لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۹

«گشایش» در حصر و دیدار مهدی کروبی با برخی از فعالان سیاسی


مهدی کروبی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مناقشه‌انگیز ۱۳۸۸ در ایران از زمستان سال ۱۳۸۹ به دستور رهبر جمهوری اسلامی در خانه محصور شده است.
مهدی کروبی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مناقشه‌انگیز ۱۳۸۸ در ایران از زمستان سال ۱۳۸۹ به دستور رهبر جمهوری اسلامی در خانه محصور شده است.

محمدحسین کروبی فرزند مهدی کروبی با اعلام اینکه در یک ماه اخیر در زمینه حصر پدرش «گشایش‌هایی» صورت گرفته، گفته است این فعال سیاسی با برخی از اعضای مجمع روحانیون مبارز دیدار کرده است.

او در گفت‌وگویی که روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور در خبرگزاری ایلنا منتشر شده، گفته است که دیدار کروبی با برخی از اعضای مجمع روحانیون دوشنبه شب در منزل قدرت‌الله علیخانی، یکی از اعضای این مجمع انجام شده است. در این دیدار هفت نفر از فعالان سیاسی نزدیک به مهدی کروبی حضور داشته‌اند.

به گفته محمدحسین کروبی، پس از اینکه پدرش بیانیه‌ای درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی صادر کرد، ملاقات‌های خانوادگی به هفته‌ای یک‌بار کاهش یافت و «گشایش‌هایی که شروع شده بود لغو شد».

مهدی کروبی ۲۱ دی‌ماه پارسال در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به ماجرای شلیک موشک سپاه به هواپیمای مسافربری نوشت که علی خامنه‌ای «هیچ یک از شرایط و صفات احراز مسئولیت رهبری را بر اساس قانون اساسی» ندارد.

محمدحسین کروبی که پس از آن بیانیه‌ به مدت دو ماه بازداشت و با سپردن وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی آزاد شد، تایید کرده که پدرش در طول یک ماه گذشته با «هماهنگی نهادهای امنیتی» دیدارهایی را «در منزل یکی از دوستان» انجام داده است.

آقای کروبی همچنین گفته است این «گشایش‌ها» با نتیجه‌گیری «نهادهای امنیتی» بوده و «هیچ‌گونه صحبتی از سوی هیچ شخصی انجام نشده است».

مهدی کروبی ۸۲ ساله و از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری مناقشه‌انگیز سال ۱۳۸۸ در ایران از زمستان ۱۳۸۹ به دستور رهبر جمهوری اسلامی در خانه محصور شده است.

آقای کروبی همراه با میرحسین موسوی، دیگر نامزد آن انتخابات، نتایج اعلام شده را که به پیروزی محمود احمدی‌نژاد انجامید نپذیرفت و آن را حاصل تقلب خواند.

انتخابات مورد اشاره اعتراضات گسترده حامیان مهدی کروبی و میرحسین موسوی را نیز به دنبال داشت که حکومت ایران با کشتن شماری از معترضان و دستگیری منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی و صدور احکام زندان طولانی آن را سرکوب کرد.

XS
SM
MD
LG