لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

فیلم تازه‌ای از جلسه انتخاب خامنه‌ای به عنوان رهبر جمهوری اسلامی در مجلس خبرگان


فیلم تازه‌ای از جلسه انتخاب خامنه‌ای به‌عنوان رهبر جمهوری اسلامی در مجلس خبرگان
please wait

No media source currently available

0:00 0:19:42 0:00

فیلم تازه‌ای از جلسه غیرعلنی انتخاب علی خامنه‌ای برای رهبری جمهوری اسلامی در مجلس خبرگان، منتشر شده‌است.

آقای خامنه‌ای پس از درگذشت روح‌الله خمینی، در جلسه فوق‌العاده ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ مجلس خبرگان رهبری، تا زمان برگزاری همه‌پرسی بازنگری قانون اساسی، به‌عنوان رهبر «موقت» انتخاب شد.

هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اعلامیه خود اشاره‌ای به موقت‌بودن این انتصاب نکرده‌است.

مجلس خبرگان، پس از تغییر شرایط انتصاب به رهبری مانند شرط مرجعیت، در همه‌پرسی بازنگری قانون اساسی، در مرداد ماه جلسه فوق‌العاده دیگری در «تائید» رهبری علی خامنه‌ای برگزار کرد.

علی خامنه‌ای در سخنرانی خود می‌گوید «اولا واقعا باید خون گریست بر جامعه اسلامی که حتی احتمال [رهبری] کسی مثل بنده در آن مطرح شود». او در ادامه می‌گوید «مسئله اشکال فنی و اساسی دارد».

در بخشی از این سخنرانی، آقای خامنه‌ای در مخالفت با انتخاب خود می‌گوید «چه از نظر قانون اساسی و چه از نظر شرعی برای بسیاری از آقایان، حرفم حجیت حرف رهبر را ندارد… این چه رهبری خواهد بود».

علی خامنه‌ای در ادامه می‌گوید «در همین جلسه چند نفر از آقایان صبحت کردند و تصریح کردند بنده (از نظر مسائل شرعی) صاحب‌نظر نیستم».

در بخش‌هایی از این فیلم سخنان اعضای مجلس و نیز اکبر هاشمی رفسنجانی نیز ثبت شده‌است. آقای هاشمی رفسنجانی می‌گوید او قصد داشته در حمایت از رهبری شورایی سخن بگوید، اما چون اکثریت به رهبری فردی رای داده‌اند، از این کار صرف نظر می‌کند.

XS
SM
MD
LG