لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

مهدی کروبی در پی اعتصاب غذا‎ به بیمارستان منتقل شد


مهدی کروبی پس از عمل جراحی و قرار داده شدن باتری در قلبش، روز پنجشنبه ۱۹ مرداد، به حصر خانگی بازگردانده شده بود.(عکس از آرشیو)
مهدی کروبی پس از عمل جراحی و قرار داده شدن باتری در قلبش، روز پنجشنبه ۱۹ مرداد، به حصر خانگی بازگردانده شده بود.(عکس از آرشیو)

گزارش ها حاکی است که مهدی کروبی بامداد روز پنجشنبه ۲۶ مردادماه پس از یک روز «اعتصاب غذای خشک» به بیمارستانی در تهران منتقل شده است.

اعضای خانواده مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز، می گویند، وی از بامداد چهارشنبه در اعتراض به شرایط حصر خود، دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

به گزارش سحام نیوز، وضعیت جسمی مهدی کروبی «بعد از اعتصاب غذای خشک رو به وخامت رفت و هم اکنون در بیمارستان بستری شده است. بعد از اینکه فشار آقای کروبی بالا رفت و وضعیت جسمی وی وخیم شد»، آقای کروبی با نظر پزشک وزارت اطلاعات در بیمارستان رجایی بستری شده است.

این گزارش افزوده است: «پزشک وزارت اطلاعات تاکید کرده آقای کروبی باید تحت نظارت باشد.»

سحام نیوز می گوید،آقای کروبی با وجود انتقال به بیمارستان همچنان در اعتصاب غذا است و تاکید کرده تا رسیدن به خواسته های خود اعتصاب غذا را نمی شکنند.

مهدی کروبی ۱۵ مردادماه به دلیل ناراحتی قلبی در بیمارستان بستری شد. به گفته یکی از فرزندان وی، پس از دو بار آنژیوگرافی به علت پایین بودن ضربان قلبش، برای قلب مهدی کروبی باتری کار گذاشته شد.

مهدی کروبی، ۸۰ ساله، در ۱۹ مردادماه به حصر خانگی بازگردانده شده بود.

مهدی کروبی از رهبران اعتراضات به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ از بهمن سال ۱۳۸۹ در حصر خانگی بسر می برد.

اعتصاب غذای مهدی کروبی

پیشتر اعضای خانواده مهدی کروبی روز چهارشنبه اعلام کردند که وی در اعتراض به شرایط حصر خود دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

در همین زمینه، حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی نیز روز چهارشنبه گفته بود: «ایشان آخرین بار به وزیر بهداشت که به بیمارستان آمده بود نیز گفتند که اگر من به خانه برگردم درخواست محاکمه دارم و به خاطر همین علی رغم بیماری قلبی اعتصاب غذا خواهم کرد تا درخواست من را اجابت کنند.»

در همین زمینه، فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، نیز در گفت‌وگو با سحام‌نیوز گفته است که وی در اعتراض به «روند و شیوه حصر غیرقانونی و غیرشرعی خود» اعتصاب غذا کرده است.

به گفته خانم کروبی: «برای آقای کروبی پس از تحمل بیش از ۲۴۰۰ روز، ادامه این روند امکان‌پذیر نیست. با اصرار من و پزشک وزارت اطلاعات، ایشان امروز تنها داروی قلبی‌شان را مصرف کردند و بجز آن لب به آب و غذا نزدند.»

خانم کروبی در مورد علل اعتصاب غذای مهدی کروبی همچنین اظهار داشت: «آقای کروبی خواسته خودشان را صریحاً اعلام کردند: ابتدا خروج مأموران امنیتی از منزل؛ که تا کنون در هیچ حصری در پیش و پس از انقلاب سابقه نداشته که مأموران امنیتی در درون منزل با فرد محصور زندگی کنند و تمام ابعاد زندگی او را به طور کامل شنود کنند و دوربین وصل کنند و شرایط زندگی را به طور بسیار بسیار عجیبی برای آن فرد و خانواده‌اش سخت کنند.»

او افزود: «دوم، همان‌طور که پیشتر به آقای روحانی و مطهری در نامه‌ای جداگانه گفته بودند در صورت تداوم حصر برگزاری دادگاه علنی را فراهم کنند، این خواسته‌ای صریح و شفاف است که پس از گذشت ۶ سال نیم از زمان حصر، ایشان خواسته‌اند که زمان برگزاری دادگاه هر چه زودتر اعلام شود. البته دادگاهی علنی مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی که در آن آقای کروبی به همراه وکلایشان به ادعاهای حکومت پاسخ دهند و مردم را در جریان بسیاری از مسائل که مد نظرشان است قرار دهند. این خواسته بسیار مهمی است که ایشان بارها از ابتدای حصر مطرح کرده بودند.»

این در حالی است که مصطفی کواکبیان در صحن علنی مجلس از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران خواست تا پیگیر مسئله اعتصاب غذای مهدی کروبی شود. وی همچنین از وزارت اطلاعات خواست تا در زمینه حصر، «بحث این‌که نیروهای انتظامی درون خانه باشند یا بیرون» را حل کند.

به گزارش وب‌سایت کلمه، دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از رهبران اعتراضات به نتیجه انتخابات ۸۸، نیز در بیانیه‌ای از اعتصاب غذای مهدی کروبی و خطرات ناشی از آن ابراز نگرانی کرده و بار دیگر بر «غیر قانونی و غیر اخلاقی» بودن حصر آنها تأکید کردند.

XS
SM
MD
LG