لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

وکیل کسری نوری می‌گوید موکلش به‌رغم «عفو و آزادی مشروط» همچنان در زندان است


کسری نوری، درویش گنابادی زندانی
کسری نوری، درویش گنابادی زندانی

فرشید یداللهی، وکیل دادگستری، در مصاحبه با «شبکه شرق» خبر داد که پرونده اول کسری نوری، از دراویش گنابادی زندانی، شامل عفو شده اما پرونده دوم موکلش همچنان بلاتکلیف است.

وکیل تعیینی آقای نوری با اشاره به این‌که دادسرای شیراز در پرونده دوم برای موکلش قرار وثیقه صادر کرده است اظهار داشت آنچه مانع آزادی این فعال سیاسی شده، «ایجاد اختلاف صلاحیت میان دادسرای شیراز و دادسرای اوین تهران و عدم تعیین تکلیف موضوع در دیوان عالی کشور است».

آقای یداللهی در این مصاحبه که روز ۲۰ اسفند منتشر شد، تشکیل پرونده جدید برای کسری نوری را علت تداوم بازداشت او عنوان و تصریح کرده که «اوایل شهریور ماه سال جاری پرونده‌ای برای کسری نوری و لیلا حسین‌زاده در شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای شیراز مطرح شد».

به گفته این وکیل دادگستری، «عنوان اتهامی کسری نوری در این پرونده اجتماع و تبانی است. مصداق این اتهام هم بیانیه‌ای است که هرگز منتشر نشده است».

پیشتر پوریا نوری، برادر کسری نوری، روز هشتم شهریورماه به رادیو فردا گفته بود که اطلاعات شیراز مدعی است کسری نوری درصدد امضای بیانیه مشترکی با دیگر زندانیان سیاسی-مدنی از جمله نرگس محمدی و کیوان صمیمی بوده و به همین دلیل تحت بازجویی است.

آقای یداللهی همچنین گفته که کسری نوری بابت پرونده‌ای که برای او در ماجرای گلستان هفتم تشکیل شده بود، مشمول عفو شده است.

او با اشاره به جزئیات این پرونده گفت که عناوین اتهامی کسری نوری «عبارت بود از اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و تمرد از اوامر پلیس [...] که مشمول عفو قرار گرفت».

وکیل تعیینی آقای نوری تأکید کرد که به باور او، «بازپرس رسیدگی‌کننده با توجه به اینکه قرار وثیقه (در پرونده دوم) صادر شده، می‌تواند موجبات آزادی کسری نوری به قید وثیقه را فراهم آورد».

کسری نوری، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد حقوق بشر و از مدیران وب‌سایت «مجذوبان نور» است که اول اسفند ۱۳۹۶، در جریان واقعه گلستان هفتم، همراه با صدها تن از دراویش گنابادی بازداشت شد. او در دادگاه انقلاب تهران به ۱۲ سال زندان، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال تبعید به شهرستان «ثَلاث باباجانی» و همچنین محرومیت‌های اجتماعی محکوم شد.

آقای نوری از اسفند ۹۶ تاکنون بدون یک روز مرخصی در زندان به سر می‌برد. به گفته برادرش، کسری بارها به زندان های مختلف تبعید شده و برخلاف آیین‌نامه سازمان زندان‌ها و قوانین جمهوری اسلامی برای سپری کردن دوران محکومیتش به زندان عادل‌آباد شیراز، هزار کیلومتر دور از محل سکونت خانواده‌اش که ساکن تهران هستند منتقل شده است.

XS
SM
MD
LG