لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

هجوم مأموران امنیتی به منزل کاووس سیدامامی


کاووس سیدامامی که در زندان فوت شد، و همسرش مریم ممبینی
کاووس سیدامامی که در زندان فوت شد، و همسرش مریم ممبینی

محمود صادقی، نماینده مجلس از «هجوم» مأموران امنیتی به منزل کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه امام صادق که در زندان جان باخت، به منظور «فیلم‌برداری برای یک فیلم» خبر داد.

شماری از فعالان محیط زیست، از جمله کاووس سید امامی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-کانادایی، استاد دانشگاه امام صادق و مدیر مؤسسه حیات‌وحش میراث پارسیان، در بهمن ماه سال گذشته به اتهام «جاسوسی» بازداشت شدند.

دو هفته پس از بازداشت کاووس سیدامامی، در ۲۱ بهمن به خانواده وی اطلاع داده شد که او در زندان «خودکشی» کرده‌است.

این در حالی است که عفو بین‌الملل «جلوگیری از انجام تحقیقات مستقل» دربارهٔ «مرگ بسیار مشکوک» سیدامامی را نشانه «تلاش عامدانه و برنامه‌ریزی شده برای پنهان کردن هر گونه شواهدی از شکنجه و قتل» دانسته‌است.

آقای صادقی خبر «هجوم» مأموران به خانه سیدامامی را به نقل از فرزند و وکیل خانواده سیدامامی منتشر کرده و نوشته این اتفاق دوشنبه‌شب (چهارم تیر) همزمان با بازی ایران و پرتغال رخ داده‌است.

آن‌طور که وی توئیت کرده «تعداد زیادی مأمور امنیتی…. چند جعبه بزرگ داخل خانه {سیدامامی} برده‌اند و با اظهار اینکه از دادستان تهران مجوز دارند برای ساخت فیلمی با عنوان هبوط از محل فیلمبرداری کرده‌اند.»

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز سه‌شنبه در مورد توئیت محمود صادقی مبنی بر هجوم ماموران امنیتی به منزل سید امامی و گذاشتن جعبه‌ای در داخل خانه عنوان کرد: «من نمی‌دانم، جعبه را نشنیدم ولی برای کاری که انجام شده حتماً مجوز قانونی وجود داشته است.»

همزمان با بازی ایران و پرتغال، رامین سیدامامی، فرزند کاووسی سیدامامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، از هجوم «۲۰ تن از ضابطین مأموران امنیتی» در حالی که «شش جعبه بزرگ» با خود آورده بودند، خبر داد.

وی نوشته بود که آنها «بدون اینکه به کسی اجازه دهند، شاهد فعالیت‌هایشان باشد»، این جعبه‌ها را به «زیرزمین» خانه پدری وی برده‌اند.

فرزند آقای سیدامامی نوشته بود که وکیل آنها مقابل درب منزل حاضر شده، اما اجازه ورود نیافته‌است.

وی همچنین از بستری‌شدن مادرش مریم ممبینی که به تازگی از بیمارستان مرخص شده بود، بدنبال «بازجویی‌ها مقابل دوربین ضابطین» خبر داده‌است.

او همچنین اضافه کرده که مادرش روز یکشنبه هفته جاری نیز «بیش از چهار ساعت در مکانی مجهول‌الهویه مورد بازجویی» قرار گرفته بود.

در اسفندماه گذشته زمانی که مریم ممبینی، همسر کاووس سید امامی و دو پسرش قصد خروج از ایران به مقصد کانادا را داشتند در فرودگاه از خروج خانم ممبینی جلوگیری شد.

۳۰ خردادماه سال جاری نیز وکیل مدافع خانواده سید امامی گفته بود که پزشکی قانونی نظر نهایی خود را دربارهٔ علت مرگ کاووس سیدامامی در زندان اعلام کرد.

پیام درفشان گفته گزارش نهایی پزشکی قانونی دربارهٔ علت مرگ کاووس سیدامامی وصول شده و در این گزارش آمده که جای «کبودی دور گردن» وی وجود دارد.

این وکیل دادگستری اضافه کرده پزشکی قانونی در گزارش خود علت مرگ را «خفگی و فشار بر روی گردن» اعلام کرده‌است.

با وجود تأکید مقام‌های قضایی بر «خودکشی» سیدامامی در زندان، وکیل مدافع خانواده سید امامی گفته در فیلمی که به ما نشان دادند، «دوربین آن قسمتی را که مرگ اتفاق افتاده‌است، نشان نمی‌دهد.»

پیام درفشان در پاسخ به این پرسش که قرار بود دادسرا فیلم دیگری از نحوه خودکشی سیدامامی به خانواده وی نشان دهد گفت: «چندین مرتبه این موضوع را از دادسرا پیگیری کردیم اما تا الان فیلم دیگری به ما نشان داده نشده‌است.»

پس از بازداشت این فعالان محیط زیستی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گزارشی مدعی شد آقای سیدامامی و همکارانش با استفاده از دوربین‌های عکس‌برداری از یوزپلنگ، اقدام به تصویربرداری از سایت‌های موشکی سپاه کرده و اطلاعات این سایت‌ها را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی خارجی قرار داده‌اند.

عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران اما این اتهام را وارد ندانسته و گفته این دوربین‌ها قادر به تصویربرداری از محیط محدودی در اطراف خود هستند.

پیام درفشان در گفت‌وگو با رادیو فردا شاکی این فعالان را سازمان اطلاعات سپاه پاسداران معرفی کرده‌است.

تأکید سپاه و مقام‌های قضایی بر اتهام «جاسوسی» ده‌ها فعلاً بازداشت‌شده محیط زیست در نقاط مختلف ایران در حالی است که وزارت اطلاعات این اتهام را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG