لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۷
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه
Radio Farda -- Special Graphic for weekly program "Karnameh" کارنامه

کارنامه مهرماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در مهر ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۷:۲۳ ۱۸.۷.۱۳۹۸

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه ۱۸ روزه شد

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز پنجشنبه و برای هجدهمین روز به اعتصاب خود ادامه دادند.

به گزارش کانال‌های تلگرامی هفت‌تپه، کارگران اعتصابی خواستار آزادی اسماعیل بخشی و لغو احکام علیه او، محمد خنیفر و حامیان کارگران هستند.

اشاره آنان به سپیده قلیان،‌ فعال مدنی، و امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز الهیاری، عسل محمدی و امیر امیرقلی،‌اعضای نشریه اینترنتی گام، است.

از دیگر خواسته‌های کارگران، بازگشت به کار تمام همکاران اخراجی، لغو خصوصی‌سازی شرکت نیشکر هفت‌تپه و واگذاری آن به دولت با نظارت نمایندگان مستقل کارگران هستند.

دولت حسن روحانی با لغو مالکیت خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه مخالفت کرده است.

۱۴:۰۰ ۱۹.۷.۱۳۹۸

سندیکای کارگران شرکت اتوبوس‌رانی تهران فشارهای پلیسی، امنیتی و قضایی را محکوم کرد

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه با اعلام خبر احضار رضا شهابی به دادسرای اوین،‌ فشارهای پلیسی، امنیتی و قضایی علیه اعضای این تشکل را محکوم کرد.

آقای شهابی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه برای روز شنبه به بازپرسی شعبه دوم دادسرای اوین احضار شده است.
سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه در این ارتباط، خواستار توقف پرونده‌سازی علیه اعضای سندیکا و آزادی فوری و بی قید و شرط بازداشت‌شدگان روز جهانی کارگر، کارگران زندانی نیشکر هفت‌تپه، معلمان زندانی و حامیان کارگران دربند شد.

بر اساس بیانیه این تشکل کارگری، حسن سعیدی و رسول طالب مقدم، از دیگر اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه و چند تن از دیگر حامیان کارگر پس از بازداشت در جریان تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر در مقابل مجلس به احکام سنگین زندان، شلاق و تبعید محکوم شده‌اند.

این سندیکا همچنین نوشت: «آنیشا اسدالهی، مدرس زبان انگلیسی، که با قرار وثیقه به طور موقت آزاد است،‌ برای روز اول آبان به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب فراخوانده شده است و عاطفه رنگریز، ندا ناجی و مرضیه امیری، از حامیان حقوق کارگران، که در تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر بازداشت شدند با گذشت بیش از پنج ماه به رغم اینکه وثیقه سنگین خواسته شده را تامین کرده‌اند اما دستگاه قضایی از پذیرش وثیقه و آزادی‌شان جلوگیری کرده است».

۱۶:۱۰ ۱۹.۷.۱۳۹۸

انتقاد اتحادیه آزاد کارگران ایران از صدور حکم شش سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق برای ناهید خداجو

اتحادیه آزاد کارگران ایران از صدور حکم شش سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق برای ناهید خداجو، عضو هیئت مدیره این تشکل، انتقاد کرد.

این تشکل کارگری نوشت که خانم خداجو با حکم قاضی افشاری، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به پنج سال حبس تعزیری، به اتهام اخلال در نظم عمومی به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است.

بر اساس این گزارش، ناهید خداجو همچنین با عنوان «مجازات تکمیلی» به «رونویسی دو جلد کتاب مشخص و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و اجتماعی محکوم شده است».

ناهید خداجو روز یازدهم اردیبهشت ، روز جهانی کارگر، در مقابل مجلس بازداشت و پس از ۳۳ روز بازداشت به قید وثیقه آزاد شد. این فعال کارگری در روز دهم مهر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران محاکمه شده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران، دستگاه قضایی را متهم کرد که همراه با نهادهای امنیتی «به شکلی فاحش، شمشیر به روی طبقه کارگر ایران می‌کشند»‌ و به توصیف این تشکل، «تمام کشور را به زندانی بزرگ برای کارگران و فعالین صنفی تبدیل کرده‌اند».

اتحادیه آزاد کارگران ایران افزود: «برای هر کارگر و مزدبگیر که در مقابل سطح گسترده فقر و فلاکت و بی‌حقوقی دست به اعتراض بزند و مطالبه گری کند، احکام حبس طولانی مدت و حکم غیرانسانی و قرون وسطایی شلاق صادر می‌کنند».

در بیانیه این تشکل کارگری گفته شد که «کارگران در مراکز مختلف صنعتی که برای دریافت حقوق معوقه و پیگیری مطالبات صنفی‌شان دست به اعتصاب بزنند» مورد «هجوم وحشیانه» قرار می‌گیرند و زندانی می‌شوند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران این برخوردها را «جنگ بی امان با طبقه کارگر»‌ نامید و نوشت: «همه این تعرض‌ها و سرکوب کارگران و مزدبگیران ایران برای این صورت می‌گیرد تا هم راه را برای غارت بیشتر سرمایه‌های اجتماعی که دسترنج کارگران است توسط چپاول‌گران و رانت‌خواران هموار کنند و هم بحران اقتصادی موجود را که حاصل حاکمیت خودشان است بر گرده طبقه کارگر سرشکن کنند».

اتحادیه آزاد کارگران ایران، حکومت را متهم کرد که در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب بهمن ۵۷، «شیره جان کارگران و عموم مردم جامعه را مکیده و تمامی منابع و سرمایه های اجتماعی را به یغما برده‌ و در دوره اخیر نیز مراکز عمده تولیدی و صنعتی دولتی که سهم آحاد جامعه و طبقه کارگر ایران است را از طریق خصوصی سازی به ثمن بخس به افراد خاص واگذار کرده است و از این طریق زمینه فنای این مراکز صنعتی و نیز نابودی صدها و هزاران موقعیت شغلی و به تبع آن، افزایش گسترده بیکاری کارگران را باعث شده‌اند».

با این همه، به عقیده این تشکل صنفی، «طبقه کارگر و کل جنبش عظیم مطالباتی مردم ایران با سرکوب و زندان و شلاق نمی‌تواند از زمینی‌ترین و بدیهی‌ترین خواسته‌های معیشتی خود دست بکشد و بمیرد».

۱۴:۳۹ ۲۲.۷.۱۳۹۸

کارگران آذرآب، راه‌آهن شمال به جنوب اراک را مسدود کردند

کارگران شرکت صنایع آذرآب روز دوشنبه در اعتراض به «وضعیت بلاتکلیف سهامداری کارخانه»‌ و با مطالبه «لغو خصوصی‌سازی» در محل راه‌آهن شمال به جنوب اراک تجمع و آن را مسدود کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از کارگران، آنها انتظار دارند با لغو سهامداری شرکت هیدرو‌ اطلس، سهامدار عمده شرکت هپکو، و بازگشت مالکیتش به دولت، مسئولان برای تعیین تکلیف شرکت آذرآب نیز هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

کارگران معترض اضافه کردند که هنوز بخشی از دستمزد معوقه‌شان پرداخت نشده است.

به نوشته ایلنا، سهامدار عمده آذرآب، بانک کشاورزی است که از سوی کارگزاری بانک کشاورزی سهامداری آن را به عهده گرفته است. این بانک پیشتر گفته بود که تمایلی به ادامه سهامداری آذرآب ندارد.

بر اساس این گزارش، علی آقازاده، استاندار مرکزی، از واگذاری شرکت آذرآب تا دو ماه آینده خبر داده و گفته است این واگذاری دو ماه زمان می‌برد.

۱۶:۳۱ ۲۲.۷.۱۳۹۸

بیست و دومین روز اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه؛ ۴ کارگر با نمایندگان مجلس دیدار کردند

همزمان با بیست ودومین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه، چهار تن از کارگران این شرکت در تهران با اعضای کمسیون اجتماعی مجلس دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه گفت: محمد خنیفر، ابراهیم عباسی‌منجزی، امید آزادی و یوسف بهمنی پیشتر هنگام سفر به تهران برای دیدار با نمایندگان مجلس بازداشت شده بودند.

در این ارتباط، علی ساری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به اینکه این دیدار حدود یک ساعت و نیم طول کشید،‌ به ایلنا گفت که «درخواست‌های کارگران را بررسی کردیم تا پیگیری آنها را با قوت به جریان بیندازیم».

این نماینده مجلس در مورد «سوله‌های خالی» که کارفرمای خصوصی شرکت هفت‌تپه در بخش‌های مختلف آن مستقر کرده است، افزود: کارگران از این سوله‌ها عکس‌هایی را به ما نشان دادند. آنها می‌گویند که کارفرما، سوله‌ها را خالی گذاشته است و فعالیتی در آنها جریان ندارد. این موضوع را با توجه به مدارکی که کارگران ارائه داده‌اند، بررسی می‌کنیم».

او در مورد بازگشت به کار کارگران اخراجی نیشکر هفت‌تپه گفت: از ۲۰ کارگر اخراجی، ۱۷ تن به محل کار خود بازگشته‌اند و هنوز با بازگشت به کار سه تن از آنها موافقت نشده است که به این موضوع رسیدگی می‌کنیم.

علی ساری با اعلام اینکه کارگران گفتند که «برای‌مان پرونده‌سازی می‌شود»، افزود: این موضوع را از طریق دستگاه قضا پیگیری می‌کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به درخواست کارگران برای لغو واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی گفت: «کارگران به عدم اهلیت کارفرما اشاره کردند و درخواست دارند تا قرارداد مالک فسخ شود. قرار شد که بررسی‌های سازمان خصوصی‌سازی در این مورد در اختیار هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از واگذاری‌های صورت گرفته، قرار گیرد».

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین گفت که کارگران گفتند هرگاه اعتراض می‌کنند، کارفرما دستمزدهای‌شان را پرداخت می‌کند و هرگاه که به کار ادامه می‌دهند، دستمزدهای‌شان پرداخت نمی‌شود.

پیش از این، گزارش‌ها حاکی از آن بودند که کارگران اعتصابی خواستار آزادی اسماعیل بخشی و لغو احکام علیه او، محمد خنیفر و سایر کارگران نیشکر هفت‌تپه و همچنین حامیان کارگران هستند.

اشاره آنان به سپیده قلیان،‌ فعال مدنی، و امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز الهیاری، عسل محمدی و امیر امیرقلی،‌اعضای نشریه اینترنتی گام، است که سال گذشته بازداشت شدند.

از دیگر خواسته‌های کارگران، بازگشت به کار تمام همکاران اخراجی، لغو خصوصی‌سازی شرکت نیشکر هفت‌تپه و واگذاری آن به دولت با نظارت نمایندگان مستقل کارگران هستند.

دولت حسن روحانی با لغو مالکیت خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه مخالفت کرده است.

۱۷:۱۶ ۲۳.۷.۱۳۹۸

ادامه اعتصاب در نیشکر هفت‌تپه و آذرآب اراک

گزارش‌ها حاکی از ادامه اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه و آذرآب اراک است.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه روز سه‌شنبه وارد بیست و سومین روز و اعتصاب کارگران شرکت آذرآب وارد دهمین روز شد.

کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در شرایطی بیست و سومین روز اعتصاب را پشت سر گذاشتند که چهار تن از کارگران این واحد روز قبل از آن،‌ دوشنبه، در تهران با اعضای کمسیون اجتماعی مجلس دیدار کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد خنیفر، ابراهیم عباسی‌منجزی، امید آزادی و یوسف بهمنی که با اعضای این کمیسیون دیدار کردند، پیشتر هنگام سفر به تهران برای انجام این دیدار بازداشت شده بودند.

در این ارتباط، علی ساری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، در مورد بازگشت به کار کارگران اخراجی نیشکر هفت‌تپه گفت: از ۲۰ کارگر اخراجی، ۱۷ تن به محل کار خود بازگشته‌اند و هنوز با بازگشت به کار سه تن از آنها موافقت نشده است که به این موضوع رسیدگی خواهد شد.

علی ساری با اعلام اینکه کارگران گفتند که برای آنها پرونده‌سازی می‌شود، افزود: این موضوع را از طریق دستگاه قضا پیگیری می‌کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به درخواست کارگران برای لغو واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی گفت: «کارگران به عدم اهلیت کارفرما اشاره کردند و درخواست دارند تا قرارداد مالک فسخ شود. قرار شد که بررسی‌های سازمان خصوصی‌سازی در این مورد در اختیار هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از واگذاری‌های صورت گرفته، قرار گیرد.

این سخنان در شرایطی اعلام شد که سازمان خصوصی سازی و دولت حسن روحانی بر درستی واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی تاکید کرده اند.

پیش از این، گزارش‌ها حاکی از آن بودند که کارگران اعتصابی خواستار آزادی اسماعیل بخشی و لغو احکام علیه او، محمد خنیفر و سایر کارگران نیشکر هفت‌تپه و همچنین حامیان کارگران هستند.

اشاره آنان به سپیده قلیان،‌ فعال مدنی، و امیرحسین محمدی‌فرد، ساناز الهیاری، عسل محمدی و امیر امیرقلی،‌اعضای نشریه اینترنتی گام، است که سال گذشته بازداشت شدند.

از دیگر خواسته‌های کارگران، بازگشت به کار تمام همکاران اخراجی، لغو خصوصی‌سازی شرکت نیشکر هفت‌تپه و واگذاری آن به دولت با نظارت نمایندگان مستقل کارگران هستند.

دولت حسن روحانی با لغو مالکیت خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه مخالفت کرده است.

در همین حال، کارگران شرکت آذرآب اراک روز سه شنبه به اعتصاب خود ادامه دادند. آنها روز دوشنبه دراعتراض به وضعیت بلاتکلیف سهامداری کارخانه‌ و با مطالبه لغو خصوصی‌سازی، خط‌آهن شمال به جنوب اراک را مسدود کرده بودند.

به گزارش ایلنا کارگران انتظار دارند مسئولان برای تعیین تکلیف شرکت آذرآب نیز هرچه سریع‌تر اقدام کنند. کارگران معترض اضافه کردند که هنوز بخشی از دستمزد معوقه‌شان پرداخت نشده است.

به نوشته ایلنا، سهامدار عمده آذرآب، بانک کشاورزی است که از سوی کارگزاری بانک کشاورزی سهامداری آن را به عهده گرفته است. این بانک پیشتر گفته بود که تمایلی به ادامه سهامداری آذرآب ندارد.

بر اساس این گزارش، علی آقازاده، استاندار مرکزی، از واگذاری شرکت آذرآب تا دو ماه آینده خبر داده و گفته است این واگذاری دو ماه زمان می‌برد.

۱۷:۳۵ ۲۳.۷.۱۳۹۸

تجمع شماری از کارگران شرکت حمل‌و‌نقل جاده‌ای خلیج‌فارس در مقابل دادسرای عمومی تهران

شماری از کارگران شرکت حمل‌و‌نقل جاده‌ای خلیج‌فارس روز سه‌شنبه در مقابل دادسرای عمومی انقلاب تهران در خیابان بهشت تجمع کردند و خواستار استمداد مسئولان قضایی برای رسیدگی به مشکلات خود شدند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این تجمع پس از «اجتماع روزهای گذشته در مقابل ساختمان استانداری تهران و فرمانداری اسلام‌شهر» برگزار شد.

تجمع‌کنندگان کارگران گفتند: مسئولان قضایی دادسرای عمومی انقلاب تهران با تنظیم صورت‌جلسه‌، موضوع مطالبات‌ آنان را پیگیری کردند.

به گفته آنها، به دنبال جلسه‌ای که با چند تن از نمایندگان کارگری در داسرای عمومی انقلاب تهران برگزار شد، این نهاد قضایی در نامه‌ای به دادسرا و فرمانداری شهرستان اسلامشهر، آنها را مکلف به پیگیری مطالبات کارگران کرد.

به نوشته ایلنا، بیش از ۵۰ کارگر شرکت حمل‌و‌نقل جاده‌ای خلیج‌فارس، از ابتدای شهریور ماه، در مخالفت با وضعیت استخدامی خود، از حالت قرارداد مستقیم به پیمانکاری با دست‌کم ۱۰ سال سابقه کار، با پایان قرارداد کار تعدیل شده‌اند.

آنها با اشاره به اینکه شرکت‌های پیمانکاری هیچگونه خدماتی در ازای سودی که عایدشان می‌شود، ارائه نمی‌دهند،‌ به ایلنا گفتند: حضور پیمانکاران در شرکت حمل‌و‌نقل جاده‌ای خلیج‌فارس جدا از بی‌ثباتی شغلی، سود دیگری برای کارگران شاغل آن ندارد.

۱۷:۰۰ ۲۴.۷.۱۳۹۸

­مدیر عامل متروی تهران:‌ پرداخت کامل دستمزد معوقه کارگران خط ششم امکان‌پذیر نیست

مدیرعامل شرکت متروی تهران ابراز امیدواری کرد که تا پایان مهرماه، بخشی از مطالبات کارگران خط ششم پرداخت شود، اما گفت که هر ماه بر میزان طلب کارگران پیمانکاری اضافه می‌شود و در نتیجه، تسویه کامل امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی امام بدون اشاره به معوقات مزدی کارگران این خط مترو گفت:‌ همه کارگران خط شش، دستمزد معوقه خود را دریافت خواهند کرد اما میزان آن باید با پیمانکار هماهنگ شود که چه میزان از معوقات را می‌تواند تسویه کند.

او با اشاره به اینکه دستمزد پرسنل متروی تهران، به روز و مانند سایر کارکنان شهرداری تهران پرداخت می‌شود، اضافه کرد: اما در خصوص کارگران پیمانی امیدواریم تا دو ماه آینده بتوانیم بدهی‌ها را پرداخت کنیم.

علی امام گفت: این احتمال وجود دارد که همه بدهی کارگران پیمانکاری پرداخت نشود. هر ماه بر میزان طلب کارگران پیمانکاری اضافه می‌شود و در نتیجه، تسویه کامل امکان‌پذیر نیست، اما شرکت متروی تهران تمام تلاش خود را می‌کند و تا جایی که بتواند، پرداخت معوقات را انجام خواهد داد.

۱۸:۳۳ ۲۴.۷.۱۳۹۸

«۳۹ درصد کارگران در استان فارس از اختلالات روانی رنج می‌برند»

رئیس مرکز مشاوره و روان درمانی دانشگاه شیراز با اعلام اینکه به طور میانگین، ۳۹ درصد از کارگران در استان فارس از اختلالات روانی رنج می‌برند، گفت: میانگین کشوری در این شاخص ۳۵ درصد است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، چنگیز رحیمی افزود: بر اساس برآوردها حداقل ۵۰ درصد از کارگران فارس تریاک و مشتقات آن، حشیش، شیشه و یا الکل مصرف می‌کنند.

او اشاره کرد که بهداشت روانی در محیط کار باید به گونه‌ای باشد که روان پریشی کارکنان را به دنبال نداشته باشد.

رضا محبوبی، مشاور وزیر و معاون امور اجتماعی مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور در اردیبهشت سال ۹۷ به خبرگزاری ایسنا گفته بود: نرخ شیوع اعتیاد در جامعه کارگری به ۲۲ درصد می‌رسد.

۱۸:۳۵ ۲۴.۷.۱۳۹۸

نگرانی فعالان کارگری از طرح تعیین دستمزد به صورت منطقه‌ای

خبرگزاری ایلنا نوشت که طرح تعیین دستمزد به صورت منطقه‌ای در ایران، فعالان کارگری را نگران کرده است زیرا به اعتقاد آنان،‌ با اجرای چنین طرحی، حقوق کارگران قطعا تضییع خواهد شد.

بحث منطقه ای شدن دستمزدها پیشتر نیز مطرح شده بود اما این روزها به نوتشته ایلنا،‌ صحبت هایی درباره تعیین حداقل دستمزد سال آینده شده است.

بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، دو معیار نرخ تورم و حداقل هزینه‌هایی که فرد برای زندگی احتیاج دارد، مبنای تعیین دستمزد است.

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، ‌به ایلنا گفت:‌ ایران شرایط تورمی را تجربه می‌کند و اینطور نیست که در یک شهر دورافتاده، تورم و هزینه‌ها کمتر از یک شهر بزرگ یا کلان‌شهر باشد.

او ابراز نگرانی کرد که حقوق کارگران پایمال شود و سوءاستفاده‌هایی نیز انجام شود.

هادی ساداتی، عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران،‌هم با اعلام اینکه منطقه‌ای شدن دستمزد زمینه سوءاستفاده را فراهم می‌کند،‌ گفت که دستمزد ماهانه یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومانی هم در بسیاری از مناطق ایران و در مورد بسیاری از شغل‌ها پرداخت نمی‌شود.

او اشاره کرد که برخی از کارفرمایان به انحای مختلف از زیر بار پرداخت حداقل حقوق شانه خالی می‌کنند و اضافه کرد: در مواردی، یک منشی خانم راضی شده است در ازای دریافت ۳۰۰ هزار تومان حقوق ماهانه کار کند. آقای ساداتی گفت که مردانی هم هستند که حتی بیشتر از ساعت‌های مقرر کار می‌کنند، اما ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرند.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران از جامعه کارگری خواست در قبال چنین طرح‌هایی سکوت نکند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG