لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

انتقاد خامنه‌ای از دسترسی «قاتل طلبه» به انواع اسلحه


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یک‌شنبه، ۸ اردیبهشت، در دیدار با فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی، بر جلوگیری از خرید و فروش سلاح در فضای مجازی تأکید کرد.

به نوشته وب‌سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی، او در این باره گفت: «قاتل دیروز روحانیِ همدانی در صفحه اینستاگرام با چهار نوع اسلحه تصاویری از خود منتشر کرده‌است که مقابله با این‌گونه موارد وظیفه نیروی انتظامی است.»

اشاره او به قتل یک روحانی ۴۶ ساله به نام مصطفی قاسمی در محله حاجی همدان با اسلحه کلاشنیکف است که ظهر شنبه رخ داد.

یک روز بعد از آن، نام متهم به این قتل «بهروز حاجیلو» ذکر شد و بخشعلی کامرانی صالح، فرمانده انتظامی استان همدان، گفت که این متهم «در کمتر از ۲۴ ساعت» توسط پلیس شناسایی شده و به‌دست مأموران کشته شده‌است.

به گفته آقای کامرانی صالح در درگیری مسلحانه مأموران پلیس با او که حدود ۲۰ دقیقه طول کشید وی کشته شد و دو نفر از مأموران پلیس استان نیز در این درگیری به صورت سطحی مجروح شدند.

در مورد انگیزه قتل مصطفی قاسمی خبر موثقی منتشر نشده است اما محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی، در یک اظهارنظر اینستاگرامی قتل این روحانی را «یک جنایت وحشیانه و غیرانسانی» نامید و اظهار تأثر کرد و درباره قاتل او نیز نوشت که «نگاهی اگر به صفحه این جنایتکار بیاندازید، نژادپرستی در آن موج می‌زند.»

او توضیحی در مورد «نژادپرستی» قاتل این روحانی نداد.

تصویری از فردی که در ارتباط با قتل روحانی همدانی توسط پلیس کشته شده است:

آیت‌الله خامنه‌ای روز یک‌شنبه با اشاره به این قتل «جلوگیری از خرید و فروش سلاح» را یکی از وظایف مهم نیروی انتظامی دانست و افزود: «در برخی کشورها مانند آمریکا، خرید و فروش سلاح به علت منافع مافیای کمپانی‌های اسلحه‌سازی آزاد است و برای مردم آن مشکل‌ساز است، اما در کشور ما که چنین مشکلی وجود ندارد و خرید و فروش سلاح ممنوع است، باید جلوی آن گرفته شود.»

او بر «تأمین امنیت فضای مجازی» تأکید کرده و گفت: «فضای مجازی امروز در زندگی مردم گسترش زیادی پیدا کرده‌است و در عین منافع و امکانات، خطرات بزرگی نیز دارد.»

علی خامنه‌ای گفت که نیروی انتظامی «در سطح مطلوب نظام اسلامی» قرار ندارد و از این نیرو خواست تا «به صورت جدی با قاچاق مبارزه، و با عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی مقابله کند.»

پیش از این در مورد تهیه اسلحه توسط افراد در ایران از طریق فضای مجازی گزارش زیادی منتشر نشده بود.

قتل طلبه‌ها و افراد روحانی یا قتل شهروندان توسط یک فرد روحانی در سال‌های اخیر مسبوق به سابقه بوده و ازجمله آذرماه سال گذشته گروه‌های حقوق بشری گزارش دادند که حسین اسماعیل‌پور که گفته می‌شد در ۲۰ سالگی یک روحانی سرشناس را در استان گیلان به قتل رسانده در زندان مرکزی رشت، لاکان، اعدام شد.

نام این روحانی حجت‌الاسلام نصرت فخری لنگرودی عنوان شده‌است.

به گفته این منابع، حسین اسماعیل‌پور در زمان حضورش در حوزه علمیه رودسر با این روحانی آشنا شد و «بارها از سوی او مورد تجاوز قرار گرفت».

با این حال به نوشته وب‌سایت‌های حقوق بشری، در حکم دادگاه بدوی ذکر شده بود که پزشکی قانونی در پاسخ به استعلام دادگاه دربارهٔ «عمل لواط» اعلام کرد که «علائمی دال بر دخول در ناحیه مقعد مشاهده نمی‌گردد».

همچنین بنا بر گزارش‌ها، خانواده اسماعیل‌پور گفته‌اند به دلیل جایگاه برادر مقتول، یعنی نعمت فخری، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در «سپاه سیدالشهدای استان تهران»، روند دادگاه به‌سرعت و بدون در نظر گرفتن مستندات تجاوز طی شد.

پیش از آن در سال ۸۴ یک روحانی که نام او ذکر نشده در جریان «امر به معروف» یک نوجوان کرجی به نام علی احمدی‌نژاد را که در متروی شهر «به دختری متلک گفته بود» به روی زمین خواباند و با هفت‌تیر به مغز وی شلیک کرد.

علی احمدی‌نژاد در جلو چشمان گروه مردم تماشاچی جان داد و عامل قتل با نشان دادن کارت شناسایی به مأمور پلیس از محل حادثه دور شد.

دادگاه ویژه روحانیت اعلام کرد این روحانی–پلیس که نام وی فاش نشده به قتل عمد و حمل سلاح غیرقانونی متهم شده و در دادگاه ویژه روحانیت محاکمه می‌شود. گزارش‌های دیگری در مورد روند این دادگاه منتشر نشد.

در سال ۹۱، حجت‌الاسلام سید علی بهشتی، پیش‌نماز مسجد جامع شهمیرزاد در استان سمنان، پس از آنکه به دو دختر جوان در خیابان نسبت به نوع پوشش‌شان اعتراض کرده‌بود از سوی یکی از این دختران مورد ضرب و شتم قرار گرفته و براثر این ضربات بیهوش و راهی بیمارستان شد.

با استفاده از پایگاه اطلاع‌رسانی خامنه‌ای و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG