لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

خامنه‌ای: از باز شدن دست فقه در گستره تصرفات مسائل گوناگون استقبال کنید


آیت‌الله علی خامنه‌ای، امروز چهارشنبه، ۱۴ خرداد، در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالگرد درگذشت روح‌الله خمینی گفت که او با دادن تصمیم‌گیری در مورد «مصلحت نظام» به فقیهان کاری کرد که «دست فقه در گستره تصرفات در مسائل گوناگون باز» شود و افزود که «به نظر من حوزه‌ها باید خیلی از این قدردانی و استفاده و استقبال کنند.»

او در این باره گفت که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی «فقه را وارد عرصه نظام‌سازی کرد» و این اقدامات او «فرصت بزرگی برای فقه بوجود می‌آورد.»

علی خامنه‌ای در ادامه اظهار داشت: «البته مسائل ولایت فقیه هزار سال بین فقها وجود داشت و مطرح می‌شد اما هرگز چون این امید وجود نداشت که ولایت فقیه تحقق پیدا کند هرگز به جزئیات و مسائل آن پرداخته نمی‌شد. امام این را وارد مسائل اصلی فقهی کردند.»

تأکید او بر «قدردانی و استقبال» از مستقر شدن ولایت فقیه در ایران در حالی است که هرگونه نظر مخالف با اصل ولایت فقیه در ایران ممنوع است و شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» از شعارهای مرسوم در مراسم حکومتی است.

«ولایت فقیه» و «ولایت مطلقه فقیه» دو مفهوم فقهی عمدتاً مربوط به شیعه است که اختلاف‌نظر دربارهٔ آن‌ها بسیار گسترده است. آیت‌الله خمینی از بارزترین مراجعی بود که مفهوم سیاسی «ولایت فقیه» را گسترش داد و با افزودن قید «مطلقه» آن را الگوی حکومتی خود نیز قرار داد.

در مقابل، برخی فقها و مراجع در طول تاریخ شیعه هرگونه مفهوم سیاسی از «ولایت» را رد کرده و آن را صرفاً در حوزه مسائل دینی و فقهی جاری عنوان کرده‌اند.

آیت‌الله منتظری که خود پس از آیت‌الله خمینی از نظریه‌پردازان ولایت فقیه بود، نهایتاً با تأیید «ولایت فقیه جامع‌الشرایط»، ولایت مطلقه فقیه را از مصادیق شرک اعلام کرد.

او مرجعیت آیت‌الله خامنه‌ای و انتصابش به عنوان «ولی مطلقه فقیه» را «ابتذال مرجعیت» وصف کرد.

مخالفان مذهبی آیت‌الله خامنه‌ای «ولایت مطلقه فقیه» را نوعی استبداد دینی توصیف می‌کنند که به «حکومت دیکتاتوری» آیت‌الله خامنه‌ای منجر شده است.

در اوایل انقلاب، دو روز پس از درگذشت آیت‌الله طالقانی، مجلس خبرگان قانون اساسی ایران، در ۲۱ شهریور ۱۳۵۸ در جریان بررسی قانون اساسی جمهوری اسلامی، اصل ولایت فقیه را تصویب کرد که اکنون یکی از مهم‌ترین اصول قانون اساسی ایران است.

بنا به روایتی که ابوالحسن بنی صدر رئیس‌جمهوری پیشین ایران نقل می‌کند، پس از آگاهی از آنکه مجلس خبرگان تصمیم دارد قانون اساسی را بر مبنای ولایت فقیه تنظیم کند، آقای بنی صدر به همراه ۷ تن دیگر از جمله آیت‌الله طالقانی، عزت‌الله سحابی، علی گلزاده غفوری، آیت‌الله مکارم شیرازی، و مقدم مراغه‌ای تصمیم به استعفا در اعتراض به این موضوع داشتند اما نهایتاً ماندن و مخالفت با اصل ولایت فقیه را به مصلحت می‌بینند.

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان امروز خود مدعی شد که مسئله ولایت فقیه که روح‌الله خمینی وارد سیاست کرد «بدعتی در فقه» نبود.

او همچنین گفت که «در انقلاب اسلامی کسانی بودند که افرادی انقلابی بودند اما چون پایه‌های فکری و اعتقادی‌شان محکم نبود، بعد از مدتی که از سنین جوانی عبور کردند به فسیل‌هایی تبدیل شدند که اصلاً انقلاب علیه آن فسیل‌ها شکل گرفت.»

او اضافه کرد: «انقلاب یک‌سری فسیل‌های کج را را کنار زد. برخی انقلابی‌ها، پس از مدتی، تبدیل به آن فسیل‌ها شدند.»

«در مواردی عقب‌گرد و پسرفت داشته‌ایم»

او در بخش دیگری از سخنانش بر ایجاد «تحول» در جمهوری اسلامی تأکید بسیاری کرد و گفت که «در تحول باید یک دست هدایتگر مطمئن وجود داشته باشد.»

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین گفت که «در این ۳۰ سال با وجود پیشرفت و تحول در عرصه‌های گوناگون، در برخی موارد در زیرساخت‌ها تحول به‌وجود آمد اما به فعلیت نرسید و در برخی موارد هم عقب‌گرد و پسرفت داشتیم که تأسف‌بار و غیرقابل قبول است.»

او توضیح بیشتری در مورد این موارد عقب‌گرد و پسرفت و «دست هدایتگر مطمئن» که به گفته او باید تحول را کنترل کند، نداد.

خامنه‌ای: دولت‌ها معمولاً ادعا می‌کنند بودجه‌شان عملیاتی است اما چنین نیست

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنرانی تلویزیونی خود گفت: «در زمینه اقتصاد تحول این است که بتوانیم بند ناف اقتصاد کشور را از نفت جدا کنیم یا در زمینه بودجه‌بندی دولت و مجلس بودجه را طوری ببندند که بودجه عملیاتی باشد البته دولت‌ها معمولاً ادعا می‌کنند که چنین است اما نیست.»

درپی تحریم‌های آمریکا اکنون درآمدهای نفتی ایران به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است که مقامات جمهوری اسلامی برای آن ارقام متفاوتی ارائه می‌کنند.

تأکیدهای رهبر جمهوری اسلامی بر جدا کردن اقتصاد ایران از درآمد نفتی تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است.

«کشور ما رو به پیری می‌رود و این اصلاً خوب نیست»

آقای خامنه‌ای در سخنرانی چهارشنبه خود اضافه کرد که «در زمینه مسائل خانواده باید به معنای واقعی تحول ایجاد کنیم. امروز آمارها می‌گویند که کشور ما رو به پیری می‌رود و این اصلاً خوب نیست.»

مشاور وزیر بهداشت ایران در امور مامایی روز سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت، که در ایران «روز ملی جمعیت» نام گرفته، از کاهش شدید در نرخ باروری در ایران طی ۳۰ سال اخیر خبر داد و گفت در ۶۰ سال گذشته جمعیت ایران ده سال پیرتر شده است.

کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران از نگرانی‌های حکومت و به‌طور خاص رهبر جمهوری اسلامی است، اما نابسامانی شرایط اقتصادی ناشی از سیاست‌های حکومت و دولت به‌خصوص در یک دهه اخیر، باعث بی‌انگیزی عمومی در فرزندآوری شده است.

در مورد بدرفتاری اخیر چند پلیس آمریکا: این طبیعت آمریکایی است

علی خامنه‌ای در ادامه سخنرانی روز چهارشنبه خود با اشاره به تحولات جدید در شهرهای آمریکا نیز گفت که «چیز جدیدی نیست بلکه طبیعت آمریکایی است.»

او اضافه کرد که «این همان لجن‌های ته حوض است که بالا آمده است.»

بسیاری از شهروندان آمریکایی در چندین روز اخیر در واکنش به مرگ جورج فلوید و انتشار ویدئویی که نشان می‌دهد پلیسی در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا زانوی خود را بر گردن فلوید فشار می‌داده، اعتراض و راهپیمایی کرده‌اند و شهرهای آن کشور با ناآرامی‌های گسترده روبه‌رو بوده است.

منابع: فایل صوتی سخنرانی در سایت خامنه‌ای و خبرگزاری‌های ایرنا و مهر / پ.پ

XS
SM
MD
LG