لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۰

فرزند مهدی کروبی: یک نهاد خاص مخالف رفع حصر رهبران جنبش سبز است


تصویری که اخیرا از زهرا رهنورد و میرحسین موسوی منتشر شده است.
تصویری که اخیرا از زهرا رهنورد و میرحسین موسوی منتشر شده است.

فرزند مهدی کروبی می‌گوید خیلی از نهادهای کشور به این نتیجه رسیدند که «حصر» باید به پایان برسد اما یک «نهاد خاص» همچنان مخالف رفع حصر است.

حسین کروبی که با خبرگزاری ایلنا مصاحبه کرده است اشاره‌ای به نام این نهاد خاص نکرد.

او روز دوشنبه ۲۵ بهمن گفت بر اساس آنچه که من تا به امروز با نیروهای امنیتی در ارتباط هستم، هیچ نشانه‌ای برای رفع کامل حصر ندیدم، «گرچه گشایش‌هایی در این دو تا سه سال گذشته انجام شده و برخی اشخاص دیدارهایی با آقای کروبی داشتند».

حسین کروبی این گفت‌وگو را به مناسبت یازدهمین سالگرد حصر خانگی پدرش مهدی کروبی، همچنین میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد از رهبران جنبش سبز انجام داده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ با معرفی محمود احمدی‌نژاد به عنوان نامزد پیروز به پایان رسید ولی مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد دیگر، نتایج این انتخابات را رد کرده و آن را ناشی از «تقلب» و «مهندسی آراء» دانستند.

این دو تن همراه با زهرا رهنورد روز ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، در پی صدور فراخوانی برای هواداران خود به منظور اعلام همبستگی با انقلاب‌های تونس و مصر و اعتراضات در سوریه محصور شدند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری سابق ایران در تبلیغات انتخاباتی خود قول داده بود برای رفع حصر این افراد تلاش کند، اما حسین کروبی می‌گوید: «یک بار آقای (اسحاق) جهانگیری (معاون سابق حسن روحانی) در زمانی که آقای روحانی در دور دوم رای آورد، به من گفت در چهار سال اول برای رفع حصر محصورین کاری انجام ندادیم، اما در دوره دوم این موضوع را جدی پیگیری خواهیم کرد که قاعدتا این کار را انجام ندادند. حتی کار به جایی رسید که آقای روحانی وعده‌هایی که در دوره دوم داده بودند هم سر سوزنی دنبال نکرد».

حسین کروبی در ادامه گفته که برداشت من این است دولت ابراهیم رئیسی «سهم زیادی درباره رفع حصر ندارد».

او با اشاره به این‌که پدر ۸۵ ساله‌اش در مدت حصر «هشت عمل جراحی» انجام داده است، گفت: مهدی کروبی «سال گذشته به بیماری پوکی استخوان مبتلا شد و سه مهره کمرش به علت همین بیماری شکست و از لحاظ جسمی به شدت آسیب دید».

حسین کروبی افزود که پدرش «به همین علت خیلی سخت راه می‌رود و در همین حد که، فقط می‌تواند کارهای شخصی خودش را انجام دهد. پوکی استخوان ایشان همچنان ادامه دارد و داروهای دیگری هم که به ایشان زده می‌شود عوارض دیگری هم دارد که مشکلات جسمی ایشان را تشدید می‌کند».

علی مطهری نماینده سابق مجلس نیز روز دوشنبه با انتشار پیامی توئیتری گفته که اگر چند ماه اول حصر را برای مدیریت بحران «قابل‌توجیه» بدانیم، «ادامه‌ آن برخلاف اصول متعدد قانون اساسی بوده‌است».

آقای مطهری در ادامه گفته است: «مجازات این افراد بدون شنیدن دفاعیات آن‌ها در دادگاه علنی و صدور حکم قضایی وجاهت قانونی ندارد».

با استفاده از گزارش‌ ایلنا، توئیتر مطهری، سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG