لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

هشدار نماینده خامنه‌ای به اسرائیل: تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود


اظهارات علی شیرازی، نماینده آیت الله علی خامنه‌ای در شاخه قدس سپاه پاسداران را خبرگزاری فارس منتشر کرده است
اظهارات علی شیرازی، نماینده آیت الله علی خامنه‌ای در شاخه قدس سپاه پاسداران را خبرگزاری فارس منتشر کرده است

علی شیرازی، نماینده آیت الله علی خامنه‌ای در شاخه قدس سپاه پاسداران ایران، گفته است «بهانه بدست ایران بدهید، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان می‌شود».

رسانه های ایران پنجشنبه بیست و سوم فروردین سخنان علی شیرازی را «نخستین واکنش نیروی قدس سپاه به ماجراجویی» اسرائیل نامیدند.

خبرگزاری فارس که به سپاه پاسداران ایران نزدیک است، یادآور شده که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، چهارشنبه گفته بود «ایران اراده اسرائیل را محک نزند».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو در آیین گشایش یادبود قربانیان هولوکاست در اورشلیم افزوده بود که کشورش «در عمل ثابت کرده که هر تعرض به خود را در نطفه خفه می‌کند و با قدرت به آن پاسخ می‌دهد».

اما نماینده ولی فقیه در شاخه قدس سپاه ظاهرا در پاسخ به بنیامین نتانیاهو گفته است که «اسرائیل مواظب رفتارش باشد؛ اگر می‌خواهد چند روزی بیشتر به حیات خباثت‌آلود خود ادامه دهد، دست از حماقت بردارد».

شاخه قدس سپاه پاسداران ایران که علی شیرازی نماینده آیت الله خامنه ای در آن است، به باور تحلیلگران، عامل پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است؛ اسرائیل، آمریکا و عربستان سیاست‌های منطقه‌ای ایران و تقویت همپیمانان تهران را در راستای گسترش تروریسم می‌دانند.

قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه قدس سپاه، اواخر بهمن ماه گفته بود که نابودی اسرائیل «یک وعده الهی است که حتما تحقق پیدا خواهد کرد»؛ علی خامنه‌ای دو سال پیش گفته بود که اسرائیل «بیست و پنج سال آینده را نخواهد دید».

جامعه جهانی بارها فراخوان ایران برای نابودی اسرائیل را نکوهش کرده است. بنیامین نتانیاهو چهارشنبه این هفته در واکنش به ادامه این اظهارات سران ایران گفته بود که رژیم ایران مانند نازی‌ها که شش میلیون یهودی را کشتند، حالا می‌خواهد که اسرائیل را نابود کند اما اگر یهودیان در زمان نازی‌ها بی‌دفاع بودند، اکنون اسرائیل یک ارتش قوی دارد.

دور تازه کشمکش لفظی میان مقامات اسرائیل و ایران پس از آن آغاز شد که بامداد دوشنبه در حمله به پایگاه هوایی التیاس یا تی-۴ در استان حمص سوریه، شماری از نظامییان اعزامی ایران نیز در میان تعداد نامعلوم تلفات بودند.

جسد دستکم هفت کشته از نظامیان ایران، از جمله فرزند یک روحانی ارشد در قم، سه شنبه به ایران برگردانده شد؛ ایران با وجود افزایش کشته‌هایش در سوریه، هنوز مدعی است که برای امور «مستشاری» و به دعوت دولت قانونی دمشق به این کشور کمک می‌کند.

اسرائیل مسئولیت حمله به التیاس را نپذیرفته و آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل، سه شنبه گفت «ما تنها می‌دانیم که حضور نظامی ایران در سوریه را که مانند تنگ شدن حلقه طناب بر گردن اسرائیل است، تحمل نمی‌کنیم».

علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران در امور بین الملل، که از سه شنبه در دمشق به سر می‌برد و پنجشنبه با بشار اسد، رییس جمهوری حکومت سوریه دیدار کرد، در مورد حمله به التیاس گفته بود که «جنایت» اسرائیل در سوریه «قطعا بی‌پاسخ نخواهد ماند».

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند که بعد از این سخنان مشاور رهبر ایران، بخش‌های شمالی این کشور در نزدیکی مرزها با لبنان و سوریه به حالت آماده باش در آمدند.

در زمینه آمادگی اسرائیل برای رویارویی با هر احتمالی از سوی سوریه یا حزب الله از خاک لبنان، روزنامه جروزالم پست چهارشنبه به نقل از «مقامات ارشد وزارت دفاع اسرائیل» نوشت که اگر ایران خود یا از طریق همپیمانانش به اسرائیل حمله کند، اسرائیل کار حکومت بشار اسد را یکسره کرده و خود اسد را نیز نابود خواهد کرد.

در این میان، شبکه ده تلویزیون اسرائیل گزارش داد که مکالمه تلفنی چهارشنبه شب میان ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، با نخست وزیر اسرائیل، «متشنج» بود و در حالی که آقای پوتین از آقای نتانیاهو خواست «اسرائیل کارهایی نکند که سوریه را بی‌ثبات‌تر کند، نخست وزیر اسرائیل بی‌پرده به او پاسخ داد که ما هر کار لازم را برای دفاع از خود و منافعمان در سوریه انجام خواهیم داد تا همه بدانند که خطوط قرمز اسرائیل باید رعایت شود».

به گزارش باراک راوید در شبکه ده تلویزیون اسرائیل، هماهنگی‌های نظامی دو سال و نیم گذشته میان اسرائیل و روسیه در مورد عملیات اسرائیل در سوریه، به مسیر تنش افتاده است.

روسیه از شهریور ۱۳۹۴ در سوریه حضور نظامی گسترده دارد؛ مسکو از احتمال حمله نظامی آمریکا و همپیمانان غربی‌اش به روسیه، در واکنش به حملات شیمیایی منتسب به رژیم بشار اسد در روز یکشنبه این هفته در شهر دوما، نگران شده و آمریکا را از این امر بازداشته است.

دونالد ترامپ تاکید کرده است که مجازات «اسد حیوان» ممکن است «خیلی نزدیک باشد؛ یا نه چندان زود».

XS
SM
MD
LG