لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

رسانه‌های کنیا: تلاش سفیر ایران برای فراری دادن دو متهم به «عملیات تروریستی»


منصور موسوی (سمت چپ) و احمد ابوالفتحی محمد (سمت راست) در دادگاه؛ مه ۲۰۱۳
منصور موسوی (سمت چپ) و احمد ابوالفتحی محمد (سمت راست) در دادگاه؛ مه ۲۰۱۳

رسانه‌های کنیا پنجم اسفند از «لو رفتن» اقدامات هادی فرج‌وند، سفیر جمهوری اسلامی در نایروبی، برای فراری دادن دو ایرانی عضو شاخه قدس سپاه پاسداران که «متهم به عملیات تروریستی در کنیا هستند»، خبر دادند.

به نوشته وبسایت شرق آفریقا در نایروبی، پایتخت کنیا، اقدامات اخیر سفیر ایران در نایروبی برای برگرداندن هر چه سریع‌تر منصور موسوی و احمد ابوالفتحی محمد، پس از آزادی آن دو از بازداشت، توجه مقامات کنیا را به خود جلب کرد و واحد جنایی پلیس کنیا تحقیقات لازم در این خصوص را آغاز کرده‌ است.

موسوی و ابوالفتحی محمد از شش سال پیش در کنیا به ظن «انتقال مواد انفجاری از نوع آر.دی.ایکس» به مومباسا «با هدف کشتن گردشگران اسرائیلی» در این شهر توریستی، به اقدام برای انجام «عملیات تروریستی» متهم شده‌ و در روند محاکمه اولیه به حبس ابد محکوم شدند. این حکم بعدا به ۱۵ سال حبس کاهش یافت.

دادگاه استیناف نایروبی سال گذشته در بررسی درخواست تجدید نظر دو متهم، ابتدا آن دو را آزاد کرد اما در پی اعتراض دادستان، آنها دوباره بازداشت شدند تا زمانی که حکم نهایی‌شان صادر شود.

به نوشته وبسایت شرق آفریقا، افرادی که سفیر ایران در کنیا برای آزادی دو متهم با آنها در تماس بود، با دریافت مبالغی از سفیر، به او گفته بودند که دو ایرانی بازداشتی «همین روزها آزاد می‌شوند».

در برخی از گزارش‌های رسانه‌های دیگر کنیا آمده است که به سفیر گفته شده بود که دو شهروند کشورش روز هشتم فوریه رها می‌شوند.

بر اساس این گزارش‌ها، سفیر ایران به قول افرادی که با آنها در تماس بود، چنان اعتماد کرد که بلیت هوایی برای خود و نیز دو متهم تهیه کرد، اما پس از آنکه تاریخ هشتم فوریه سپری شد و آن دو آزاد نشدند، سفیر بلیت‌ها را لغو کرد.

در برخی گزارش رسانه‌های کنیا ادعا شده که سفیر ایران خود در تماس با مقامات ارشد کنیایی در خصوص دو نفری که قول آزادی دو متهم ایرانی را در هشتم فوریه به او داده بودند، به تحقیق می‌پردازد اما مقامات کنیا با شک کردن به سفیر، تحقیق جنایی را آغاز می‌کنند.

پلیس کنیا گفته است که دو نفری که قول آزادی موسوی و ابوالفتحی محمد را به سفیر ایران داده و از او پول گرفته بودند، جمعه سوم اسفند، دستگیر شده‌اند.

اسامی دو فرد دستگیر شده وِسلی کیپتنویی کیپکمویی و شِمگرانت آگه‌ای اعلام شد؛ آنها خود را افرادی «با‌نفوذ در وزارت کشور» کنیا معرفی کرده بودند.

مبلغ پولی که بر اساس گزارش‌های ادعایی، سفیر ایران به آنها داده بود، هنوز اعلام نشده است.

به نوشته وبسایت شرق آفریقا، شمگرانت آگه‌ای تابع کشور غنا است و لذا تحقیقات اداره جنایی پلیس کنیا حول نقش بازداشتی دیگر، کیپکمویی متمرکز است.

کیپکمویی و آگه‌ای دوشنبه ششم اسفند برای تمدید قرار بازداشت به دادگاهی در نایروبی برده می‌شوند.

رسانه‌های کنیا بر اساس گفته‌های مقامات امنیتی کشورشان، نوشته‌اند که هادی فرج‌وند می‌خواست دو متهم ایرانی بلافاصله پس از آزادی، راهی ایران شوند.

پلیس بین‌الملل یک سال و نیم پیش نیز به دولت کنیا هشدار داده بود که مقامات ایرانی برای آزادی دو شهروند متهم خود ممکن است با افرادی متنفذ در قوه‌های مجریه و قضاییه کنیا تبانی کنند و آنها را از جمله با پول تطمیع کنند.

از واکنش هادی فرج‌وند به مطالب تازه منتشره در رسانه‌های کنیا خبری منتشر نشده اما مقاماتی در کنیا گفته‌اند که وزارت خارجه کشورشان باید سفیر ایران را احضار کند.

ایران پیش‌تر این که منصور موسوی و احمد ابوالفتحی محمد عضو شاخه قدس سپاه پاسداران یا درگیر تلاش‌های تروریستی بوده‌اند را رد کرده بود.

تهران این دو را بازرگان معمولی معرفی کرده که در دام توطئه گرفتار شده‌اند و برای رهایی آنها تلاش می‌کند.

وکیل آقایان موسوی و ابوالفتحی در دادگاه تجدید نظر گفته ارتباط میان آن‌دو با پیدا شدن کیسه حاوی مواد انفجاری ۱۵ کیلوگرمی در زمین گلف در مومباسا، «گمانه‌زنی» است و آنها «به‌طور اتفاقی» در محل بودند.

اما دادستانی کنیا گفته بود که این دو ایرانی در مدت اقامت در مومباسا دو بار از زمین گلف یاد شده بازدید کرده و گردشگر معمولی نبودند.

رسانه‌های کنیایی در سال‌های گذشته احتمال داده بودند که ماموریت محوله به این دو ایرانی برای کشتن اسرائیلی‎‌ها در کنیا، «بخشی از تلاش تهران برای گرفتن انتقام از کشته شدن دانشمندان هسته‌ای ایران به دست اسرائیل بود».

دسامبر ۲۰۱۶، رسانه‌های کنیا مدعی شدند دو ایرانی دیگر را که در تلاش برای آزادی دو متهم بودند، در حالی که مشغول گرفتن عکس از سفارت اسرائیل در پایتخت کنیا بودند، دستگیر کردند.

اما ایران بعدا گفت که آن دو به نام‌های عبدالحسین صفایی و نصرالله ابراهیمی، وکلایی بودند که برای کمک به پرونده دو ایرانی زندانی به کنیا اعزام شده و با خودروی شماره دیپلماتیک سفارت ایران در تردد بودند.

سخنان مقامات ایران در خصوص دو وکیل از سوی کنیا پذیرفته شد و آنها پیش از بازگشت به ایران، با دو متهم ایرانی در زندان کنیا ملاقات کردند.

هادی فرج‌وند، سفیر ایران، همان زمان از انتشار اخبار «دروغ» در رسانه‌های کنیا «ابراز تاسف عمیق» کرده بود.

در این میان، هم‌زمان با انتشار گزارش‌های جدید رسانه‌های کنیا در ارتباط با ایران در روز یکشنبه، خانم لیلا فتحی، عضو کانون زنان بازرگان ایران، یکشنبه در تهران گفته بود که کنیا حساب‌های بانکی تاجران ایرانی و «حتی آنهایی را که سال‌های طولانی است در کنیا کار و زندگی می‌کنند»، مسدود کرده است.

XS
SM
MD
LG