لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

زمین‌لرزه در هجدک کرمان «مصدوم مستقیم نداشته‌است»


ستاد بحران استان کرمان می‌گوید زمین‌لرزه ۵.۱ ریشتری در اطراف هجدک، خرابی و مصدوم مستقیم برجای نگذاشته‌است. با این حال گزارش شده دست‌کم یک نفر در هنگام فرار دچار مصدومیت شده و در بیمارستان بستری‌ است.

مصطفی آیت‌اللهی موسوی، جانشین ستاد بحران کرمان، هفتم مهر ماه به خبرگزاری ایسنا گفته است «تا این لحظه مصدوم مستقیم نداشته‌ایم اما ظاهرا یک خانم در کرمان در زمان فرار ناشی از ترس دچار آسیب‌دیدگی از ناحیه کمر شده»‌ و به بیمارستان منتقل شده‌است.

آقای آیت‌اللهی موسوی در عین حال می‌گوید این زمین‌لرزه خرابی نیز برجای نگذاشته‌است.

به گفته مقام‌های دولتی لرزه ۵.۱ ریشتری، «پس‌لرزه» بوده‌است. در ماه گذشته در هجدک کرمان زمین‌لرزه‌ای ۶.۱ ریشتری رخ داده بود، که تلفاتی در پی نداشت.

زمین‌لرزه اخیر در شامگاه چهارشنبه رخ داده‌است. سه روز پیش نیز زمین‌لرزه‌ای در استان کرمان رخ داده بود که بزرگای آن ۴.۱ ریشتر برآورد شده‌است.

ایران بر گسل‌های مختلفی قرار دارد که شماری از آن‌ها بالقوه می‌توانند زمین‌لرزه‌های بزرگی را سبب شوند. ۲۱ آبان ماه، نزدیک منطقه ازگله در استان کرمانشاه زمین‌لرزه‌ای رخ داد، که حدود ۶۰۰ کشته و ۱۰ هزار زخمی بر جای گذاشت. سازمان ملل این زمین‌لرزه را، مرگبارترین زمین‌لرزه سال جاری میلادی نامیده‌است.

در روزهای اخیر یک زمین‌لرزه و چند پس‌لرزه نیز در استان تهران و البرز رخ داده‌است که ده‌ها مصدوم و چند کشته برجای گذاشته‌است. بنا بر گزارش‌ها دلیل مصدومیت و جان‌باختن شهروندان، نه‌ به‌طور مستقیم به‌دلیل خرابی‌ها، بلکه در هنگام فرار و ترس ناشی از زمین‌لرزه بوده‌است.

پایتخت ایران بر چند گسل خطرناک قرار دارد.

زمین‌لرزه‌های ۷.۳ ریشتری آبان ماه در کرمانشاه، ۷.۷ ریشتری سراوان در سال ۱۳۹۲، ۷.۴ ریشتری منجیل و رودبار در سال ۱۳۶۹ و یا زمین‌لرزه طبس در سال ۱۳۵۷ که ۷.۸ ریشتر قدرت داشت، از زمین‌لرزه‌های بزرگ سال‌های اخیر به‌شمار می‌روند. زمین‌لرزه بم با قدرت ۶.۶ ریشتر و زمین‌لرزه منجیل و رودبار، مرگبارترین زمین‌لرزه‌های سال‌های اخیر در ایران محسوب می‌شوند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا، سازمان زمین‌شناسی آمریکا، رادیو فردا؛ ت.ط.
XS
SM
MD
LG