لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

کارنامه اردیبهشت ماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در اردیبهشت ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۷:۲۵ ۱۰.۲.۱۳۹۸

حمایت کانون مدافعان حقوق کارگر از تجمع‌ها و تشکل‌یابی کارگران

کانون مدافعان حقوق کارگر از «اعتراض‌ها و حق برخورداری آزاد از تجمع‌ها و تشکل‌یابی طبقه کارگر در اعتراض به وضع اسف‌بار معیشت و عدم بهره مندی از حق داشتن زندگی شرافتمندانه مزد‌بگیران» ‌حمایت کرد.

این تشکل کارگری برگزاری تجمع‌های اعتراضی در روز جهانی کارگر را حق مسلم» کارگران، مزدبگیران دانست و «فشار، تهدید، گروگان‌گیری و ارعاب از سوی نهادهای امنیتی» علیه خواسته‌های طبقه کارگر را بی‌فایده دانست.

در حال حاضر، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده، دو عضو این تشکل، زندانی هستند.

کانون مدافعان حقوق کارگر در عین حال خواستار افزایش دستمزد، رفع تبعیض، لغو کار کودکان، ایمنی کار، لغو قراردادهای موقت، داشتن زندگی بهتر برای کارگران و آزادی» زندانیان کارگری ‌شد.

۱۷:۲۳ ۱۰.۲.۱۳۹۸

بیانیه چهار تشکل مستقل کارگری به مناسبت روز جهانی کارگر

چهار تشکل‌ مستقل کارگری و صنفی در ایران در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی کارگر، اول ماه مه، خواستار بهبود معیشت کارگران، از جمله پرداخت دستمزدهای بالاتر از خط فقر و پرداخت به موقع دستمزدها شدند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه، گروه اتحاد بازنشستگان و کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری با انتقاد از «پایمال شده مطالبات انبوه کارگران و زحمتکشان ایران» نوشتند که اعتراض کارگران، معلمان، بازنشستگان، پرستاران و دانشجویان و کشیده شدن آنها به خیابان های شهرها نشان‌دهنده این موضوع است که «استمرار شرایط غیرانسانی و تحمیلی، راهی جز اتحاد و ارتقاء سطح مبارزات متشکل جاری مشترک» ندارد.

این چهار تشکل کارگری و صنفی در ادامه خواستار تحقق مطالباتی مانند تعیین دستمزد حداقل به میزان هفت میلیون تومان،‌ آزادی بی‌قید و شرط کارگران، معلمان و دانشجویان زندانی،‌ برقراری بیمه بیکاری، ترمیم مستمری بازنشستگان حداقل به میزان هفت میلیون تومان و تأمین بیمه‌های اجتماعی کامل و کارآمد و مسکن مناسب برای بازنشستگان شد.

الغای تبعیض جنسیتی، مذهبی، ملی و قومی در محیط کار و در سطح جامعه، برابری مزد زنان و مردان در شرایط کار برابر و برابری حقوق کارگران مهاجر با سایر کارگران و رفع تبعیض از آنها، منع کار کودکان، حق برخورداری از تشکل‌های مستقل، برقراری مذاکرات دسته‌جمعی میان کارگران و کارفرمایان و لغو قراردادهای سفید امضا هم از دیگر خواسته‌هایی هستند که در بیانیه این تشکل‌های کارگری و صنفی مطرح شده است.

۱۷:۲۰ ۱۰.۲.۱۳۹۸

خواسته روحانی از کارگران:‌ کار بیشتر و با نشاط

حسن روحانی روز سه‌شنبه آمریکا را متهم کرد که با «تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی» به طور مستقیم بر مردم ایران، از جمله کارگران، اقشار متوسط و پایین جامعه فشار وارد می‌کند و خواستار «کار بیشتر»‌ کارگران شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی که در آستانه روز جهانی کارگر، اول ماه مه، در تهران سخنرانی می‌کرد، یکی از راه‌های مقابله با آمریکا و تحریم‌ها را «کار بیشتر» کارگران دانست تا «تولید افزایش یابد و مردم در رفاه قرار گیرند» و ایران به «قدرت اقتصادی» تبدیل شود.

حسن روحانی در بخشی از سخنانش، آمار ارائه شده از سوی محمد شریعتمداری، وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی، در زمینه مسائل مربوط به کارگران را «امیدوارکننده» دانست و با اشاره به ضرورت تلاش در راستای «ارائه خدمات بهتر» به کارگران افزود: «کارگران باید نسبت به آینده زندگی خود امیدوار باشند چرا که هر چه کار با نشاط و با روحیه انجام شود، محصول بهتری خواهد داشت.»

این سخنان در شرایطی ابراز شد که حداقل دستمزد ماهانه یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومانی کارگران در سال جاری، دو میلیون تومان با برآورد هزینه معیشت ماهانه یک خانوار سه و سه دهم نفری در سال گذشته تفاوت دارد. کمیته مزد شورای عالی کار در بهمن سال گذشته سبد معیشت ماهانه را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

علاوه بر این، ‌مشکلات مربوط به پرداخت نشدن چندین ماهه دستمزد و مزایای کارگران در مناطق مختلف ایران، اعتراض‌های آنان،‌ از جمله تجمع و راهپیمایی و همچنین اعتصاب را به دنبال داشته است.

رئیس جمهور ایران همچنین با اعلام این که «دولت با همه توان در کنار کارگران است» اضافه کرد: «کارگری که بداند پس از چند سال تلاش می‌تواند صاحب‌خانه شود و دغدغه‌های مربوط به تهیه مسکن را ندارد، با روحیه بهتری می‌تواند در مسیر تولید محصول باکیفیت تلاش کند و در این راستا تلاش مسئولان در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید بیشتر از گذشته شود.»

در حال حاضر، ‌حداقل مسکن ماهانه کارگران ۱۰۰ هزار تومان است و به گفته فعالان کارگری،‌ کارگران با دستمزدهای فعلی حتی به سختی امکان اجاره مسکن مناسبی برای خود و خانواده‌های‌شان را دارند.

۱۴:۵۵ ۹.۲.۱۳۹۸

«دولت هیچ وقت در کنار کارگر نبوده است»

یک عضو شورای عالی کار با انتقاد از بی توجهی دولت به کارگران گفت که «دولت هیچ وقت در کنار کارگر نبوده است».

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهرزاد مویدی ضمن اشاره به این موضوع که «افزایش حقوق کارگران در سال‌های اخیر انجام شده است، افزود: «حقوق این قشر، عقب‌افتادگی دارد که به زمان جنگ تحمیلی مربوط می‌شود و به مرور زمان، با افزایش تورم سبب شده که طبقه کارگر نسبت به حق و حقوق خودش فاصله داشته باشد».

او با تاکید بر این موضوع که حقوق کنونی کارگران جواب‌گوی زندگی کارگری نیست، اضافه کرد: «حقوق پایه کارگر باید سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان باشد تا بتواند زندگی درستی داشته باشد».

کمیته مزد شورای عالی کار در بهمن سال گذشته حداقل سبد معیشت یک خانوار سه و سه دهم نفری را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اعلام کرد. این در شرایطی است که حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال جاری، یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

این سطح دستمزد با انتقاد شدید تشکل های کارگری مواجه شده است. در این ارتباط، تشکل‌های مستقل کارگری از جمله در بیانیه‌های خود به مناسبت روز جهانی کارگر، اول ماه مه،‌ خواستار تعیین هفت میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد ماهانه کارگران شده‌اند.

۱۲:۵۳ ۹.۲.۱۳۹۸

حق مسکن ماهانه کارگران «۶۰ هزار تومان» افزایش یافت

هیئت دولت با افزایش ۶۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران در ایران موافقت کرد.

به این ترتیب، حق مسکن کارگران از اردیبهشت ماه، ۱۰۰ هزار تومان در ماه خواهد بود. پیش از این، حق مسکن کارگران، ۴۰ هزار تومان در ماه بود.

شورای عالی کار در بهمن سال گذشته افزایش قیمت ۶۰ هزار تومانی را از فروردین ماه سال جاری تصویب کرده بود اما اجرای این مصوبه به تصویب هیئت دولت نیز داشت.

وزارت کار هم مصوبه را به دولت ارسال کرد تا با تصویب، در فیش حقوقی فروردین ماه اعمال شود، اما تصویب مصوبه با تأخیر همراه شد.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، افزایش ۶۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران در حالی است که بسیاری از فعالان کارگری آن را ناچیز می‌دانند و می‌گویند حتی برای اجاره یک اتاق کافی نیست.

۰۰:۵۱ ۶.۲.۱۳۹۸

سندیکای کارگران شرکت اتوبوس‌رانی تهران تجمع اعتراضی برگزار می‌کند

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه اعلام کرد که در روز جهانی کارگر، تجمعی را دراعتراض به مشکلات کارگران ایران در تهران برگزار می‌کند.

به گفته این تشکل کارگری، قرار است این تجمع در اعتراض به تعیین دستمزد زیر خط فقر، گرانی و تورم افسارگسیخته مایحتاج اولیه و معیشت کارگران، بازنشستگان و تمام مزدبگیران، ممانعت از ایجاد سندیکا و دیگر تشکل‌های مستقل کارگری برگزار شود.

از دیگر مشکلاتی که این سندیکا به آنها اشاره کرده است، خصوصی‌سازی و پولی‌سازی آموزش و پرورش، قراردادهای سفید امضاء، تبعیض و نابرابری حقوق زن و مرد، افزایش بی‌رویه کودکان کار، بازداشت یا زندانی کردن کارگران و معلمان و دیگر فعالان صنفی هستند.

۰۱:۰۹ ۵.۲.۱۳۹۸

احضار شماری از فعالان کارگری سنندج به نهادهای امنیتی

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری خبر داد که در آستانه اول ماه مه، روز جهانی کارگر، شماری از فعالان کارگری سنندج به نهادهای امنیتی احضار شده‌اند.

به گفته این تشکل کارگری، از این فعالان کارگری خواسته شده است که در مراسم روز جهانی کارگر شرکت نکنند. اما این فعالان ضمن رد این تقاضا گفته‌اند که این روز را غیرقانونی نمی‌دانند و شرکت در مراسم روز جهانی کارگر را حق مسلم خود می‌دانند.

پیش از این، اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرده بود که غالب حسینی به حراست سپاه پاسداران و مظفر صالح‌نیا به اطلاعات نیروی انتظامی شهر سنندج احضار شده‌اند.

۲۳:۵۸ ۴.۲.۱۳۹۸

یک تشکل کارگری: سیستم حاکم، روزنه‌ای برای بهبود زندگی میلیون‌ها کارگر باقی نگذاشته است

اتحادیه آزاد کارگران ایران به مناسبت روز جهانی کارگر سال جاری از سیستم حاکم که به گفته این تشکل، هیچ روزنه ای برای بهبود زندگی میلیون‌ها خانواده کارگری و اقشار گسترده ای از جامعه باقی نگذاشته است، انتقاد کرد.

این تشکل کارگری اشاره کرد که به دلیل تورم و افزایش چند برابری قیمت مایحتاج زندگی نسبت به سال گذشته و «افزایش ناچیز حداقل دستمزد کارگران در سال جاری»، آنان چندین برابر بیشتر زیر خط فقر رانده شده و خانواده های کارگری و اقشار کم درآمد جامعه به لب پرتگاه نابودی کشانده شده اند. در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است. این در شرایطی است که کمیته مزد شورای عالی کار در بهمن سال پیش،‌ سبد معیشت یک خانوار سه و سه دهم نفری را سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اعلام کرده بود.

در بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران همچنین به نتایج خصوصی سازی واحدهای صنعتی و تولیدی؛ ‌یعنی ورشکستگی و تعطیلی این واحدها، اخراج و بیکاری دهها هزار کارگر و در عین حال، برخوردهای امنیتی و قضایی با اعتراض های کارگران اشاره شده است.

با این همه،‌ به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، «جنبش عظیم مطالباتی مردم روز به روز قدرتمندتر و تعرضی تر به جلو آمده و مبارزه کارگران به نقطه ثقل تحولات در جامعه بدل شده است».

این تشکل کارگری در این ارتباط به اعتصاب کارگران هپکو، فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه پرداخت و افزود که این اعتراض ها، تمامی جامعه را معطوف به خود کرد. اتحادیه آزاد کارگران ایران اضافه کرد که تحصن‌های گسترده معلمان و رانندگان و تجمع‌های بازنشستگان برای دستیابی به مطالبات شان نشان داد که میلیون‌ها کارگر و مزدبگیر به میدان آمده‌اند تا «خواسته‌های‌شان را محقق کنند».

اتحادیه آزاد کارگران ایران همچنین خواسته‌هایی را به مناسبت روز جهانی کارگر مطرح کرد که از جمله می‌توان به «افزایش فوری حداقل دستمزد به هفت میلیون تومان، پرداخت بیمه بیکاری به کارگران بیکار و جوانان آماده کار، تامین فوری مسکن برای سیل‌زدگان، تامین بیمه بیکاری و جبران خسارات برای تمامی کسانی که از این اتفاق اخیر دچار خسارت های مادی و جانی» شده‌اند، ‌اشاره کرد.

«پایان دادن به امنیتی کردن اعتراض‌های صنفی و مدنی، لغو مجازات اعدام و شلاق و همچنین لغو تمامی احکام صادر شده علیه فعالان کارگری، معلمان و دیگر جنبش‌های آزادی‌خواه و برابری طلب و آزادی بی‌قید و شرط همه فعالان سیاسی و اجتماعی زندانی» از دیگر مطالبات مطرح شده در بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران هستند.

این تشکل کارگری همچنین خواستار «آزادی بی قید و شرط ایجاد تشکل‌های مستقل، اعتصاب، اعتراض، راهپیمایی، تجمع، اندیشه و بیان، احزاب و مطبوعات، پرداخت فوری مطالبات معوقه کارگران، بازنشستگان، معلمان و کارمندان بخش خصوصی و دولتی همراه با خسارت دیر کرد و تصویب قانونی برای جرم دانستن عدم پرداخت حقوق و مزایا» شده است.

«تامین امنیت شغلی و توقف اخراج سازی‌ها، برچیده شدن قراردادهای موقت، امحا شرکت‌های تامین نیروی انسانی و پیمانکاری، قرار گرفتن کارگران شاغل در کارگاه‌های کوچک، مناطق آزاد و ویژه تحت پوشش کامل قانون کار و افزایش نیافتن مبلغ بیمه کارگران ساختمانی« از دیگر خواسته‌های اتحادیه آزاد کارگران ایران هستند.

این تشکل کارگری خواستار «قطع دست دولت از صندوق‌های بازنشستگی، سپردن اختیار صندوق سازمان تامین اجتماعی و دیگر صندوق‌های بازنشستگی به هیئت امنایی از نمایندگان منتخب اعضا، محاکمه مسئولان دزدی از صندوق‌های بازنشستگی و جبران خسارت‌های وارد شده به اعضا» شد.

«خارج شدن طرح تغییر قانون تامین اجتماعی از دستور کار مجلس و واگذاری اختیار تصویب هر گونه قانون برای کارگران، به نمایندگان منتخب مجامع عمومی آنان، ممنوعیت کار کودکان و فراهم کردن امکانات زندگی، تحصیل رایگان و برابر برای همه کودکان فارغ از تعلق خانوادگی، جنسیت، قومیت و مذهب مطابق با استانداردهای پیشرفته امروزی» هم در این بیانیه مورد توجه قرار گرفته است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران خواستار برقراری «بالاترین استانداردهای ایمنی کار در تمامی محیط‌های کارگری، برچیده شدن حجاب اجباری و تمامی قوانین تبعیض آمیز نسبت به زنان؛ برابری کامل و بی‌قید و شرط حقوق زنان و مردان و به رسمیت شناخته شدن حق شهروندی برای مهاجران افغانستانی و دیگر مهاجران و منع هر گونه اعمال تبعیض آمیز علیه آنان» شده است.

این تشکل در پایان بیانیه خود تاکید کرده است که روز جهانی کارگر بايد تعطيل رسمی اعلام شود و هر گونه ممنوعيت و محدوديت برگزاری مراسم اين روز ملغی شود.

۱۵:۱۸ ۳.۲.۱۳۹۸

«هر اتفاقی که در بخش اقتصادی رخ دهد، دود آن اول به چشم کارگران می‌رود»

دبیر اجرایی خانه کارگر همدان با اشاره به افزایش شدید قیمت‌های مواد اولیه و کاهش تولید در سطح ایران گفت: هر اتفاقی که در بخش اقتصادی رخ دهد، دود آن اول به چشم کارگران می‌رود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، چنگیز اصلانی با اشاره به وجود ۱۴ میلیون کارگر در بخش‌های مختلف در ایران افزود: سفره کارگران بسیار خالی است و به عناوین مختلف خالی‌تر نیز می‌شود.

او با افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال جاری گفت که این میزان افزایش، جواب‌گوی مشکلات اقتصادی خانواده‌ها نخواهد بود زیرا در شرایط اقتصادی موجود، حداقل دستمزد یک شخص باید سه میلیون و ۷۳۰ هزار تومان باشد تا بتواند نیازهای اولیه زندگی خود و خانواده اش را تأمین کند.

با تصمیم شورای عالی کار، حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری، یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است.

۱۹:۱۴ ۲.۲.۱۳۹۸

۲۰ ماه دستمزد کارگران یزدباف پرداخت نشده است

اتحادیه آزاد کارگران ایران خبر داد که ۲۰ ماه دستمزد و مزایای کارگران کارخانه نساجی یزدباف پرداخت نشده است.

به گفته این تشکل صنفی، پرداخت نشدن دستمزدها، اعتصاب و تجمع کارگران کارخانه یزدباف را در روز شنبه به همراه داشت.

پرداخت نشدن دستمزد کارگران به مدت طولانی در مناطق مختلف ایران، اعتصاب و تجمع آنان را به دنبال داشته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG