لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۶

کارنامه اردیبهشت ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در اردیبهشت ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۴:۳۵ ۴.۳.۱۳۹۸

پرداخت یک ماه از سه ماه دستمزد معوقه کارگران پیمانکاری نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن

خبرگزاری ایلنا خبر داد که یک ماه از سه ماه دستمزد معوقه کارگران پیمانکاری نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن پرداخت شده است.

بر اساس این گزارش، هنوز دوماه دستمزد و چندین ماه حق بیمه این کارگران پرداخت نشده و در عین حال، از حدود یک سال ونیم پیش، حق لباس کار به آنان داده نشده است.

کارگران پیمانکاری نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن چند روز پیش در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و مزایای خود در چندین منطقه ایران اعتصاب کرده بودند.

بر اساس گزارش‌ها، ‌این اعتصاب در مناطق اصفهان، اسلام‌شهر تهران، رباط کریم، نیشابور، زنجان و تبریز انجام شده بود.

پیش از این هم کارگران پیمانی نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن چندین بار در ماه‌های گذشته در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات صنفی خود اعتصاب و تجمع کرده‌ بودند.

۰۹:۰۲ ۲.۳.۱۳۹۸

اعتراض گروهی از کارگران فصلی نی‌بر نیشکر هفت‌تپه

گروهی از کارگران فصلی نی‌بر شرکت نیشکر هفت‌تپه صبح روز چهارشنبه به پرداخت نشدن دستمزد فروردین ماه خود اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، یکی از کارگران با اشاره به اینکه حدود دو هزار کارگر فصلی در شرکت نیشکر هفت‌تپه مشغول کارند، گفت: کارفرما به این دلیل که میزان کارکرد هر یک از کارگران فصلی در فروردین ماه به حداقل رسیده، از پرداخت کامل دستمزد خودداری کرده است.

این کارگر فصلی افزود: در فروردین ماه، با بارندگی مستمر و سیلاب‌هایی که بخش‌هایی از مزارع نیشکر را فرا گرفته بود، امکان کار کردن در همه روزها را نداشتیم.

از سویی، روابط عمومی شرکت هفت‌تپه به نقل از امید اسدبیگی، کارفرمای خصوصی این واحد، گفت: همه مطالبات مربوط به فروردین کارگران فصلی براساس کارکرد هر یک از کارگران به حساب آنها واریز شده است و مطالبات دیگری طلب ندارند.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در سالیان اخیر و به ویژه پس از خصوصی‌سازی شدن با مشکلات مالی مواجه شده و پرداخت دستمزد و مزایای هزاران کارگران آن بارها به تعویق افتاده است. این موضوع اعتراض‌های صنفی کارگران را به دنبال داشته است.

۰۹:۴۵ ۱.۳.۱۳۹۸

گروهی از کارگران کارخانه آذر آب اراک به پرداخت نشدن دستمزد خود اعتراض کردند

گروهی از کارگران کارخانه آذر آب اراک روز سه‌شنبه در اعتراض به «بی‌توجهی مدیران کارخانه در پرداخت سه ماه مطالبات معوقه خود»‌تجمع کردند.

به گزاش خبرگزاری ایلنا، یکی از کارگران آذر آب اراک ایلنا گفت «تا امروز به جز وعده‌، سخن دیگری از زبان کارفرما و مسئولان نشنیده‌ایم»‌ و اضافه کرد: در نتیجه وبا ادامه همین وضعیت به ناچار در شرکت جمع شدیم تا بلکه این‌بار وعده‌ها مسئولان رنگ اجرایی به خود بگیرد.

در این ارتباط، حسین بختیاری، فرماندار اراک، با حضور در جمع کارگران آذر آب با اشاره به اینکه حقوق معوق اسفند ماه کارگران آذر آب روز سه‌شنبه به حساب آنان واریز شده است، گفت: با هماهنگی مدیران شرکت، حقوق فروردین ماه کارگران هم به زودی پرداخت خواهد شد.

پرداخت نشدن دستمزدها در ایران به یکی از بزرگترین مشکلات کارگران تبدیل شده است. این وضعیت، اعتراض‌های صنفی کارگران،‌ از جمله اعتصاب را به همراه داشته است.

۰۹:۲۸ ۱.۳.۱۳۹۸

تجمع گروهی از بازنشستگان آموزش و پرورش در تهران

جمعی از بازنشستگان آموزش و پرورش روز سه‌شنبه در اعتراض به پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت خود در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این بازنشستگان که در سال گذشته بازنشسته شده‌اند، خواستار پرداخت سریع و کامل پاداش پایان خدمت خود هستند.

تجمع‌کنندگان گفتند:‌ «اگر پاداش پایان خدمت ما با ماه‌ها و سالها تاخیر پرداخت شود، دیگر هیچ ارزشی ندارد. با سقوط ارزش ریال، از قدرت خرید داشته‌های‌مان کسر شده است و اگر پاداش پایان خدمت ما را به موقع می‌پرداختند، اکنون ما سرمایه قابل توجهی داشتیم؛ حالا هم هرچقدر دیر بشود به ضرر ماست».

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است پیگیر تامین بودجه برای پرداخت مطالبات بازنشستگان است و هر زمان بودجه تامین شود، بلافاصله معوقات پرداخت می‌شود.

۰۹:۲۱ ۱.۳.۱۳۹۸

پرداخت معوقات مزدی ۳۰۰ تن از کارگران فرنخ و نازنخ در قزوین

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری قزوین از پرداخت معوقات مزدی حدود ۳۰۰ تن از کارگران کارخانه‌های فرنخ و نازنخ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، منوچهر حبیبی گفت: معوقات مزدی این گروه از کارگران، ۸۰ میلیارد ریال بود.

او افزود: ۴۵۰ کارگر شاغل در دو کارخانه فرنخ و نازنخ، در مجموع، بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال مطالبات معوقه مزدی طلب داشته‌اند که پرداخت مطالبات و تسویه کامل با آنان در حال انجام است.

به گفته این مقام دولتی، پرداخت مطالبات کارگران با پیگیری کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، مراجع قضایی و همکاری بانک‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

به نوشته ایلنا، کارگران فرنخ و نازنخ از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ خورشیدی به دلیل محدود شدن فعالیت تولیدی با مشکل پرداخت دستمزد مواجه شدند.

۲۱:۵۶ ۲۹.۲.۱۳۹۸

انتقاد ده‌ها تشکل کارگری جهان از برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران ایران

ده‌ها تشکل کارگری جهان ضمن اعلام همبستگی خود با جنبش کارگری و فعالان کارگری در ایران از برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران و از جمله بازداشت دهها تن از تجمع کنندگان روز جهانی کارگر، اول ماه مه، در تهران انتقاد کردند.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران، ده‌ها تشکل کارگری شرکت کننده در پنجاه و دومین کنگره کنفدراسیون عمومی کار فرانسه (ث ژ ت)،‌ در بیانیه ای خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگر شدند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان تشکل‌های کارگری از دهها کشور جهان، از جمله آمریکا، آرژانتین، شیلی، کنگو، سنگال، ‌ایتالیا، اسپانیا، رومانی، ژاپن، کره جنوبی، بنگلادش، عراق، مراکش، ترکیه و مصر این بیانیه را امضا کرده‌اند.

در حال حاضر، شماری از بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگر در زندان به سر می برند.

۰۵:۲۷ ۲۷.۲.۱۳۹۸

دستمزد ۲۰۰ تن از کارگران جهاد نصر کردستان از مهر ۹۷ تاکنون پرداخت نشده است

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری خبر داد که دستمزد حدود ۲۰۰ تن از کارگران قرارداد موقت جهاد نصر کردستان از مهر ماه ۹۷ تاکنون پرداخت نشده است.

بر اساس این گزارش، این گروه از کارگران که با قراردادهای موقت یک ماهه، مشغول کار هستند، بارها نسبت به تعویق دستمزدشان و نداشتن امنیت شغلی به مدیران و مسئولان این شرکت اعتراض کرده‌اند اما در مقابل، «با تهدید به اخراج و تصفیه حساب با چک‌های دو ماهه بدون اعتبار روبرو شده‌اند».

این کارگران حتی از نماینده کارگران که بتواند در اداره کار پیگیر مطالبات‌شان باشد، محرومند.

شرکت جهاد نصر کردستان از شرکت‌های زیر مجموعه سپاه پاسداران است که سال ۷۲ کار خود را در زمینه فعالیت در پروژه‌های عمرانی آغاز کرد.

۱۲:۰۴ ۲۶.۲.۱۳۹۸

علی نجاتی، ‌عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه،‌ احضار شد

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از احضار علی نجاتی، عضو هیئت مدیره این تشکل کارگری،‌ به دادسرای اوین خبر داد.

بر اساس این گزارش، آقای نجاتی از طریق تماس تلفنی و ارسال پیامک برای آخرین دفاعیات احضار شده است.

این فعال کارگری روز هشتم آبان سال گذشته به اتهام دخالت در اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه در منزل خود بازداشت شد.

این اعتصاب در آبان سال گذشته در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزدهای معوقه و نداشتن امنیت شغلی و همچنین درخواست برای بازگردانده شدن مالکیت شرکت نیشکر هفت‌تپه از بخش خصوصی به دولتی برگزار شد.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه آنچه پرونده سازی، احضار و تهدید علی نجاتی و دیگر کارگران نامید را محکوم کرد و خواستار آزادی بی قید و شرط اسماعیل بخشی،‌ نماینده زندانی کارگران این شرکت،‌ و دیگر کارگران زندانی، معلمان، دانشجویان و تمامی زندانیان سیاسی شد.

۱۱:۴۵ ۲۶.۲.۱۳۹۸

اعتصاب کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی چند منطقه راه‌آهن ایران

کارگران نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن در چندین منطقه ایران روز چهارشنبه در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و مزایای خود اعتصاب کردند.

گزارش ها حاکیست که کارگران پیمانکاری این بخش از راه‌آهن در مناطق اصفهان، اسلام‌شهر تهران، رباط کریم، نیشابور، زنجان و تبریز در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد سال گذشته خود و همچنین عیدی، سنوات و ‌بیمه اعتصاب کردند.

همچنین به گزارش کانال تلگرامی کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن، کارگران اعتصابی خواستار پرداخت معوقات مزدی خود شدند.

کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه‌آهن چندین بار در ماه‌های گذشته در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات صنفی خود اعتصاب و تجمع کرده‌اند.

۰۸:۵۲ ۲۵.۲.۱۳۹۸

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه:‌ شش کارگر دیگر بازداشت شدند

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه از بازداشت دست‌کم شش تن دیگر از کارگران این واحد به دست ماموران پلیس امنیت در روز سه‌شنبه خبر داد.

بر اساس این گزارش، کارگران بازداشتی به زندان دزفول منتقل شده‌اند. مقام های جمهوری اسلامی درباره دلیل بازداشت‌ها اظهارنظر نکرده‌اند.
پیش از این نیز دست‌کم چهار تن از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه در پی اعتصاب روز پنجشنبه گذشته در این شرکت بازداشت شده بودند.

در این ارتباط، خبرگزاری ایلنا از بازداشت این چهار تن در روز سه‌شنبه خبر داده است.

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خواستار پایان احضار، تهدید و بازداشت کارگران این شرکت و آزادی تمامی کارگران زندانی شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG