لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۷

خامنه‌ای: آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید


یک روز پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: «آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید.»

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی خود در اشاره به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، از کلماتی چون «مردک» استفاده کرد، سخنان او را «سخیف و سبک» نامید و گفت که «این آقا هم خاک خواهد شد و بدنش خوراک مار و مور می‌شود.»

علی خامنه‌ای همچنین گفت که در خصوص ادامه برجام به سه کشور اروپایی هم اعتماد ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در دانشگاه فرهنگیان گفت: «دیشب شنیدید رئیس‌جمهوری آمریکا حرف‌های سخیف و سبکی زد. شاید بیش از ده دروغ در حرف‌های او بود. هم نظام را تهدید کرد، هم ملت را که چنین و چنان می‌کنم. بنده از طرف ملت ایران می‌گویم: آقای ترامپ! شما غلط می‌کنید.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت، اعلام کرد که ایالات متحده از توافق اتمی با ایران خارج شده و تحریم‌های تعلیق شده علیه تهران را نیز بازخواهد گرداند.

توافق اتمی میان ایران، دولت باراک اوباما، آلمان، فرانسه، چین، بریتانیا و روسیه در تیرماه ۱۳۹۴ به‌ دست آمد.

ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا پس از دو سال مذاکره نفس‌گیر در تیرماه ۱۳۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل برنامه اتمی تهران دست یافتند که در ازای تعطیلی برخی از فعالیت‌های اتمی ایران، بسیاری از تحریم‌های آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل علیه تهران را به حال تعلیق درآورد.

با این حال دونالد ترامپ از زمان کارزار انتخابات ریاست ‌جمهوری در سال ۲۰۱۶ مخالفت سرسختانه خود با این توافق را نشان داده و آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف کرده بود و سه‌شنبه شب به حضور کشور خود در این توافق پایان داد.

آیت‌الله خامنه‌ای روز چهارشنبه در ادامه واکنش خود به این اقدام گفت: «می‌گفتیم مسئله آمریکا با ایران، مربوط به انرژی هسته‌ای نیست. می‌گفتند نه، این جور نیست، حال دیدید، ما برجام را پذیرفتیم اما دشمنی‌ها تمام نشد.»

علی خامنه‌ای در ماه‌های منتهی به توافق اتمی در سال ۱۳۹۴ در چند سخنرانی تاکید کرده بود که به دولت آمریکا اعتماد ندارد و اصلا به مذاکره با دولت این کشور «خوش‌بین نیستم».

اشاره او در اینجا به همین سخنرانی‌هاست، از جمله یک سخنرانی در فروردین‌ماه سال ۹۴ که در بحث از مذاکرات اتمی گفت که «طرف مقابل به‌شدّت اهل فریب و دروغ و نقض‌ عهد و حرکت در خلاف جهت صحیح است».

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه همچنین افزود: «حال مسئله حضور ایران در منطقه و مسئله موشک‌ها را مطرح می‌کنند؛ اگر این‌ها را هم قبول کنیم مسئله دیگری را شروع می‌کنند، علت مخالفت آمریکا با نظام این است که این کشور به طور کامل سلطه داشت و انقلاب دست آنها را کوتاه کرد.»

علی خامنه‌ای در ادامه گفت: «آن چه اتفاق افتاده، یعنی رفتار زشت و سخیف رئیس جمهوری آمریکا خلاف انتظار ما نیست. این رفتار در دوران رؤسای جمهوری قبل هم وجود داشت و در هر دوره‌ای یک جور بوده‌ است.»

آقای خامنه‌ای تأکید کرد: «بنده از روز اول بارها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید؛ هم در جلسهٔ عمومی گفتم و هم در جلسهٔ خصوصی. گفتم اگر می‌خواهید قرارداد ببندید، تضمین لازم را بگیرید و بعد ببندید.»

او تأکید کرد: «یکی از شروطی که گفتم این بود که رئیس‌جمهور آمریکا باید امضا کند. مسئولین محترم زحمت کشیدند و عرق ریختند و خب، نتوانستند. دو سال و نیم است که ما در حال انجام این قرارداد هستیم و حالا این مردک می‌گوید من قبول ندارم.»

وی اضافه کرد که «ملت ایران با قدرت ایستاده و آن [رؤسای جمهور] قبلی مُردند و استخوان‌هایشان هم پوسید و جمهوری اسلامی همچنان هست. این آقا هم خاک خواهد شد و بدنش خوراک مار و مور می‌شود و جمهوری اسلامی همچنان خواهد ایستاد.»

خامنه‌ای: به سه کشور اروپایی هم اعتماد ندارم

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه سخنان روز چهارشنبه خود گفت: «حالا گفته می‌شود با ۳ کشور اروپایی ادامه می‌دهیم. من به این ۳ کشور هم اعتماد ندارم؛ به این‌ها هم اعتماد نکنید.»

او افزود: «اگر می‌خواهید قرارداد بگذارید، تضمین عملی بگیریم وَالّا این‌ها همه همان کار آمریکا را خواهند کرد. اگر توانستید تضمین بگیرید که خب، البته من بعید می‌دانم.»

رهبر جمهوری اسلامی ادامه داد: «اگر نتوانستید تضمین قطعی بگیرید، دیگر نمی‌شود برجام را ادامه داد. مسئولین کشور در امتحان بزرگی هستند: آیا عزت ملت را حفظ خواهند کرد یا نه؟ باید عزت و منافع ملت به معنای واقعی کلمه تأمین شود.»

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، نیز در واکنش به خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای شرط گذاشته است که تهران برای ادامه پایبندی خود به برجام باید از دیگر طرف‌های این توافق تضمین بگیرد که منافعش تامین خواهد شد.

او گفته است: «از این لحظه توافق برجام میان ایران و پنج کشور است؛ از این لحظه ۱+۵، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.»

XS
SM
MD
LG