لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

خامنه‌ای در مورد اعتراضات و خطاب به ترامپ: بی‌جواب نخواهد ماند


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۱۹ دی، در یک سخنرانی در جمع گروهی از اهالی قم، تجمع‌های روزهای اخیر را «آتش‌بازی»، «شیطنت‌کاری» و «پاتک دشمن» خواند و ضمن متهم کردن کشورهای آمریکا، بریتانیا و اسرائیل به سازماندهی این تجمع‌ها گفت که پول این تجمعات را یک دولت «خرپول» منطقه داده‌است.

آیت‌الله خامنه‌ای هم‌چنین خطاب به کسانی که از آنها با عنوان «دشمن» یاد کرد تهدید کرد که «در این چند روز به ایران خسارت زدید، این کار بی تقاص نخواهد ماند.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: «این کسی که به گفته خود امریکایی‌ها تعادل روحی- روانی ندارد، بداند که این دیوانه‌بازی‌های نمایشی، بی‌جواب نخواهد ماند.»

اشاره آیت‌الله خامنه‌ای می‌تواند به کتابی به نام «آتش و خشم» و همچنین گزارشی باشد که پیش از این در آمریکا منتشر شد و در آنها دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، متهم به «عدم سلامت روحی» شده است. دونالد ترامپ، در پاسخ، با رد این اتهام گفته است که وی «یک نابغه با ثبات روانی» است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آیت‌الله خامنه‌ای روز سه‌شنبه، ۱۹ دی، در یک سخنرانی آمریکا و اسرائیل را متهم کرد که از چند ماه پیش برای اعتراض‌ها در شهرهای کوچک ایران «نقشه می‌کشند» و اعلام کرده‌اند «از شهرهای کوچک شروع کنیم به طرف مرکز بیاییم».

وی مدعی شد که پول این اقدامات را به گفته او، «یکی از این دولت‌های خرپول اطراف خلیج فارس» تأمین کرده‌است.

آقای خامنه‌ای اضافه کرد: «تا وقتی این‌ها هستند، آمریکایی‌ها حاضر نیستند پول خرج کنند».

رهبر جمهوری اسلامی توضیح بیشتری در مورد «دولت خرپول» نداد اما برخی مقامات دیگر جمهوری اسلامی پیش از این عربستان سعودی را نیز متهم به دست داشتن در اعتراضات ایران کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت: «حرکاتی که دشمن در این چهل سال در مقابل ما انجام داده‌است پاتک انقلاب است. انقلاب، ریشه دشمن را از لحاظ سیاسی در کشور کَند، دشمن حالا مرتباً پاتک می‌کند و در هر دفعه هم شکست می‌خورد؛ اقدام می‌کند و نمی‌تواند [کارش را] پیش ببرد».

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:44 0:00
لینک مستقیم

وی خطاب به آمریکا، بریتانیا و همچنین به گفته او «لندن‌نشین‌ها» گفت که «این دفعه هم نتوانستید، باز هم نخواهید توانست».

آقای خامنه‌ای هفته گذشته نیز در سخنانی کوتاهی کشورهایی را که از آنها به عنوان «دشمنان ایران» نام برد، متهم کرده بود که در چند روز اخیر، «هم‌پیمان شدند» تا برای جمهوری اسلامی «مشکل ایجاد کنند».

خامنه‌ای: دو قرارگاه فرماندهی در همسایگی ایران تشکیل شده بود

رهبر جمهوری اسلامی همچنین مدعی شد که برای «سازماندهی» این اعتراض‌ها و «عملیات، دو قرارگاه فرماندهی در همسایگی ایران تشکیل شده بود».

وی اضافه کرد: «یکی از این قرارگاه‌ها برای هدایت عملیات در فضای مجازی بود و قرارگاه دوم برای مدیریت اغتشاش‌ها که هر دو قرارگاه بوسیله امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها فرماندهی می‌شد و پیروزی خود را نیز قطعی می‌دانستند».

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز شنبه۱۶ دی، گفته بود: «چند ماه پیش رئیس میز عملیات ویژه سیا در اربیل عراق با رئیس دفتر پسر صدام و هانی التلفا برادر زن صدام و همچنین نماینده‌ای از عربستان، بارزانی‌ها و منافقین تشکیل شد و این اتفاقات را برنامه‌ریزی کردند».

او گفته بود که «آنها تاریخ عملیات را اواخر آذرماه در نظر گرفتند تا با استفاده از فضای مجازی، کارشان را شروع و تا بهمن به زعم خود کار نظام را تمام کنند» و «اسم پروژه را استراتژی همگرایی نتیجه‌بخش گذاشتند».

یک روز بعد نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، روز یکشنبه ۱۷ دی، این سخنان را «کمدی» خواند.

در همین حال حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نیز همراه با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و دیگر مقامات جمهوری اسلامی، اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی را به راه‌اندازی تجمع‌های اخیر در ایران متهم کرده‌اند.

این در شرایطی است که مایک پمپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، روز یکشنبه ۱۷ دی، سخنان دادستان کل جمهوری اسلامی دربارهٔ دخالت این نهاد در اعتراض‌های خیابانی ایران را رد کرد و گفت که ایرانی‌ها از رژیم جمهوری اسلامی بریده‌اند.

همچنین اسرائیل دخالت در اعتراض‌های ایران را رد کرده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اتهام‌های حسن روحانی در این مورد را «دروغ و خنده‌دار» توصیف کرده‌است.

اتهام به دخالت خارجی در تجمع‌ها و تظاهرات اخیر در ایران در شرایطی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح شده‌است که ۱۶ فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بیانیه مشترکی در روز ۱۶ دی، ادعای «دخالت» کشورهای خارجی در تجمع‌های اخیر را «توهین» به مردم دانستند.

به گزارش برخی از وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، آنها تأکید کردند که «تمرکز روی عوامل خارجی باعث غفلت یا تغافل از ریشه‌های اعتراض و نارضایتی و درمان آنها می‌شود».

محمود صادقی، نماینده مجلس، هم روز یکشنبه در توئیتی نوشت: «بنابر گفته مقامات اطلاعاتی، در ناآرامی‌های اخیر تاکنون هیچ عامل بیگانه‌ای مباشرت نداشته‌است».

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار «تفکیک بین مطالبات» به گفته او «صادقانه و به‌حق مردم» و آنچه که او «حرکات وحشیانه و تخریب‌گرانهٔ یک گروه» خواند، شد.

وی اضافه کرد: «اینکه … حالا صد نفر، پانصد نفر- بیایند یک جایی جمع بشوند و حرف خودشان را بزنند، این یک مطلب است، و اینکه یک عده‌ای از این تجمع، از این انگیزه سوءاستفاده کنند، بیایند به قرآن دشنام بدهند، به اسلام دشنام بدهند به پرچم اهانت کنند، مسجد را بسوزانند، تخریب کنند، آتش بزنند یک حرف دیگر است. این‌ها را با هم نباید مخلوط کرد».

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به تجمع‌های گذشته دربارهٔ موضوعات اقتصادی گفت که باید سخنان معترضان را «شنید» و «در حد وسع و توان به آن‌ها پاسخ داد».

او اضافه کرد: «همه ماها، من نمی‌گویم باید دنبال بکنند، خود بنده هم مسئولم، همه‌مان باید دنبال کنیم».

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حالی بیان شده که روز دوشنبه رئیس‌جمهوری ایران محدود کردن خواسته‌های معترضان تجمع‌ها و تظاهرات اخیر به مطالبات اقتصادی را «توهین به مردم» خوانده و گفته بود که مطالبات مردم، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی است و «باید همه این مطالبات مورد توجه قرار بگیرد».

آقای روحانی در عین حال، هفته گذشته گروهی از تجمع‌کنندگان در روزهای اخیر را که به گفته او، «به مقدسات و ارزش‌های انقلاب توهین و اموال عمومی را تخریب» می‌کنند «یک اقلیت و گروه کوچک» خوانده بود که به معنای مردم نیستند و همچنین گفت که ملت ایران، آنان را «به خوبی جمع می‌کند».

در تجمع‌های اخیر براساس آمار اعلام شده از تلویزیون ایران ۲۵ نفر از معترضان کشته شده‌اند. محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس نیز خبر داده که سه هزار و ۷۰۰ نفر در این تجمعات بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG