لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۴۱

کارنامه شهریور ۹۷

آخرین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در شهریورماه ۹۷ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۳:۰۹ ۲۸.۶.۱۳۹۷

«مشکلات کارگران در موضوع معیشتی جدی است»

یک عضو هیئت مدیره مجمع عالی کارگران ایران گفت: مشکلات کارگران در موضوع معیشتی جدی است و حقوق کارگران جوابگوی مخارج آنها نیست.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا راهداری‌زاده با اشاره به اینکه قیمت برخی کالاها از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است،‌ گفت که شرایط زندگی برای کارگران دشوار شده است و آنها با افزایش قیمت کالاها مشکلات فراوانی در بحث معیشتی دارند.

بر اساس گزارش ها، قدرت خرید کارگران در ماه های اخیر،‌ پس از کاهش شدید ارزش پول ملی ایران و افزایش قیمت‌ها به شدت کاهش یافته است.

۲۱:۲۳ ۲۷.۶.۱۳۹۷

۱۶ کارگر کارخانه هپکو در اراک به دادگاه احضار شدند

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه خبر داد که ۱۶ کارگر کارخانه هپکو در اراک به شعبه ۱۰۶ کیفری دادگستری اراک احضار شده‌اند.

به گفته این تشکل کارگری، کارگران احضار شده به "تبلیغ علیه نظام، حضور در تجمعات غیرقانونی و برهم زدن نظم عمومی" متهم شده اند.

پیش از این، خبرگزاری ایلنا در خرداد سال جاری از احضار ۱۰ تن از کارگران معترض هپکو به مراجع قضایی خبر داده بود.

به طور معمول، کارگران معترض به شرایط خود با اتهام های امنیتی مواجه و در مواردی محکوم به زندان شده‌اند.

بیش از یک هزار کارگر این واحد صنعتی در ماه‌های اخیر در اعتراض به پرداخت نشدن چند ماه دستمزد و همچنین وضعیت کارخانه پس از واگذاری به بخش خصوصی بارها اعتصاب، راهپیمایی و تجمع کرده‌اند.

کارگران شماری از کارخانه‌های بزرگ صنعتی در ایران که خصوصی شده‌اند،‌ خواستار بازگردانده شدن مالکیت این واحدها به دولت هستند. اما دولت حسن روحانی بر ادامه سیاست خصوصی‌سازی تاکید می‌کند.

۱۸:۰۶ ۲۷.۶.۱۳۹۷

سه ماه دستمزد کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران پزداخت نشده است

اتحادیه آزاد کارگران ایران به نقل از شماری از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران نوشت که هنوز سه ماه دستمزد آنان پرداخت نشده است.

بر اساس این گزارش به نقل از این کارگران، هفته آینده، چهارمین ماه معوقات مزدی آنها خواهد بود.

کارگران این گروه بزرگ صنعتی در اهواز همچنین از مدیریت و انتصاب‌های جدید از سوی او ناراضی هستند.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران چهار هزار کارگر دارد که در ماه‌های اخیر در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و معوقات مزدی خود اعتصاب، راهپیمایی و تجمع کرده‌اند.

۱۶:۳۱ ۲۷.۶.۱۳۹۷

نامه به خامنه‌ای؛ دو تشکل صنفی نروژی خواستار آزادی محمد حبیبی شدند

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری و اتحادیه کارکنان مدارس نروژ در نامه ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، به بازداشت و زندانی کردن محمد حبیبی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران، اعتراض کردند.

به گزارش اتحاد بین‌المللی در حمایت از کارگران در ایران، این دو تشکل بزرگ نروژ خطاب به رهبر جمهوری اسلامی اشاره کردند که نامه خود را در اعتراض به "نقض فاحش حقوق اتحادیه‌های کارگری" در ایران نوشته‌اند.

آنها با اشاره به اینکه شماری از "فعالان جنبش مستقل کارگری در ایران تنها به خاطر فعالیت‌های کاملا مشروع و قانونی کارگری تحت آزار قرار گرفته و یا در زندان به سر می‌برند" افزودند: محمد حبیبی که از سوی دادگاه انقلاب به زندان محکوم شده است، از فعالیت های اجتماعی و سیاسی، مسافرت به خارج برای دو سال منع شده و در عین حال، به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

آقای حبیبی در جریان تجمع فرهنگیان در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران در روز بیستم اردیبهشت بازداشت شد و به نوشته این نامه، "تحت شرایطی شدیداً غیر انسانی و غیر قابل تحمل به سر می‌برد".

کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری و اتحادیه کارکنان مدارس نروژ نوشته‌اند که به شهادت اعضای خانواده محمد حبیبی، با این معلم بسیار بدرفتاری شده است و او احتیاج سریع به درمان و دکتر دارد، اما مقامات مسئول کماکان او را از معالجه محروم کرده‌اند.

این دو تشکل بزرگ نروژی خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط محمد حبیبی و دیگر فعالان صنفی در ایران و نیز آزادی تشکل یابی شدند.

آنها به آیت‌الله خامنه‌ای هشدار دادند: "تا زمانی که دولت شما حقوق بین‌المللی شناخته شده اتحادیه‌های کارگری و دیگر حقوق بنیادی کارگری و آزادی فعالیت‌های صنفی را در ایران به رسمیت نشناسد و تا زمانی که دولت شما تمامی تعهدات و وظایف مربوط به عضویت در سازمان بین‌المللی کار را رعایت نکند، جنبش جهانی اتحادیه‌های کارگری، از جمله در نروژ، به کارزار جهانی خود در اعتراض به این سرکوب‌های غیر قابل قبول و نکوهش پذیر ادامه خواهند داد".

۱۳:۰۸ ۲۷.۶.۱۳۹۷

بدهی ۱۱۰ میلیارد تومانی دولت؛ شهرداری سنندج امکان پرداخت دستمزد نیروهای خود را ندارد

شهردار سنندج اعلام کرد که "در پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکل مواجه شده‌ایم" و گفت: هنوز حقوق مرداد ماه نیروهای شهرداری سنندج پرداخت نشده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حشمت‌الله صیدی افزود: نمی‌شود انتظار داشت با وجود شرایط سخت کاری و مشکلات اقتصادی که امروز همه را تحت فشار قرار داده است پرسنل شهرداری سنندج ماه‌ها حقوق دریافت نکنند.

وی در عین حال اشاره کرد که درآمدهای شهرداری سنندج به شدت کاهش یافته است و گفت: ۱۱۰ میلیارد تومان نیز طلب داریم که برای وصول آنها با مشکل مواجه هستیم.

بر اساس این گزارش، این مطالبات مربوط به دستگاه‌ها و ادارات دولتی است.

در ماه‌های اخیر، گزارش‌های زیادی در مورد پرداخت نشدن دستمزد کارگران در مناطق مختلف ایران انتشار یافته است. این وضعیت، اعتراض‌های صنفی آنان را به همراه داشته است.

۱۲:۴۲ ۲۷.۶.۱۳۹۷

یک کارگر بیکار در سنندج به اتهام "توهین به رهبری" محکوم به زندان شد

اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرد که دادگاه انقلاب سنندج با صدور حکمی احمد امینی، کارگر بیکار شده کارخانه فولاد زاگرس را به اتهام "توهین به رهبری" به شش ماه زندان که به مدت یک سال تعلیق خواهد بود، محکوم کرده است.

آقای احمدی که پس از انحلال کارخانه فولاد زاگرس در سال ۹۲، همراه با همکارانش به اداره کار و دیوان عدالت اداری شکایت کرده و خواستار تحقق مطالباتی مانند پرداخت حق سختی کار شده بود.

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران، احمد امینی در اردیبهشت سال جاری از سوی اداره اطلاعات سنندج به اتهاماتی مانند تبلیغ علیه نظام به نفع اپوزیسیون، عضویت در یکی از گروه های معاند و توهین به رهبر جمهوری اسلامی بازداشت و پس از ۲۰ روز با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.

بر اساس این گزارش، او در دادگاه از دو اتهام نخست تبرئه شده است.

۱۱:۴۵ ۲۷.۶.۱۳۹۷

نارضایتی کارگران از هزینه های ثبت نام در "مدارس هیئت امنایی"

حمیدرضا امام قلی‌تبار، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور، با انتقاد از هزینه‌های ثبت‌نام در مدارس، به ویژه "مدارس هیئت امنایی" گفت:‌ شهریه این مدارس در شرایط افزایش نرخ تورم، کاهش قدرت خرید و افزایش فقر بسیاردشوار است و :دریافت مبالغ بی حساب و کتاب به زور و از سر اجبار"، اعتراض های زیادی را در بین کارگران به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مدارس مشهور به "هیئت امنایی" که در سال‌های اخیر تاسیس شده و "تعدادشان به میزان عجیب و قابل توجهی افزایش یافته است، برای "وصل شدن به منبع درآمدی کمک‌های مالی خانواده‌ها، عنوان هیئت امنایی را به سر در مدرسه خود اضافه کرده‌اند و مبالغ قابل توجهی را برای ثبت‌نام از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، مبالغی از ۵۰۰ هزار تا دو میلیون تومان.

به نوشته تسنیم، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور گفت: متاسفانه در گیرودار هجوم همه جانبه افزایش نرخ تورم،کاهش قدرت خرید، افزایش فقر و افزایش فاصله طبقاتی و ده‌ها مشکلات ریز و درشت در جامعه کارگری ایران، ثبت نام فرزندان کارگران در مدارس دولتی (هیئت امنایی) چالش جدی دیگری است که در چند سال اخیر در فصل تابستان به مشکلات این قشر اضافه کرده است.

۱۷:۵۱ ۲۲.۶.۱۳۹۷

«حقوق کارمندان توان پرداخت حداقل‌های زندگی را ندارد»

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حقوق کارمندان توان پرداخت حداقل‌های زندگی را ندارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،‌ وابسته به مجلس، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی گفت: خط فقر، طبقه میانی را تحت‌الشعاع قرار داده است. بنابراین حقوق‌های پایین باید افزایش پیدا کند.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، در ماه‌های اخیر و در پی کاهش ارزش پول ملی ایران، هزینه‌های زندگی به شدت افزایش یافته و قدرت خرید بخش‌های زیادی از مردم کمتر از گذشته شده است.

۱۷:۴۸ ۲۲.۶.۱۳۹۷

«حقوق کم» کارگران شهرستان شیروان

معاون عمرانی و امور برنامه ریزی فرماندار شیروان گفت: حقوق کارگران این شهرستان خراسان شمالی که بیشترین قشر حقوق بگیر را به خاطر وجود کارخانه ها و واحدهای تولیدی دارد، کمتر از قانون کار است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، صمد ایزانلو اشاره کرد که کارگران این شهرستان، مظلوم واقع شده اند زیرا هرگونه اعتراض آنان درباره پایین بودن دستمزد با اخراج آنان مواجه می شود.
وی اضافه کرد که کارگران در شیروان بیمه ندارند، حقوق بسیار کمی دریافت می کنند و به ناچار به کار خود ادامه می دهند.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری،‌ یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان است.

۱۷:۴۷ ۲۲.۶.۱۳۹۷

۱۰۰ کارگر شهرداری بروجرد در اعتراض به پرداخت نشدن هشت ماه حقوق تجمع کردند

حدود ۱۰۰ تن از کارگران شهرداری بروجرد با تجمع در مقابل ساختمان شورای شهر خواستار پرداخت دستمزد معوقه خود شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، هشت ماه دستمزد این کارگران پرداخت نشده است.

در سالیان اخیر،‌ پرداخت نشدن دستمزد کارگران در مناطق مختلف ایران،‌ اعتراض‌های صنفی آنان را به همراه داشته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG