لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

در فیلمی که از کاووس سیدامامی پخش شده «لحظه مرگ دیده نمی‌شود»


کاووس سید امامی، شهروند ایرانی‌کانادایی که در زندان‌های ایران جان باخت است
کاووس سید امامی، شهروند ایرانی‌کانادایی که در زندان‌های ایران جان باخت است

در ادامه واکنش‌ها به مرگ کاووس سید امامی در زندان، یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس اعلام کرد که مقامات سازمان اطلاعات سپاه پاسداران پذیرفته‌اند که در این باره «در مواردی مرتکب قصور شده‌اند».

کاووس سید امامی، شهروند ایرانی-کانادایی، استاد دانشگاه و از فعالان محیط زیست ایران، در زندان و دو هفته پس از بازداشت جان باخت.

مسئولان جمهوری اسلامی و صداوسیما اصرار دارند که مرگ وی بر اثر «خودکشی» بوده است، اما نهادهای بین‌المللی خواستار روشن شدن جزئیات این قضیه هستند.

احمد مازنی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، خبر داد که این فراکسیون روز پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن، جلسه‌ای را با نمایندگان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دربارهٔ فوت کاووس سید امامی برگزار کرده‌است.

به گفته آقای مازنی، فیلمی از مرگ کاووس سیدامامی در این جلسه به نمایش درآمده که براساس آن، مرگ آقای سید امامی در دست‌شویی سلول رخ داده و این اتفاق «در فیلم دیده نمی‌شود».

پیش از این نیز تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و وکلای آقای سید امامی اعلام کرده بودند که در فیلم موجود از این اتفاق، دوربین «دید خوبی به سرویس بهداشتی این سلول ندارد و عمل خودکشی مشخص نیست».

آقای مازنی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «برای ما این سؤال مطرح است که چه شرایطی حاکم بوده که متهم موفق شده دست به خودکشی بزند و طبیعتاً اگر غفلتی صورت گرفته‌است، باید مورد توجه قرار گیرد».

این عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه مسئولان این پرونده «برخی از قصور خود را پذیرفته‌اند» افزود که «گویا رئیس قوه قضائیه دستور رسیدگی کامل در این رابطه را صادر کرده» است. او توضیح بیشتری درباره ماهیت «قصوری» که صورت گرفته، نداد.

آقای مازنی همچنین گفت که دربارهٔ این پرونده باید قاضی تصمیم نهایی را بگیرد و «در این شرایط، صداوسیما حق ندارد شبانه‌روز با زیرنویس روی اعصاب مردم راه برود».

در همین حال تلویزیون ایران شامگاه پنج‌شنبه فیلمی را با عنوان «منطقه ممنوعه» پخش کرد که در آن ادعا شده که آقای سید امامی و دیگر فعالان محیط زیستِ بازداشت شده دراین پرونده، اقدام به «جاسوسی» کرده‌اند.

در این فیلم همچنین ادعا شده که دوربین‌هایی که توسط این افراد با هدف شناسایی گونه‌های نادر حیوانات در ایران نصب شده بود، از «سایت‌های موشکی ایران فیلم‌برداری می‌کرده‌است».

در فیلم پخش‌شده از تلویزیون ایران و همچنین گفته‌های سابق دادستان تهران، افراد بازداشت شده متهم شده‌اند که به دنبال «ایجاد بحران در برخی از حوزه‌های زیست‌محیطی ایران» بوده‌اند.

پخش این فیلم اعتراض‌های زیادی را در شبکه‌های مجازی به دنبال داشته‌است.

در همین حال محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، در متنی کنایه‌آمیز در توئیتر خود نوشت: «صدا و سیما خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی ایران را نیز به گردن جاسوسان زیست‌محیطی گذاشت».

روز پنج‌شنبه نیز غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، جان باختن کاووس سید امامی در زندان را «خودکشی» خوانده و او را متهم کرده بود که برای «جلوگیری از لو رفتن اطلاعات و نفرات بیشتر» دست به این اقدام زده‌است.

این ادعاها در حالی بیان شده‌است که هنوز این پرونده در مرحله تحقیق قرار دارد و پیش از این مقامات قوه قضائیه بارها بیان جزئیات پرونده‌ای که دربارهٔ آن حکم قطعی صادر نشده را برخلاف قانون خوانده‌اند.

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل پیش از این با اشاره به گفته‌های دادستان تهران مبنی بر اعترافات آقای سیدامامی اعلام کرده بود که «این سخنان در مورد اعتراف‌گیری از کاووس سیدامامی به نگرانی‌های موجود دربارهٔ اِعمال شکنجه علیه او شدت می‌بخشد».

پیش از این، محمدرضا تابش، رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، و برخی از انجمن‌های دانشگاهی، سخنان مقامات قوه قضائیه دربارهٔ «جاسوسی» آقای سیدامامی را رد کرده‌اند و آقای تابش گفته‌است که «دستگیرشدگان، سیاسی نبوده‌اند و دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی‌شده نداشته‌اند».

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این نیز اتهام «جاسوسی» را علیه شماری از فعالان سیاسی و مدنی مطرح کرده و تعدادی از این فعالان پس از آزادی خبر داده‌اند که بازجویان، آنان را زیر فشار گذاشته بودند تا این اتهامات را بپذیرند.

در فیلم پخش‌شده از تلویزیون ایران اعلام شده که هشت فعال محیط زیستی بازداشت شده‌اند. تاکنون هویت هفت نفر از فعالان بازداشت شده مشخص شده و گزارش‌های متناقضی نیز دربارهٔ بازداشت کاوه مدنی، معاون سازمان محیط زیست، منتشر شده‌است.

براساس گزارش‌ها، به جز کاووس سیدامامی، هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، طاهر قدیریان، سام رجبی، امیرحسین خالقی و نیلوفر بیانی، فعالان محیط زیست و سپیده کاشانی همسر هومن جوکار و مشاور سابق برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG