لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

خالد پیرزاده، زندانی سیاسی، به نشانه اعتراض پلک چشم خود را دوخت


خالد پیرزاده پیش از عمل جراحی ناشی از آسیب‌های جسمی ضرب و شتم در زندان
خالد پیرزاده پیش از عمل جراحی ناشی از آسیب‌های جسمی ضرب و شتم در زندان

خالد پیرزاده، زندانی سیاسی در اعتراض به شرایط خود در زندان، یک پلک خود را در زندان دوخته است.

بر اساس یک فایل صوتی که از این زندانی سیاسی در شامگاه پنج‌شنبه، ۹ دی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، او گفته است که این اقدام اعتراضی را هم‌چنین به دلیل «خلف وعده مسئولان» و «بی‌احترامی‌های مکرر به خانواده‌اش» انجام داده و مسئولان زندان پس از این اقدام او، اجازه ملاقات او با پزشک زندان را نداده‌اند.

خالد پیرزاده در تاریخ ۵ خرداد ۹۸ توسط ماموران نیروهای سپاه بازداشت و پس از مدتی در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «توهین به رهبری» در مجموع به ۷ سال زندان محکوم و این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا تایید شد.

این زندانی سیاسی خرداد امسال نیز در اعتراض به وضعیت خود و خلف وعده مسئولان دست به اعتصاب غذا زد.

او پس از دو هفته به اعتصاب خود با وعده مرخصی وصل به آزادی مشروط پایان داد، اما پس از اتمام مرخصی و چند روز پس از بازگشت به زندان تهران بزرگ به زندان شیبان اهواز تبعید شد و از آن زمان بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند ۵ این زندان و در کنار زندانیان جرائم خشن به سر می‌برد.

در سال‌های گذشته بسیاری از زندانیان سیاسی و مدنی در اعتراض به وضعیت آن‌ها و بی‌توجهی مسئولان به مطالبات آن‌ها ازجمله اصل «تفکیک زندانیان» دست به اقدامات اعتراضی متعدد از جمله دوختن لب‌ها و خودسوزی کرده‌اند.

از جمله علی محمدی‌مقدم، زندانی سیاسی آذر امسال در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان زندان ارومیه به مطالباتش برای دومین بار در طول یک سال و نیم گذشته لب‌های خود را دوخت.

مهدی دارینی، دیگر زندانی سیاسی نیز آبان امسال در اعتراض به رفتار بازجوی خود اقدام به خودسوزی اعتراضی کرد و با دخالت نگهبانان و زندانیان، پس از خاموش کردن آتش، به بهداری اوین منتقل شد.

درباره وضعیت نامناسب زندانیان سیاسی، برخی از آن‌ها در سال‌های گذشته اقدام به افشاگری درباره این نیز وضعیت کرده‌اند.

قتل و شکنجه و ضرب‌وشتم زندانیان سیاسی، پرونده‌سازی علیه آن‌ها، عدم رسیدگی پزشکی، تبعید به زندان شهری جز محل زندگی، عدم رعایت طرح طبقه‌بندی زندانیان و آزار خانواده‌ها از جمله مواردی است که زندانیان سیاسی بارها از آن انتقاد کرده‌اند.

در همین رابطه یک گروه سایبری موسوم به «عدالت علی» تابستان امسال ویدئوهایی را در اختیار رادیو فردا و برخی دیگر رسانه‌ها قرار داد که حاوی تصاویری از شکنجه، بدرفتاری با زندانیان و کتک زدن و برهنه‌ کردن آن‌ها، قاچاق مواد مخدر به درون زندان، درگیر شدن ماموران با یکدیگر و همچنین اقدام به خودکشی زندانیان بود.

XS
SM
MD
LG