توصیف‌شان، تاکنون راهکار ایمنی گله‌ای و حذف ضعیف‌ترها را دنبال کرده است و اضافه کردند که این موضوع، به طور تصاعدی، آمار مرگ و ابتلا به کرونا و تحمیل رنج‌های معیشتی و گسترش فقر را بالا برده و افسردگی و درماندگی بخش‌های وسیعی از جمعیت را به ارمغان آورده است.

در این بیانیه همچنین نوشته شده که هزینه خانوارها تحت تاثیر کرونا به شدت افزایش یافته، قدرت خرید خانوارها را بیش از پیش کاهش داده و دچار تنگناهای سخت با تبعات غیرقابل پیش بینی کرده است.

این تشکل‌ها تاکید کردند شیوع کرونا، ابتدا مجالی برای ترمیم حکومت از ضربه آبان ۹۸ شد و در ادامه، حکومت فرصتی برای ترمیم پیکره خود در مقابل موج‌های سهمگین تر آینده یافت.

آنها با اعلام اینکه انتظار بهبود سلامت عمومی بویژه مبارزه واقعی با همه‌گیری کرونا از نظام سیاسی حاکم، بیهوده است، نوشتند که حکومت صلاحیت و اراده برای حل اساسی این بحران را ندارد و تنها مبارزه‌ پیگیر و همگانی می‌تواند مقامات را مجبور به انجام وظایفی کند که اپیدمی را متوقف کند.

۱۹:۰۰ ۲۶.۱.۱۴۰۰

لزوم «واکسیناسیون فوری و سراسری مردم ایران»

اتحادیه آزاد کارگران ایران در بیانیه ای با اشاره به تشدید مشکلات معیشتی و اجتماعی مردم، ‌پس از شیوع کرونا، نوشت که فقر و فلاکت عمومی بسیار بحرانی‌تر از پیش شده و زندگی و معیشت میلیون‌ها تن را در بر گرفته است.

این تشکل صنفی با ابراز تردید نسبت به آمار رسمی مبتلایان به کرونا و جان باختگان افزود که هیچ اراده جدی از سوی حاکمیت برای تهیه واکسن و واکسیناسیون عمومی نه تنها دیده نمی‌شود بلکه در مقابل آن ایستادگی شده و جان میلیونها زن و مرد و کودک ایرانی به بازی گرفته ‌شده است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران با تاکید بر واکسیناسیون فوری و سراسری مردم ایران گفت: تعرض به جان و زندگی افراد جامعه باید به فوریت پایان یابد و واکسیناسیون عمومی و رایگان تمامی کارگران در مراکز کاری و صنعتی و تمامی افراد جامعه برای مقابله با بیماری کرونا بر اساس توصیه‌های سلامت جهانی و استفاده از واکسن‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی، فوراً و بدون تبعیض و رایگان انجام گیرد.

۲۱:۴۲ ۲۷.۱.۱۴۰۰

عطا باباخانی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران، به دادسرای کرج احضار شد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران خبر داد که عطا باباخانی، از اعضای این تشکل، به دادسرای کرج احضار شده است.

آقای باباخانی که پیشتر دو بار به پلیس امنیت و دادسرای کرج احضار شده است، باید روز شنبه، ۲۸ فروردین، در این دادسرا حاضر شود.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران اشاره کرد که با تشدید اعتراض‌های بازنشستگان در ماه‌های پایانی سال ۹۹ و همچنین در اولین ماه سال ۱۴۰۰، فشار بر فعالان سندیکایی و بازنشستگان بیشتر شده است.

پیش از این، عطا باباخانی، داوود رضوی، علی قربانیان و اسماعیل گرامی و چند تن دیگر از بازنشستگان به مراکز پلیس امنیت احضار شده بودند و از آنان خواسته شده بود تا در اعتراض‌های بازنشستگان شرکت نکنند. پس از آن، آقای گرامی حدود دو هفته پیش به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد و اکنون در زندان تهران بزرگ زندانی است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران هرگونه تهدید، بازداشت و اذیت و آزار فعالان سندیکایی و کارگری را محکوم کرد و خواستار آزادی تمامی فعالان صنفی وکارگری زندانی شد.

۱۶:۳۴ ۲۸.۱.۱۴۰۰

«تجمع معلمان دانشسرایی در دهها شهر ایران»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از تجمع معلمان دانشسرایی (فاصله خدمتی) در دهها شهر ایران خبر داد.

بر اساس این گزارش، این تجمع‌ها در استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، همدان، لرستان، خوزستان، اصفهان، تهران، فارس، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان رضوی، گیلان و مازندران برگزار شدند

در تهران، معلمان دانشسرایی پس از تجمع در مقابل دیوان عدالت اداری، به سوی وزارت آموزش پرورش شدند و تجمع کردند.

به گفته این شورا، معلمان دانشسرایی به حساب نشدن سنوات پس از فارغ التحصیلی از دانشسرا، تا زمان استخدام در وزارت آموزش و پرورش، معترضند.

آنها با اعلام اینکه زمان این سنوات بین ۲ تا ۵ سال است، می‌گویند: از آغاز ورود به دانشسرا، تعهد خدمتی به وزارت آموزش و پرورش داشتند اما این وزارت‌خانه در جذب آنان ناتوان بوده است. به این ترتیب، معلمان دانشسرایی باید بین ۲ تا ۵ سال دیگر کار کنند.

اللهیار ترکمان، معاون وزیر آموزش و پرورش، چند روز پیش گفته بود که ۴۰ هزار معلم دانشسرایی تا زمان استخدام، هیچ تعهدی نداشته‌اند.

معلمان دانشسرایی تهدید کرده‌اند چنانچه تا روز اردیبهشت، پاسخی نگیرند، کلاس‌های درس را تعطیل خواهند کرد.

معلمان دانشسرایی در روزهای اخیر نیز تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده بودند.

۱۳:۵۸ ۲۹.۱.۱۴۰۰

پنجمین تجمع اعتراضی بازنشستگان در سال جاری در دست‌کم ۱۷ شهر ایران برگزار شد

پنجمین تجمع اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری روز یکشنبه در دست‌کم ۱۷ شهر ایران برگزار شد.

این تجمع‌ها در تهران، مشهد، کرمانشاه، اراک، اهواز، کرج، بهشهر، دزفول، بروجرد، بندرعباس و رشت برگزار شدند. بازنشستگان همچنین در اردبیل، شوش، اصفهان، بجنورد، قزوین و کرمان تجمع کردند.

بر اساس گزارش‌ها، شماری از این تجمع‌ها به رغم تلاش نیروهای انتظامی برای ممانعت از برگزاری این مراسم اعتراضی برگزار شدند.

بازنشستگان تأمین‌اجتماعی خواستار اجرای هر چه سریع‌تر مرحله دوم متناسب‌سازی دستمزدها بر روی فیش حقوق فروردین، پرداخت مزایای شغلی و برخورداری از درمان رایگان هستند.

اجرای متناسب‌سازی دستمزدها، به گفته وزیر تعاون، ‌کار و رفاه‌اجتماعی، قرار بود در فروردین ماه انجام شود اما این وعده، اجرایی نشد. حال سازمان تامین اجتماعی گفته است که متناسب‌سازی دستمزدها در اردیبهشت ماه انجام خواهد شد.

XS
SM
MD
LG