لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

کارنامه تیرماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در تیر ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۱۵:۲۱ ۱۹.۴.۱۳۹۸

«واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی متوقف شد»

علی اکبر کریمی، نماینده مجلس، خبر داد که واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ‌متعلق به مجلس، او با اعلام اینکه عمده واگذاری‌ها در ایران موفق نبوده‌اند، گفت: در هیئت واگذاری‌ها درباره این موضوع بحث‌های جدی انجام شد که برای تعیین تکیلف این موضوع، فعلا واگذاری‌ها متوقف شده است.

کارخانه‌های واگذار شده به بخش خصوصی‌سازی در سال‌های اخیر با مشکلات زیاد مالی مواجه شده‌اند که این موضوع، ‌اعتراض کارگران ناراضی از پرداخت نشدن دستمزدها و حق بیمه و نیز اخراج همکاران‌شان را به همراه داشته است.

خبرگزاری ایرنا چند روز پیش در گزارشی در مورد مجتمع ماشین سازی تبریز نوشت که این واحد «با ۵۰ سال قدمت، از حدود ۱۰ سال قبل و به دنبال واگذاری به بخش خصوصی در راستای اصل ۴۴ دچار مشکل شد و از سال‌های عظمت و شکوه خود فاصله گرفت».

خصوصی‌سازی در ایران بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و به دستور رهبر جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

۱۹:۴۵ ۲۵.۴.۱۳۹۸

«سبد معیشت خانوارهای کارگری در خرداد ماه به هفت میلیون تومان رسید»

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، اعلام کرد که سبد معیشت خانوارهای کارگری در خرداد سال جاری به حدود هفت میلیون تومان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از فرامرز توفیقی، سبد معیشت خانوار کارگری که در اردیبهشت ماه بیش از شش میلیون و ۴۸۲ هزار تومان بود،‌ به حدود شش میلیون و ۹۱۰ هزار رسیده است.

کمیته مزد شورای عالی کار در زمستان سال گذشته، سبد معیشت خانوار را حدود سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان اعلام کرده بود. در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران،‌یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است.

تشکل‌های مستقل کارگری در زمستان سال گذشته خواستار تعیین هفت میلیون تومان به عنوان حداقل دستمزد ماهانه کارگران شده بودند.

۲۲:۴۴ ۲۵.۴.۱۳۹۸

تجمع بازنشستگان در مقابل وزارت کار

اتحادیه آزاد کارگران ایران از تجمع شمار زیادی از بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در مقابل وزارت تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی در روز سه شنبه خبر داد.

این تجمع بر اساس فراخوان تشکل‌های صنفی بازنشستگان برگزار شد و تجمع‌کنندگان شعارهایی در مورد برخورداری از بیمه کارآمد، معیشت مناسب، آزادی کارگران، معلمان و دانشجویان زندانی و حق تشکل‌یابی سر دادند.

آنان همچنین از دولت حسن روحانی، مجلس و دستمزدهای زیر خط فقر انتقاد کردند.

در سالیان اخیر،‌ بازنشستگان تجمع‌هایی را در اعتراض به شرایط زندگی خود برگزار کرده‌اند.

۰۰:۴۴ ۳۱.۴.۱۳۹۸

دادگاه بدوی بازداشت‌شدگان هفت‌تپه روز ۲۲ مرداد در تهران برگزار می‌شود

دادگاه بدوی بازداشت شدگان نیشکر هفت‌تپه روز ۲۲ مرداد سال جاری در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، این جلسه محاکمه، دادگاه بدوی اشخاصی است که در جریان تجمع‌های سال گذشته کارگران نیشکر هفت‌تپه در شوش بازداشت شدند.

بر اساس گزارش‌ها، در این دادگاه به اتهامات علی نجاتی و اسماعیل بخشی، دو عضو سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، سپیده قلیان،‌ فعال مدنی، و ساناز الهیاری، عسل محمدی، امیرحسین محمدی‌فرد و امیر امیرقلی، اعضای نشریه اینترنتی گام رسیدگی خواهد شد. این نشریه اخبار و گزارش‌های مربوط به اعتصاب و تجمع‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه را منتشر می‌کرد.

در حال حاضر، آقایان بخشی، محمدی‌فرد و امیرقلی و خانم‌ها قلیان و الهیاری در بازداشت موقت به سر می‌برند.

همچنین بر اساس گزارش‌ها،‌ آقای محمدی‌فرد از ۱۸ روز پیش در اعتراض به وضعیت بازداشتی‌های نیشکر هفت‌تپه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

۰۰:۵۰ ۳۱.۴.۱۳۹۸

یک کارگر پیمانکاری در پارس جنوبی به دلیل گرمازدگی جان سپرد

موسی رضایی کارگر پیمانکاری فاز ۴ و ۵ پارس جنوبی بر اثر گرمازدگی جان سپرد.

خبرگزاری ایلنا با اعلام این خبر نوشت:‌ در روزهای گذشته، دمای هوا در عسلویه و کنگان به بیش از ۵۰ درجه رسیده و در این شرایط، ساعت کاری کارگران پیمانکاری تغییر نکرده و همچنان ۱۲ ساعت است.

به گفته منابع خبری ایلنا، در هر هفته، یکی دو کارگر عسلویه بر اثر گرمازدگی راهی بیمارستان می‌شوند.

۰۰:۲۵ ۱.۵.۱۳۹۸

تجمع ۳۰۰ بازنشسته شرکت مخابرات راه دور شیراز در مقابل وزارت صنعت

حدود ۳۰۰ تن از بازنشستگان شرکت مخابرات راه دور شیراز روز دوشنبه با تجمع در مقابل وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در خیابان سمیه تهران، به پرداخت نشدن مطالبات دوره اشتغال خود اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، تجمع‌کنندگان گفتند:‌ مسئولان هیئت حمایت از صنایع بیش از ۱۲ سال است که مطالبات دوره اشتغال حدود ۱۲۰۰ بازنشسته را پرداخت نمی‌کنند و می‌گویند که مشکلات اقتصادی مانع از این کار شده است.

بر اساس این گزارش، شرکت مخابرات راه دور شیراز در سال ۸۵ تعطیل شد و از آن زمان، هم در رابطه با احیای آن و هم در رابطه با پرداخت مطالبات کارگران بازنشسته وعده‌های بسیاری داده شد.

به گفته بازنشستگان، هر کدام از آنها حدود ۵ تا ۷۰ میلیون تومان طلب دارند که بیشتر حجم مطالبات آنها به مزایای مزدی‌شان بازمی‌گردد.

به نوشته ایلنا، تجمع‌کنندگان با اعلام اینکه کل طلب آنها بدون احتساب خسارت تاخیر و تادیه حدود ۳۵ میلیارد تومان است، گفتند: اگر به بازنشسته‌ای که پنج میلیون تومان در سال ۸۵ طلب داشت، این پول پرداخت می‌شد، می‌توانست برای خانه خود وسیله‌ تهیه کند اما حالا با پنج میلیون تومان، نمی‌توان یک خودروی بی‌کیفیت خرید.

۰۰:۳۱ ۱.۵.۱۳۹۸

۱۰ ماه دستمزد کارگران شهرداری آبژدان اندیکا در شمال خوزستان پرداخت نشده است

خبرگزاری ایرنا گزارش داد که ۱۰ ماه دستمزد کارگران شهرداری آبژدان اندیکا در شمال خوزستان پرداخت نشده است.

کارگران این شهرداری گفتند که به دلیل دریافت نشدن حقوق خود از آذر سال گذشته تاکنون چند بار دست از کار کشیده و اعتراض خود را نسبت به این وضعیت اعلام کرده‌اند اما مسئولان تنها با پرداخت حقوق یک یا دو ماه حقوق معوقه سعی کردند آنها را راضی کنند.

رییس شورای اسلامی شهر آبژدان به ایرنا گفت: این مشکلات از زمانی پیش آمد که سهم ارزش افزوده شهرداری‌ها به طور چشمگیری کاهش یافت.

محمود ورناصری افزود: شهرداری آبژدان در سال های گذشته بیش از یک میلیارد ریال ارزش افزوده دریافت می‌کرد اما در دو سال اخیر این مبلغ به بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال رسیده است.

وی اضافه کرد: به تازگی نشستی در استانداری خوزستان برگزار و مقرر شد یک ماه حقوق معوقه این کارکنان پرداخت و برای جبران بدهی شهرداری، با تهران مکاتباتی انجام شود.

بخش آبژدان با جمعیتی بیش از ۲۳ هزار تن از بخش‌های تابعه شهرستان اندیکا محسوب می‌شود.

اندیکا با سه بخش مرکزی، چلو و آبژدان درشمال شرق خوزستان قرار دارد.

۰۰:۳۹ ۱.۵.۱۳۹۸

«دولت در برگزاری جلسات شورای عالی کار کوتاهی می کند»

علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار، از دولت به دلیل «کوتاهی»‌ در برگزاری جلسات این شورا انتقاد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آقای خدایی در ارتباط با زمان برگزاری جلسات شورای عالی کار گفت: «مطابق قانون شورای عالی کار و ماده ۱۶۷ و ۱۶۸ قانون کار، جلسات این شورا باید هر ماه یک بار برگزار شود اما متاسفانه مدتی‌ است این جلسات برگزار نشده است».

وی افزود: براساس آیین نامه شورای عالی کار، اگر سه تن از اعضای شورا درخواست تشکیل جلسه را داشته باشند باید جلسات فوق العاده کمتر از یک ماه تشکیل شود، اما نه تنها جلسات فوق العاده که گروه کارگری درخواست کرده، تشکیل نشده بلکه جلسات عادی هم تشکیل نشده است.

این عضو کارگری شورای عالی کار گفت: دلیل اینکه چرا این جلسات تشکیل نمی‌شود و یا اینکه چه زمانی برگزار می‌شود، سئوالاتی است که وزیر کار که ریاست شورای عالی کار را برعهده دارد و دبیر شورا باید پاسخ دهند.

علی خدایی در پاسخ به این سئوال که کدام گروه از برگزاری جلسات جلوگیری می‌کند، گفت: گروه کارفرمایی نمی‌تواند از برگزاری جلسات جلوگیری کند و دعوت جلسات از سوی دولت انجام می‌شود و کوتاهی از دولت بوده است.

او اشاره کرد که موضوع درخواست برای برگزاری جلسه شورای عالی کار، معیشت کارگران است و افزود: عنوان درخواستی ما برای برگزاری جلسه بررسی راهکار‌هایی برای افزایش قدرت خرید کارگران از طریق راهکار‌هایی غیر از افزایش مستقیم دستمزد است و اگر گروه کارفرمایی و دولت با برگزاری جلسات موافقت کنند، آنها را مطرح خواهیم کرد.

بر اساس گزارش‌ها،‌ سبد معیشت ماهانه خانوارهای کارگری در خرداد ماه سال جاری، شش میلیون و ۴۲۰ هزار تومان بوده است. در حال حاضر، حداقل دستمزد ماهانه کارگران، یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است.

۰۲:۳۲ ۱.۵.۱۳۹۸

یک ماه مرخصی بدون حقوق اجباری برای کارکنان شرکتی دانشکده نفت و گاز گچساران

کارکنان شرکتی دانشکده نفت و گاز گچساران از اینکه به یک ماه مرخصی بدون حقوق اجباری فرستاده شده اند،‌انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ این کارکنان که طرف قرارداد با یک شرکت خصوصی هستند، یک ماه را در تابستان به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند زیرا شرکت به آنها گفته است که این یک ماه کاری برای انجام دادن نیست.

این کارکنان گفتند:‌ قرار است یک ماه حقوق نگیریم؛ آیا این یک ماه، کرایه خانه و هزینه‌های زندگی نداریم؟ چگونه باید هزینه‌های زندگی خود را تامین کنیم؟

به نوشته ایلنا، آنها روز یکشنبه به فرمانداری گچساران مراجعه کردند و خواستار توجه این نهاد به مشکلات و مطالبات شرکتی‌های دانشگاه شدند. در این گزارش به واکنش فرمانداری گچساران اشاره نشده است.

۰۲:۴۵ ۱.۵.۱۳۹۸

حمایت پنج انجمن کارگران و استادکاران ساختمانی از بازداشتی‌های نیشکر هفت‌تپه

پنج انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی در غرب ایران در بیانیه مشترکی حمایت خود را از بازداشت شدگان نیشکر هفت‌تپه و کارگران این شرکت اعلام کردند.

به نوشته کانال‌های تلگرامی تشکل‌های کارگری،‌ در این بیانیه نوشته شده است: بیش از پنج ماه است که اسماعیل بخشی، فعال کارگری، سپیده قلیان، فعال اجتماعی، و اعضای تحریریه نشریه گام (ساناز الهیاری، امیرحسین محمدی‌فرد و امیر امیرقلی) در ارتباط با «اعتراض‌ها و اعتصاب بر حق کارگران نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد خوزستان بازداشت شده‌اند».

بر اساس این بیانیه، کارگران نیشکر هفت تپه «به زندگی زیر خط فقر و شرایط اسف‌بار معیشتی و غارت اموال‌شان تحت عنوان خصوصی‌سازی» اعتراض کردند و «با اعتصاب‌شان این شرایط غیر انسانی را به گوش جامعه رساندند».

اعتصاب و تجمع‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه در آبان سال گذشته و به مدت بیش از سه هفته ادامه داشت. همزمان کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز نیز به مدت یک ماه اعتصاب و و در این شهر راهپیمایی کردند.

انجمن‌های کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سرواباد،‌ کامیاران، سقز، بانه و دیواندره در بیانیه خود نوشتند: «جرم اسماعیل بخشی و مدافعین حق‌خواه اعتصابات هفت‌تپه و فولاد چیزی جز اینکه از نان سفره کارگران حمایت کرده‌اند، نیست. این در حالیست که طبق اصل ۲۷ قانون اساسی،‌ تشکیل اجتماع و راهپیمایی آزاد است».

آنها با اشاره به اعمال فشار بر کارگران و فعالان کارگری و وارد آمدن اتهام‌های امنیتی به آنان افزودند که در این شرایط، «بحران اقتصادی، گلوی زندگی کارگران و خانواده های‌شان را روز به روز بیشتر می‌فشارد و کارگران را با انواع تهدیدها از جمله اخراج، دستمزدهای معوقه، دستمزد پایین‌تر از خط فقر و بیکاری محکوم می‌کنند در حالی که کارگران مسئول به وجود آمدن هیچکدام از بحران‌ها و نابسامانی‌های اقتصادی طول تاریخ نبوده‌اند».

این پنج انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی ضمن اعلام حمایت از مطالبات کارگران و مدافعان آنها، «برخوردهای امنیتی با حق‌خواهی» کارگران و فعالان کارگری را محکوم کردند و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط آنان شدند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG