لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۶

مخالفت تلویحی رهبر جمهوری اسلامی با استیضاح حسن روحانی


علی خامنه‌ای با اشاره به حضور وزرا در مجلس برای ارائه گزارش گفت باید از «توهین و تهمت» به وزرا جلوگیری شود و برخورد احساسی صورت نگیرد.
علی خامنه‌ای با اشاره به حضور وزرا در مجلس برای ارائه گزارش گفت باید از «توهین و تهمت» به وزرا جلوگیری شود و برخورد احساسی صورت نگیرد.

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با نمایندگان مجلس با تاکید بر فعالیت دولت‌ها تا پایان دوره قانونی، تلویحا با استیضاح حسن روحانی که از سوی برخی نمایندگان مطرح شده بود، مخالفت کرد.

دیدار علی خامنه‌ای با نمایندگان روز یک‌شنبه ۲۲ تیرماه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

رهبر جمهوری اسلامی در این نشست گفت: «اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند» و «پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود».

در روزهای گذشته ۱۳۰ نماینده مجلس طرح سوال از حسن روحانی را امضا و به هیات رئيسه مجلس تحویل داده‌ بودند. برخی از نمایندگان هم خواستار استیضاح رئيس‌جمهوری اسلامی شده بودند.

به نظر می‌رسد با توجه به سخنرانی امروز رهبر جمهوری اسلامی، نمایندگان مجلس پیگیر چنین طرح‌هایی نشوند.

علی خامنه‌ای در این سخنرانی با تاکید بر اینکه «فضای منازعه در رئوس دستگاه‌ها برای افکار عمومی زیان‌بخش و ناراحت‌کننده است»، گفت: «در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه‌ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد».

او همچنین با اشاره به حضور وزرا در مجلس برای ارائه گزارش گفت باید از «توهین و تهمت» به وزرا جلوگیری شود و برخورد احساسی صورت نگیرد.

هفته گذشته در جریان حضور محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، در مجلس برخی از نمایندگان او را «دروغ‌گو» خواندند.

رهبر جمهوری اسلامی که در این دیدار ماسک پوشیده بود، بیش از چهار ماه است که از حضور در هرگونه جلسه عمومی خودداری کرده و همه دیدارهای او به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود.

او در بخش دیگری از سخنرانی‌اش، گفت اقتصاد ایران دچار «بیماری» شده و خواستار قطع «امیدهای واهی به بیرون از مرزها» شد.

آقای خامنه‌ای در سخنرانی‌های قبلی خود به طور معمول از «اقتصاد مقاومتی» به عنوان «حلال مشکلات اقتصادی ایران» نام می‌برد، با این حال در گزارشی که از سخنرانی او در رسانه‌های داخلی منتشر شده، اشاره‌ای به این مفهوم نکرده است.

او در این دیدار همچنین مجلس یازدهم را از «قوی‌ترین و انقلابی‌ترین» مجالس پس از انقلاب خواند و گفت: حضور مردم در انتخابات مجلس «قابل قبول» بود.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که در انتخابات مجلس یازدهم که با ردصلاحیت گسترده کاندیداهای غیراصولگرا همراه بود، بنا به گفته مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی مشارکت سراسری در انتخابات مجلس یازدهم ۴۲.۵ درصد بود.

رقم اعلام‌شده از سوی وزارت کشور ایران پایین‌ترین میزان رسمی مشارکت در انتخابات طی ۴۲ سال گذشته است.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری ازسخنرانی خود با اشاره به اعتراض‌های تیرماه ۷۸ و خرداد ۸۸ گفت در این حوادث، مردم «دشمن را مایوس» کردند.

در جریان این دو رویداد که در اعتراض به سیاست‌های محدودکننده آزادی رسانه‌ها و تخلف و تقلب در انتخابات صورت گرفت، نیروهای امنیتی اقدام به سرکوب گسترده معترضان کردند، دهها نفر کشته و صدها نفر نیز بازداشت و با احکام سنگین زندان مواجه شدند.

XS
SM
MD
LG