لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۰۱

علی خامنه‌ای در آینه بولتن‌های محرمانه فارس


بولتن‌های محرمانه فارس، خبرگزاری وابسته به سپاه، که توسط گروه هکری بلک‌ریوارد منتشر شده، شامل سرفصل‌های پرشماری است که جنبه‌های مختلف از مسائلی را که جمهوری اسلامی با آن درگیر شده، نمایان می‌کند.

آن‌طور که این گروه اعلام کرده، این بولتن‌ها با نظارت عباس درویش توانگر، قائم‌مقام خبرگزاری فارس، به‌صورت دوره‌ای تهیه و تحت عنوان «بولتن ویژه بیان» به دفتر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، ارسال شده‌ است.

در لابلای این خبرنامه‌های داخلی، موضوعی که به چشم می‌آید نگرانی‌ها و دلخوری‌های پرشمار رهبر جمهوری اسلامی و دغدغه‌های متعدد او است، در زمینه‌های کوچک و بزرگ، از مجمع تشخیص مصلحت گرفته تا علی‌اکبر رائفی‌پور، سخنران سرشناس تندرو نزدیک به حکومت.

مطالب زیر از بولتن‌های هک‌شده و متعلق به ۲۱ مهر، ۲۸ مهر، ۱۲ آبان، ۱۹ آبان، ۲۶ آبان و سوم آذر ۱۴۰۱ به‌دست آمده است.

در یکی از این بولتن‌های تازه‌تر از علی خامنه‌ای نقل شده که اخیرا گفته است: «اولا ما در حال جنگ هستیم. در این جنگ ابزار اصلی دشمن رسانه است. البته ما در این مورد کاستی‌های زیادی داریم. ثانیاً نظام سلطه با تمام ظرفیت خود وارد صحنه شده است اما رسانه‌های ما برای تبیین اوضاع غایب هستند. ثالثاً این اغتشاش به این زودی‌ها تمام نمی‌شود.»

«یک‌وقت خود را نبازید»

در بخش دیگری از این بولتن‌ها نقل شده است که علی خامنه‌ای در جلسه‌ای خصوصی که به‌تازگی با حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی داشته، به او گفته است که «یکوقت خود را نبازید.»

او به حسین اشتری در این جلسه گفته است: «این فضایی که در میدان است قابل مدیریت است، یک‌وقت خود را نبازید. این فضا را می‌بینید به کارکنان زیرمجموعه‌تان بگویید ما مبارزه‌مان با سران استکبار است. روی انگیزه نیروهای مسلح تأکید بکنید و روی معیشتشان تأکید بکنید. این دو در دستور کار باشد.»

در بخش دیگری از این بولتن که به نیروی شبه‌نظامی بسیج می‌پردازد، به ایجاد «شبهات و ابهامات» میان «نیروهای انقلابی» پس از آغاز دور تازه اعتراضات اشاره شده و آمده «بسیاری از نیروهای انقلابی کف میدان نیز دچار شبهه و ابهام شده‌اند».

گفته‌های دیگری نیز از رهبر جمهوری اسلامی در این خبرنامه نقل شده که در واکنش به دوستان حاضر در یک جلسه «که از حوادث اخیر ناراحت بودند و دغدغهٔ خاطر داشتند» گفته است که «دغدغه خاطر» نداشته باشند و افزوده است که «هرکس از دستش کاری برای نصرت اسلام و نظام برمی‌آید، حرام است که سکوت کند و کاری نکند.»

نویسنده این خبرنامه در مورد این‌که آیا این جملات آخر مربوط به جلسه‌ای تازه است یا این‌که بازنشر سخنان رهبر جمهوری اسلامی در یک جلسه سال قبل است، ابراز شک کرده است.

نویسنده این بولتن‌ها همچنین می‌نویسد که «شنیده شده صدور بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه بنا به توصیه رهبر معظم انقلاب بوده است.»

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در بیانیه مشترک خود اعتراضات خیابانی را «اغتشاش» خوانده و ایالات متحده آمریکا را به هدایت اعتراضات با اقداماتی در حوزه فناوری و رسانه، ارائه اینترنت و حملات سایبری متهم کرده است.

از مهم‌ترین دستاوردهای اعتراضات: شکستن «قداست» خامنه‌ای

در یکی از سرفصل‌های این بولتن‌ها، تحت سرفصلِ «مهم‌ترین دستاوردهای دشمن از اعتراضات اخیر» آمده است که «اما نسبت به گذشته یک گام به جلو آمدند؛ مثلاً اول این که بحث حجاب را زیر سوال بردند، درست است ما می‌گوییم موفق نشدند ولی دستاوردهایشان دستاوردهای خطرناکی است. مسئله حجاب مسئله خیلی مهمی برای ما است. دوم این که قبح‌شکنی بوده‌است؛ یعنی کانون قداست که رهبری بوده به معنایی شکسته شده است. این نظام که فقط قدرت نظامی نبوده، یک قدرت ایدئولوژیک داشته یک قداست داشته اینها قداست را از بین برده‌اند. سوم این که نشان می‌دهند ایران ناامن است، جای سرمایه‌گذاری نیست. آن‌ها دنبال تداوم این مسئله هستند. نیروهای انتظامی ما خیلی اذیت شدند.»

این متن می‌افزاید: «نکته مهم این است که تخریب‌هایی که در جریان آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر علیه رهبری صورت گرفته و هنوز هم ادامه دارد، بی‌سابقه بوده است. شعارها عمدتاً به رهبری برمی گردد و افراد و شخصیت‌های سیاسی و چهره‌های نظام را شامل نمی‌شود. یکی از تفاوت‌هایی اغتشاشات اخیر با اغتشاشات سال ۹۸، ۹۶، ۸۸ و قبل از آن همین است. البته آن مواقع هم شعار علیه رهبری سر داده شد اما هیچ وقت در این حجم و این اندازه با این کیفیت و کمیت نبوده است.»

محتوای یک سرفصل دیگر خاطرنشان می‌کند: «اما نکته مهم دیگر این که این اعتراضات تغییر ماهیت داده و مثل قبل نیست که چرا میرحسین موسوی رای نیاورده است؟ یا چرا رای ما را نخواندند؟ کاری به رای ندارند. الان مسئله‌ای که وجود دارد این که در جامعه نارضایتی اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی ظرفیتی را برای این اعتراضات در خیابان ایجاد کرده است. حتی در مسئله آزادی هم دنبال آزادی سیاسی نیستند. دنبال آزادی فرهنگی هستند؛ یعنی جنس آزادی آن‌ها مانند جنس آزادی مورد درخواست اصلاح‌طلبان نیست.»

در جای‌جای این بولتن‌ها، نسبت به مقصر دانسته شدن علی خامنه‌ای در زمینه وخامت اوضاع ایران ابراز نگرانی شده و سرفصل‌های متعددی چون «چرا دشمن مستقیماً به سوی رهبری نشانه‌گیری کرده است؟»، «بررسی علل هجمه به رهبری در یک هیئت اندیشه‌ورزی»، می‌خواهند «رهبری نظام را عامل اصلی وضعیت موجود کشور معرفی کنند» و «تقلای برخی از افراطیون عدالتخواهی برای برگزاری تجمعات نقد عملکرد رهبری» در میان این خبرنامه‌ها به چشم می‌خورد.

این بولتن‌ها از قول «کارشناسان» خود در مورد وخیم‌تر شدن وضعیت در آینده نیز مرتبا گوشزد کرده و ازجمله می‌نویسد که «به گفته برخی از کارشناسان، مماشات دولت و مسئولان در مواجهه با پدیده کشف حجاب، سبب سرخوردگی تدریجی نیروهای انقلابی می‌شود.»

این بولتن‌ها ادامه می‌دهند: «به گفته گروهی از کارشناسان، براساس مستندات غیرقابل انکار، ترک فعل بسیاری از مسئولان و مدیران کشور محرز و مشخص است. آن‌ها برای ترک فعل فوق‌العاده انگیزه دارند. چون برای آنها منافع مالی دارد... این کارشناسان از نبود نظارت مؤثر و اثرگذار بر عملکرد مدیران و مسئولان هم انتقاد کرده‌اند... گروهی از کارشناسان معتقدند که اکثر مدیران و مسئولان نظام در رده سنی قابل توجهی قرار دارند و تحرک و جسارت در رصد و پاسخ‌گویی به شبهات و القائات داخلی و بیرونی را از دست داده‌اند.»

احتمال شکل‌گیری موج‌های بلندتر

سرفصل‌های دیگر این خبرنامه‌ها نیز اختصاص دارد به موضوع «احتمال شکل‌گیری موج بلندتری از فتنه در آینده»، «احتمال شکل‌گیری فتنه‌های بزرگ‌تر» و این‌که «در حوزه جنگ روانی از دشمن ضعیف‌تر بوده‌ایم.»

این متن می‌نویسد: «برآوردها بر این است که اتفاقات اخیر به سمت فروکش کردن و میرایی می‌رود اما آتش زیر خاکستر می‌ماند. اگر ما نتوانیم منشأ عفونت را پیدا کنیم - که بیشتر به موضوعات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی بر می‌گردد - عملاً این موج ممکن است به صورت بلندتر شکل گیرد.»

در جای دیگری از این بولتن‌ها می‌خوانیم: «باید بدانیم که اعتراضات مردم، نارضایتی‌ها، ناکارآمدی‌های حکمرانی، کاهش سرمایه اجتماعی، همه این‌ها وجود دارد؛ یعنی برطرف نشده و آتش زیر خاکستر است، یعنی اگر باز بستر و زمینه‌ای ایجاد شود، این‌طور حوادث یا بلکه شدیدتر از ان شکل می‌گیرد. چون دشمن دنبال براندازی است.»

در یکی از سرفصل‌ها نیز از قول علیرضا زاکانی، شهردار تهران، نقل شده که گفته است: «وضعیت ترافیک تهران خراب است و روزبه روز هم بدتر می‌شود و ترافیک تهران می‌تواند زمینه بروز یک انقلاب باشد.»

در ادامه این دغدغه‌ها، خبرنامه خبرگزاری فارس اشاره می‌کند که علی خامنه‌ای برای جلوگیری از این موج‌ها، به دنبال «انجام اصلاحات اساسی در حکمرانی کشور» است.

یکی از این بولتن‌ها می‌نویسد: «حجت الاسلام والمسلمین حجازی یکی از مسئولان دفتر مقام معظم رهبری در نشستی با جمعی از اصحاب رسانه گفته که رهبر انقلاب درصدد انجام اصلاحات اساسی در حکمرانی کشور هستند. دفتر رهبری در حال جمع‌آوری نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان و صاحب‌نظران در این باره است.... کارشناسان بر این باورند که طرح تحول رهبر انقلاب به معنای اصلاح ساختار فعلی نیست بلکه تغییر بنیادهاست؛ یعنی حتی تغییراتی در نهادهای سه‌گانه اصلی، دولت، قوه قضائیه و قانونگذاری اعمال می‌شود. نهاد نظارتی کلان فعال تر می‌شود که جای خالی آن در شرایط کنونی خیلی احساس می‌شود.»

در این مورد، همزمان یکی از بولتن‌ها می‌نویسد که «برخی از کارشناسان خواستار تحرک بیشتر دفتر رهبر انقلاب در مواجهه با شبهات شده‌اند. این کارشناسان معتقدند که دفتر رهبری باید نقش کارآمدتری نسبت به تبیین چرایی انتصابات و همچنین عملکرد دستگاه‌های زیرمجموعه دفتر رهبری ایفا کند.»

دلخوری رهبر از مجمع تشخیص مصلحت

در بخشی از این بولتن‌ها، در خبرنامه مورخه ۱۹ آذرماه آمده است که رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از نزدیکترین افراد به علی خامنه‌ای، «دربارهٔ حوادث اخیر دلخور بودند که چرا برخی خواص سکوت کردند؟»

پس از آن نیز در سرفصلی دیگر ذکر شده است که «براساس سیاست‌های جدید، از این پس، ایده اولیه مباحث و پیشنهادات از سوی دفتر رهبر انقلاب به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه می‌شود. این سیاست سبب اولویت‌بندی موضوعات و تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها می‌شود.»

انتقاد خامنه‌ای از اشتری، شمخانی و رئیسی در موضوع زاهدان

در این خبرنامه‌های هک‌شده می‌خوانیم که علی خامنه‌ای، نسبت به موضع‌گیری مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان نسبت به حکومت جمهوری اسلامی نگرانی زیادی پیدا کرده و به حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی دستور داده‌ است که به مولوی عبدالحمید هشدار دهد.

آیت‌الله خامنه‌ای در لابلای سخنانش خطاب به حسین اشتری، شلیک به مردم زاهدان با تیربار را تایید کرده و از خود اشتری هم به خاطر عذرخواهی نکردن از اهالی منطقه به خاطر این تیرباران‌ها «گلایه و انتقاد» کرده است.

در ادامه این متن آمده است که رهبر جمهوری اسلامی «به شورای عالی امنیت ملی و نیروی انتظامی که جمع‌بندی شان دستگیری مولوی عبدالحمید بود، دستور داده‌اند که در جریان بررسی موضوع اغتشاشات در زاهدان، مولوی عبدالحمید نباید بازداشت شود. بلکه باید بی‌آبرو شود.»

این متن ادامه می‌دهد که «سیاست کلی نظام بر این است که فعلاً با مولوی عبدالحمید مدارا شود. نباید اقدامی شود که او دوباره خشمگین شود و اهل سنت را به خیابان‌ها فرابخواند. البته تدبیر بر این است که به تدریج توانایی وی سلب شود.»

در یکی از بولتن‌های خبرگزاری فارس ذکر شده است که «برخی از مشاوران رهبر انقلاب خواستار عدم ورود رهبری به موضوع اغتشاشات زاهدان شده و پیشنهاد داده بودند که از طرف ایشان اقدامی صورت نگیرد تا مسئله یک مقداری روشن‌تر شود. آن‌ها همچنین پیشنهاد داده بودند که در اعزام نماینده رهبری به استان سیستان و بلوچستان فعلاً زود است و نوعی باج دادن به مولوی عبدالحمید است. اما وقتی رهبرانقلاب کم‌تحرکی آقایان شمخانی و رئیسی را مشاهده کرده‌اند، مستقیماً خطاب به دفتر خود فرموده‌اند که اگر شما وقت ندارید این موضوع را پیگیری کنید من خودم پیگیری کنم.»

مخالفت با قوه قضائیه در مورد تعداد اعدام‌ها

در بخش دیگری از این بولتن محرمانه به تاریخ سوم آذر، آمده با آنکه قوه قضائیه برای «۸۰ نفر» از بازداشت‌شدگان، کیفرخواست محاربه «تنظیم» کرده، این روند پس از سخنرانی علی خامنه‌ای با شماری از شهروندان اصفهان «متوقف» شده است.

این بولتن به گفته برخی از «نزدیکان دفتر» رهبر جمهوری اسلامی نوشته که وی «با این حجم گسترده از کیفرخواست‌های محاربه مخالفت» کرده است.

باوجود ادعای این بولتن مبنی بر توقف صدور احکام محاربه برای معترضان، تاکنون دست‌کم برای ۲۱ معترض بازداشت‌شده، حکم محاربه یا «افساد فی الارض» صادر شده که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی مجازات اعدام را برای متهم در پی دارد.

جواب ندادن به هیچ‌یک از نامه‌های خاتمی

در سرفصلی تحت عنوان «ارسال نامه سوم خاتمی به رهبر انقلاب»، در یکی از این بولتن‌ها می‌خوانیم که «محمد خاتمی اخیراً سومین نامه خود را برای رهبر انقلاب نوشته‌است. وی پیش از این نیز ۲ نامه به رهبر انقلاب نوشته بود. خاتمی در نامه اخیر خود با تکرار ادعاهای گذشته مطالبی را دربارهٔ اصلاح برخی از ساختارها، بازگشت به جمهوریت و به اصطلاح انتخابات حقیقی مطرح کرده‌است. گفتنی است تا زمانی که خاتمی از عملکرد فتنه‌آمیز خود در سال ۸۸ عذرخواهی نکند، رهبری به هیچ‌یک از نامه‌های وی پاسخی نمی‌دهند. نامه اول خاتمی مشابه نامه جدید و تفصیلی و نامه دوم مربوط به برجام بوده است.»

روایتی از دستور خامنه‌ای دربارهٔ رائفی‌پور

در بولتن شماره ۲۴، مورخه ۲۸ مهر امسال در مورد علی‌اکبر رائفی‌پور، سخنران سرشناس تندرو نزدیک به حکومت، می‌خوانیم: «به ادعای برخی از مخالفان علی‌اکبر رائفی‌پور، وی در سال‌های گذشته اصرار به دیدار و گفت‌وگو با رهبر انقلاب داشته‌است. رهبر انقلاب دستور تحلیل محتوای اظهارات و سخنان او را داده بودند. رهبر انقلاب پس از مطالعه گزارشی در این باره نه تنها به وی اجازه ملاقات ندادند بلکه فرمودند که تلاش کنید که ایشان ترویج نشود. این ادعا نیازمند بررسی است. از سویی دیگر گفته شده وی با آقا سید مصطفی خامنه ای در ارتباط است. در همین حال یکی از چهره‌های سیاسی گفته که رائفی‌پور در جلسه ای به وی گفته که من الان این همه دامنه کارم این طرف و آن طرف مشاهده می‌شود. جامعه هم دنبال این چیزهای سر و صدا دار هستند. تعداد فالوورهای هیچ‌کسی از میان حزب‌اللهی‌ها به اندازه من نیست اما چرا تا به حال یک بار من نتوانستم محضر رهبر انقلاب برسم؟

با استفاده از بولتن‌های شماره ۲۳ تا ۳۹ خبرگزاری فارس برای دفتر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران؛ پ.پ
XS
SM
MD
LG