لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

کارنامه تیرماه ۹۸

تازه‌ترین رویدادهای صنفی و کارگری ایران در تیر ماه ۹۸ را هر روز در اینجا دنبال کنید.

۲۱:۵۲ ۱۱.۴.۱۳۹۸

هزینه سبد معیشت کارگران تنها در یک ماه ۵۷۵ هزار تومان افزایش یافته است

رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار اعلام کرد که هزینه سبد معیشت کارگران در ایران در اردیبهشت سال جاری نسبت به یک ماه قبل از آن حدود ۵۷۵ هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرامرز توفیقی با اشاره به افزایش ۷۳ درصدی هزینه‌های زندگی کارگران نسبت به اسفند سال گذشته گفت: میزان سبد حداقلی در اسفند، حدود سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود. اما این سبد در حال حاضر، به شش میلیون و ۴۸۲ هزار تومان در پایان اردیبهشت ماه رسیده است.

حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال جاری،‌یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان است.

پیش از این، ‌تشکل‌های مستقل کارگری مانند اتحادیه آزاد کارگران ایران و سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خواستار تعیین حداقل دستمزد هفت میلیون تومانی شده بودند.

۲۱:۵۳ ۱۱.۴.۱۳۹۸

سفره خالی کارگران و بازنشستگان؛‌ «خرید گوشت،‌ رویایی دست نیافتنی است»

نایب رییس کانون کارگران بازنشسته تهران گفت: گرانی‌ها در سال ۹۷ باعث شده بود که سفره کارگران و بازنشستگان خالی بماند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا،‌ مهدی مجیدی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد بازنشستگان حداقل‌بگیر هستند و باید با حقوق ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان امورات زندگی خود و اعضای خانواده‌شان را بگذرانند، افزود در زمانی که گوشت، کیلویی ۱۴۰ هزار تومان است، بازنشستگان باید آن را در خواب ببینند و خرید گوشت برای بازنشستگان، رویایی دست نیافتنی است.

او اشاره کرد: بازنشستگان بنا بر توصیه پزشکان باید مصرف پروتئین و لبنیات را در زندگی روزمره داشته باشند. اما به دلیل گرانی روزافزون کالاهای اساسی، شاهدیم که گوشت و لبنیات جایی در سفره بازنشستگان ندارد.

آقای مجیدی همچنین با اعلام اینکه هرگاه بحث افزایش دستمزد کارگران مطرح می‌شود؛ بهانه‌های بسیاری ‌آورده می شود تا دستمزد کارگران و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی اضافه نشود، گفت: سئوال ما از تمامی کسانی که با افزایش دستمزد مخالفت می‌کردند این است که مگر خودشان در این مملکت زندگی نمی‌کنند و از گرانی‌ها و تورم خبر ندارند که بدین اندازه با افزایش دستمزد مخالفت می‌کنند؟

۲۲:۰۱ ۱۱.۴.۱۳۹۸

پرداخت بخشی از دستمزدهای معوقه کارگران سد سیکان در استان ایلام

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام روز سه شنبه اعلام کرد که بخشی از دستمزدهای معوقه کارگران پیمانکار پروژه سد سیکان پس از دو سال پرداخت شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، شکراله شیرخانی با اشاره به اینکه شرکت پیمانکار جهاد نصر،‌پروژه احداث این سد را در دست داشته است،‌ افزود: معوقات مزدی ۶۱ تن از دی سال ۹۶ پرداخت نشده بود.

بر اساس این گزارش،‌ سد مخزنی سیکان در آبان سال ۸۹ با هدف تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی پایین‌دست، کلنگ‌زنی شد که به علت تامین نشدن اعتبار کافی، عملیات اجرایی آن تعطیل شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ایلام گفت که دستمزد دی ماه کارگران سد سیکان پرداخت شد و افزود: در روزهای آتی، مابقی معوقات پرداخت می شود.

در سالیان اخیر،‌ پرداخت نشدن دستمزد کارگران در مناطق مختلف ایران،‌اعتراض آنان را به دنبال داشته است.

۲۲:۰۸ ۱۱.۴.۱۳۹۸

تجمع کارگران کارخانه قند؛ فرماندار فسا:‌ دستمزدها تا روز ۲۰ تیر پرداخت می‌شود

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان فسا روز سه شنبه گفت: «همه معوقات و دستمزد عقب افتاده کارگران کارخانه قند شهرستان فسا تا روز ۲۰ تیر امسال پرداخت می شود».

سخنان این مقام دولتی پس از تجمع کارگران کارخانه قند فسا در مقابل فرمانداری اسن شهزستان در روز یکشنبه ابراز شد. کارگران این واحد تولیدی در تجمع خود به پرداخت نشدن پنج ماه دستمزد خود اعتراض کردند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سلیمان کرمی گفت: به دنبال اعتراض کارگران، نشستی با حضور اعضای شورای تأمین، نمایندگان کارگران، مالک و کارفرمای کارخانه، رئیس اداره تعاون کار رفاه اجتماعی شهرستان و رئیس اداره تأمین اجتماعی فسا تشکیل و درباره چگونگی پرداخت معوقات کارگران تصمیم گیری شد.

وی اشاره کرد که به دلیل ارائه نشدن لیست بیمه توسط کارفرما، مقرر شد ضمن همکاری اداره بیمه تأمین اجتماعی در تمدید دفترچه و همکاری در سامانه مذکور، مشکل مرتفع شود و کارفرما نیز موظف شد درصدی از معوقات بیمه خود را تا پایان تیرماه پرداخت کند.

فرماندار ویژه فسا درباره بلاتکلیفی تعدادی از بازنشستگان کارخانه قند در پرداخت نشدن چهار درصد سهم بیمه توسط کارفرما و تعیین تکلیف آنها گفت: مقرر شد کارفرما ضمن پرداخت مبلغ موظفی به بیمه، وضعیت این تعداد از بازنشستگان را تا پایان تیرماه مشخص کند.

شهرستان فسا در فاصله ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

۲۲:۱۹ ۱۱.۴.۱۳۹۸

کارفرمای خصوصی نیشکر هفت‌تپه بدهی ۴۰۰ میلیارد تومانی به تامین اجتماعی را نپرداخته است

خبرگزاری ایلنا خبر داد که دفترچه‌های خدمات درمانی کارگران نیشکر هفت‌تپه به علت پرداخت نشدن حق بیمه آنان از سوی کارفرمای خصوصی این واحد تمدید نشده است.

فردین خسروی،‌ رئیس اداره تامین اجتماعی هفت‌تپه، به ایلنا گفت که کارفرمای شرکت نیشکر هفت‌تپه هنوز لیست بیمه‌ اردیبهشت ماه کارگران را ارسال نکرده است.

به گفته آقای خسروی، بر اساس ضوابط و مقررات سازمان تامین اجتماعی، در صورت ارسال نشدن فهرست بیمه، امکان تایید دفترچه‌های بیمه کارگران وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه میزان بدهی‌های بیمه‌ای کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه به سازمان تامین اجتماعی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، اشاره کرد که با توجه به شرایط خاص این واحد در استان خوزستان، طبق دستور مسئولان ارشد استان و همکاری سازمان تامین اجتماعی، قرار شد حق بیمه فروردین تا خرداد کارگران با یک دهم مبلغ حق بیمه،‌ یعنی ۴۰۰ میلیون تومان، پرداخت شود.

اما به گفته این مقام دولتی،‌ کارفرمای خصوصی نیشکر هفت‌تپه «از پرداخت این رقم کم هم کوتاهی کرده و تاکنون حق بیمه اردیبهشت ماه کارگران مجموعه خود را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است».

به گفته وی، در صورتی که کارفرمای نیشکر هفت‌تپه، حق بیمه اردیبهشت ماه کارگران را به تامین اجتماعی بپردازد، دفترچه‌های درمانی آنها سریعا تمدید خواهد شد.

بیش از چهار هزار کارگر رسمی، قراردادی و موقت در شرکت نیشکر هفت‌تپه مشغول کارند.

به نوشته ایلنا به نقل از کارگران رسمی نیشکر هفت‌تپه،‌ حقوق خرداد ماه آنان از سوی کارفرمای خصوصی پرداخت نشده است.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در زمستان سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد و پس از آن، پرداخت دستمزد و حق بیمه کارگران این واحد با تاخیرهای بسیار انجام شده است.

این وضعیت،‌ اعتراض‌های کارگران این شرکت را به دنبال داشته است.

۲۲:۵۶ ۱۱.۴.۱۳۹۸

علی نجاتی به اجتماع و تبانی و اقدام علیه امنیت ملی متهم شد

سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه گزارش داد که علی نجاتی،‌ عضو این تشکل، به اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و اقدام علیه امنیت ملی از طریق اقدام تبلیع علیه نظام متهم شده است.

بر اساس این گزارش،‌ این اتهام‌ها روز سه شنبه در دادگاه انقلاب تهران به آقای نجاتی وارد شده است.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه هر گونه پرونده سازی علیه علی نجاتی و دیگر کارگران را محکوم کرد و خواستار پایان یافتن این پرونده سازی‌ها شد.

در سالیان اخیر، شماری از کارگران و فعالان کارگری به اتهام‌های امنیتی بازداشت و به زندان‌های طولانی مدت محکوم شده‌اند. از جمله فعالان زندانی،‌ جعفر عظیم‌زاده، ‌رئیس هیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران، است.

برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران و فعالان کارگری اعتراض شدید سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری در جهان را به دنبال داشته است.

۰۰:۱۸ ۱۲.۴.۱۳۹۸

احضار پروین محمدی به دادگاه انقلاب کرج

پروین محمدی،‌ نایب رئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران، به دادگاه انقلاب کرج احضار شده است.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، در نامه ای به خانم محمدی از او خواسته شده است که روز دوم شهریور در شعبه اول دادگاه انقلاب کرج برای رسیدگی به شکایت از او به اتهام «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» حاضر شود.

این فعال کارگری روز ششم اردیبهشت سال جاری همراه با تعداد دیگری از کارگران در پارک جهان نمای کرج بازداشت و پس از ۱۵ روز به قید کفالت آزاد شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران در این مورد نوشت:‌ «برچسب اتهامات نخ‌نمای امنیتی از قبیل تبلیغ علیه نظام به کارگران در راستای امنیتی کردن فعالیت‌های صنفی کارگران انجام می‌شود تا با زندانی کردن فعالان کارگری مانع از مطالبه‌گری و پیگیری خواست طبقاتی کارگران شوند».

این تشکل صنفی افزود: «پروین محمدی و هیچیک از کارگران و مزدبگیرانی که برای‌شان پرونده‌های قضایی تشکیل شده است، هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند و تنها از حق خود و هم طبقه‌ای‌های‌شان دفاع کرده اند».

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن محکوم کردن ادامه روند قضایی برای پروین محمدی، خواستار لغو پیگرد قضایی علیه وی و دیگر کارگران بازداشتی شد.

در سالیان اخیر، برخوردهای امنیتی - قضایی با کارگران و فعالان کارگری انجام شده است. این برخوردها، انتقاد سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری در جهان را به دنبال داشته است.

۰۹:۱۶ ۱۸.۴.۱۳۹۸

وکیل مدافع بخشی و نجاتی: ‌پرونده موکلانم در دادگاه انقلاب تهران بررسی می‌شود

فرزانه زیلابی، وکیل دو تن از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ روز دوشنبه با اعلام اتهام‌های وارد شده به موکلان خود گفت که پرونده آنها در دادگاه انقلاب اسلامی تهران بررسی خواهد شد.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، خانم زیلابی گفت که اسماعیل بخشی، نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه، از جمله به اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی،‌ توهین به رهبر جمهوری اسلامی، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اخلال در نظم عمومی متهم شده است.

فرزانه زیلابی اشاره کرد که آقای بخشی همچنین با شکایت مستقیم وزیر اطلاعات به نشر اکاذیب در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی متهم شده است.

این وکیل مدافع همچنین گفت که علی نجاتی،‌ عضو سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، به اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام متهم شده است.

آقایان بخشی و نجاتی در پی اعتصاب و تجمع‌های کارگران نیشکر هفت تپه در سال گذشته بازداشت شدند. کارگران این واحد خواستار پرداخت دستمزدهای معوقه و واگذاری مالکیت شرکت از بخش خصوصی به کارگران و یا دولت شده بودند.

۰۹:۳۷ ۱۸.۴.۱۳۹۸

سه روز اعتصاب در آذرآب اراک؛‌ یک ماه از دستمزدهای معوقه کارگران پرداخت شد

یک ماه از دستمزدهای معوقه کارگران کارخانه آذرآب اراک در پی سه روز اعتصاب آنان پرداخته شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، اعتصاب کارگران کارخانه آذرآب در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد دو ماه اردیبهشت و خرداد و همچنین نبود امنیت شغلی انجام شد که روز دوشنبه یک ماه از دستمزدهای معوقه آنان پرداخت شد.

بر اساس این گزارش، کارگران آذرآب خواستار آن هستند که برای مشکلات این کارخانه «به صورت ریشه‌ای چاره اندیشیده شود».

آنها به این خبرگزاری گفتند: از وقتی که آذرآب به بخش خصوصی واگذار شد، در یافتن پروژه دچار مشکل شده است و به همین دلیل خواستار لغو خصوصی‌سازی کارخانه شدند.

در سالیان اخیر، کارگران کارخانه‌ها و شرکت‌های بزرگ واگذار شده به بخش خصوصی خواستار بازگشت مالکیت آنها به دولت و یا کارگران شده‌اند.

۱۵:۱۹ ۱۹.۴.۱۳۹۸

«مسئولان فکری به حال بازنشستگان کنند»

محمد اشرفی، دبیر شورای عالی تامین اجتماعی و عضو هیات مدیره کانون مرکزی بازنشستگان تامین اجتماعی، افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل مستمری را به دلیل تورم حاکم بر اقتصاد، ناکارا توصیف کرد و از مسئولان خواست فکری به حال معاش بازنشستگان کنند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آقای اشرفی گفت که مستمری یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، با هزینه‌های یک خانوار استاندارد بازنشسته ۲.۵ نفری تطابق و همخوانی ندارد.

آخرین محاسبات سبد معیشت نشان می‌دهد که هزینه‌های زندگی در اردیبهشت ۹۸ از مرز ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان گذشته است.

محمد اشرفی همچنین گفت که ۶۵ درصد مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، حداقل‌بگیر هستند و گفت: زندگی بازنشستگان در بن بست قرار گرفته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG