لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۵

تداوم اعتراض و درگیری در قزاقستان پس از استعفای دولت


رئیس‌ جمهوری قزاقستان ساعاتی پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده در بیشتر مناطق این کشور در واکنش به ناآرامی‌های بی‌سابقه به افزایش قیمت سوخت، استعفای دولت را پذیرفت.

دفتر قاسم جومارت توقایف روز چهارشنبه، ۱۵ دی‌ماه، همچنین اعلام کرد که رئیس جمهوری پس از پذیرفتن استعفای دولت، علی‌خان اسماعیل‌اف، معاون نخست‌وزیر این کشور را به‌ عنوان نخست‌وزیر موقت قزاقستان منصوب کرده است.

با این حال درگیری‌های روز چهارشنبه پس از استعفای کابینه از سر گرفته شد و پس از ناکامی پلیس در متفرق کردن معترضان، هزاران تن به سمت مرکز شهر آلماتی حرکت کردند.

گزارش‌ها حاکی از حمله به ساختمان‌های دولتی از جمله شهرداری شهر آلماتی است.

در گزارش زنده یک وبلاگ‌نویس قزاق درباره حمله به ساختمان‌های دولتی که از اینستاگرام پخش می‌شد، صدای شلیگ گلوله نیز به گوش می‌رسید.

ویدئوهایی هم از سوختن دفتر دادستانی در آلماتی در آتش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

خبرگزاری تاس روسیه نیز به نقل از وزارت کشور قزاقستان از بازداشت ۲۰۰ نفر در ارتباط با این ناآرامی‌ها خبر داده است.

گزارش‌ها در عین حال حاکی از زخمی‌شدن یکصد نیروی پلیس در جریان درگیری با معترضان است.

تغییرات سیاسی در این کشور به دنبال اعتراض به افزایش قیمت سوخت در غرب قزاقستان در آخر هفته گذشته آغاز شد و به سرعت گسترش یافت.

شامگاه سه‌شنبه، فیلم‌های ویدئویی از آلماتی، بزرگ‌ترین شهر قزاقستان منتشر شد که صف‌هایی از پلیس ضدشورش و خودروهای متعدد نظامی برای کنترل جمعیت را نشان می‌داد که در مرکز شهر جمع شده‌ بودند.

خبرگزاری فرانسه تخمین زده که حدود پنج هزار معترض در مرکز شهر آلماتی جمع شده بودند. پلیس پس از متفرق نشدن معترضان، به سوی آنها گاز اشک‌آور شلیک کرد.

پس از آن نیز گزارش‌های تائید نشده‌ای نیز از آتش گرفتن خودروهای پلیس در آلماتی منتشر شد.

گزارش‌ها از این کشور در آسیای مرکزی همچنین حاکی از قطع اینترنت موبایل و از کار افتادن پیام‌رسان در بخش‌های بزرگی از قزاقستان است.

آقای توقایف در یک سخنرانی ویدئویی، حمله به ساختمان‌های دولتی را «کاملاً غیرقانونی» خواند و معترضان را «افراد مخربی» نامید که به دنبال «تضعیف وحدت جامعه» هستند.

با این حال وی همزمان گفت که دولت روز چهارشنبه برای بررسی «خواسته‌های اجتماعی-اقتصادی» معترضان تشکیل جلسه خواهد داد.

وی چند ساعت قبل از این سخنرانی، در آلماتی و استان منگیستاو غربی برای دو هفته وضعیت اضطراری اعلام کرده بود.

اعتراضات در قزاقستان آخر هفته گذشته در شهر نفتی ژانائوزن آغاز شد و به سایر نقاط کشور کشیده شد؛ ژانائوزن منطقه‌ای است که در دسامبر ۲۰۱۱ پلیس به معترضان شلیک کرد و دست‌کم ۱۶ نفر را کشت.

جرقه اولیه خشم عمومی، افزایش شدید قیمت گاز مایع بود که به ویژه در غرب قزاقستان توسط بسیاری برای تامین انرژی خودروها استفاده می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و خبرگزاری فرانسه/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG