لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

تشکیل پرونده جدید برای کیوان صمیمی به دلیل شرکت در همایش «گفت‌وگو برای نجات ایران»



کیوان صمیمی
کیوان صمیمی

مصطفی نیلی، وکیل کیوان صمیمی در توییتر اعلام کرد این زندانی سیاسی روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت از بند ۲۰۹ زندان اوین با دخترش تماس گرفته و خبر داده که به دلیل شرکت در همایش «گفت‌وگو برای نجات ایران» پرونده جدیدی برایش تشکیل شده است.

آقای صمیمی همچنین اعلام کرده که شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران در پرونده قبلی‌اش او را بابت اتهام‌هایی نظیر «اجتماع و تبانی» به پنج سال و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم کرده است. این پرونده مربوط به اقدامات او در دوران حبس قبلی بوده است.

این روزنامه‌نگار باسابقه و فعال ملی‌مذهبی که پس از گذشت ۲۰ روز از بازداشتش و ابراز نگرانی خانواده بابت بی‌اطلاعی از وضعیت او، اجازه تماس تلفنی با دخترش را پیدا کرده، گفته است که در بند ۲۰۹ به سر می‌برد.

کیوان صمیمی در بخشی از پیام ویدیویی‌اش در همایش آنلاین «گفت‌وگو برای نجات ایران» گفته بود: «نجات ایران از وضعیت و قدرت استبدادی حاکم، فقط توسط قدرت می‌تواند انجام بگیرد. قدرت ما دموکراسی‌خواهان هم مردم‌اند و تجمیع قدرت مردم. برای این‌که بتوانیم قدرت بالقوه مردم و ظرفیت شکوفا نشده آنها را فعلیت ببخشیم، باید کار جمعی کنیم. باید گفت‌وگو کنیم برای انجام و چگونگی برپایی یک نهاد ائتلافی، جمعی و جبهه‌ای.»

علیرضا بهشتی شیرازی، عبدالله مومنی، قربان بهزادیان‌نژاد، نرگس محمدی، علیرضا حسینی بهشتی، عبدالله ناصری طاهری و هاشم آقاجری از دیگر سخنرانان این همایش مجازی بوده‌اند که احضار یا بازداشت شده یا مورد بازپرسی قرار گرفته‌اند.

کیوان صمیمی که از اعضای شورای فعالان ملی‌مذهبی ایران، مدیرمسئول ماهنامه توقیف شده «نامه»، عضو شورای ملی صلح و کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه است، از جمله فعالان سیاسی بود که تنها یک روز پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، در ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ با حضور ماموران وزارت اطلاعات در خانه‌اش بازداشت شد و اتهاماتی نظیر «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی برای برهم زدن امنیت ملی»، «صدور بیانیه علیه سلامت انتخابات» و «شرکت در تظاهرات» را برای او در نظر گرفتند. بازداشت او بیش از شش سال و نیم به طول انجامید و نزدیک به چهار ماه از این دوران را در سلول انفرادی به سر برد.

او بار دیگر در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ به خاطر شرکت در تجمعی به مناسبت روز جهانی کارگر در مقابل مجلس شورای اسلامی، به همراه تعدادی دیگر از فعالان مدنی و سیاسی بازداشت و در ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ به‌طور موقت از زندان آزاد شد. کیوان صمیمی در خرداد ۱۳۹۹ نیز به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به ۳ سال حبس محکوم شد.

آقای صمیمی سابقه زندان در دوران محمدرضا پهلوی را نیز دارد. او از سال ۱۳۵۴ تا سال ۱۳۵۷ در زندان بود.

با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG