لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

علی خامنه‌ای در واکنش به فایل صوتی، تایید فساد توسط فرماندهان سپاه را به «دشمن» نسبت داد


سخنرانی خامنه‌ای برای مردم تبریز
سخنرانی خامنه‌ای برای مردم تبریز

رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه ۲۸ بهمن در واکنش غیرمستقیم به فایل صوتی رادیو فردا از افشاگری فرمانده سابق سپاه و معاون وی درباره فساد گسترده در این نیرو، «دشمن» را عامل «لجن‌پراکنی علیه ارکان انقلاب» معرفی کرد و تمام‌قد از سپاه دفاع کرد.

علی خامنه‌ای که به مناسبت ناآرامی‌های ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ تبریز از طریق ارتباط تصویری سخن می‌گفت، مدعی شد که «دشمن برای دستکاری فکر مردم» به دو عامل متوسل شده است: فشار اقتصادی بر مردم و «لجن‌پراکنی علیه ارکان انقلاب‎».

رادیوفردا روز ۲۱ بهمن به طور اختصاصی یک فایل صوتی ۵۰ دقیقه‌ای را منتشر کرد که بخش اعظم آن به جلسه محرمانه و گفت‌وگوی محمدعلی (عزیز) جعفری، فرمانده وقت کل سپاه پاسداران و صادق (میرزاحسن) ذوالقدرنیا، معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران در سال ۹۷ درباره فساد نیروهای مرتبط با نیروی قدس سپاه، بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران اختصاص دارد.

از جمله یکی از بخش‌های مهم فایل صوتی این است که صادق ذوالقدرنیا، معاون وقت اقتصادی و سازندگی سپاه، به صراحت اعلام می‌کند که محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران، به شدت از برخورد با پرونده فساد مرتبط با شهرداری و بنیاد تعاون سپاه ناراحت بوده و پس از این‌که تیم جمال‌الدین آبرومند در بنیاد تعاون سپاه «۸ هزار میلیارد تومان» [معادل دو میلیارد دلار به ارزش سال ۹۷] کم می‌آورند، قالیباف از او خواسته است که یک تفاهم‌نامه هشت هزار میلیارد تومانی برای «رفع و رجوع کردن ماجرا» امضا کند.

در این فایل، برای نخستین بار به صورت مستند به ارتباط قاسم سلیمانی با پرونده‌های فساد کلان و ناراحتی او از برخورد با آن‌ها اشاره می‌شود. بخش اعظمی از درآمدهای موسسات متخلف، صرف نیروی قدس تحت امر قاسم سلیمانی می‌شد.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود بدون اشاره مستقیم به فایل صوتی رادیو فردا، مطابق معمول به «دشمنی» اشاره کرد که برای «دستکاری در فکر مردم» به «لجن‌پراکنی» علیه به گفته او «ارکان انقلاب» متوسل شده است.

او از جمله این ارکان به قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس، اشاره کرد، او را «شهید بزرگ سلیمانی» خطاب کرد و گفت که «دشمن» به سپاه و «شهید سلیمانی تهمت می‌زند».

او گفت: «دشمن همواره به مراکز موثر در پیشرفت انقلاب تهمت می‌زند و امروز نوبت سپاه است.»

این در حالی است که سپاه پاسداران خود اصالت این فایل صوتی را تایید کرده و مدعی شده است که عده‌ای در سپاه برای فساد مورد اشاره در فایل مستوجب مجازات شناخته شده‌اند.

رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، روز ۲۵ بهمن در واکنش به این فایل صوتی به «سوء‌مدیریت و تخلف در یکی از شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه» اذعان کرد.

از جمله افرادی که در فایل صوتی اشاره می‌شود که آلوده به فساد هستند، علاوه بر محمدباقر قالیباف، می‌توان به جمال‌الدین آبرومند، معاون وقت هماهنگ‌کننده سپاه، اشاره کرد که در فسادهای میلیاردی بنیاد تعاون دست داشته و اکنون دستیار رئیس مجلس شورای اسلامی است. همچنین باید به حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه، اشاره کرد که به نفع قالیباف فعالیت می‌کرد و هنوز در سمت خود قرار دارد.

با آن که سپاه پاسداران اصالت این فایل صوتی را تایید کرده، اما شماری از هواداران نظام از جمله روزنامه تندرو کیهان و اسماعیل کوثری، نماینده مجلس که خود از فرماندهان سپاه بوده، سعی در حمایت از این نیرو داشته و تلاش می‌کنند فرماندهان آن را «پاکدست» نشان دهند.

«دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم»

رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه همچنین درباره مذاکرات احیای برجام گفت که در جریان مذاکرات در سال‌های ۹۴ و ۹۵ بر سر برنامه هسته‌ای ایران که منجر به توافق برجام شد، به «برخی نکات» از طرف وی توجه نشده است.

وی گفت: ‌«در قضایای برجام در سال ۹۴ و ۹۵ ایرادی که بنده می‌گرفتم این بود که یک نکاتی باید در برجام رعایت می‌شد که مشکلات بعدی پیش نیاید... در تذکرات هم آن را مکرر گفتم. خب بعضی از اینها در نظر گرفته نشد، مورد توجه قرار نگرفت، این مشکلات بعدی پیش آمد که خب همه مشاهده می‌کنند.»

روال رهبر جمهوری اسلامی همواره این بوده که موافقت یا مخالفت خود را به صورت علنی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب بیان نکند و تنها پس از بروز مشکلات احتمالی، مدعی شود که به نکات مدنظر وی کم‌توجهی یا بی‌توجهی شده است.

وی در حال حاضر هم به خبرهای تائیدنشده مبنی بر گلایه وزیر خارجه از برخی سنگ‌اندازی‌ها در مسیر مذاکرات اشاره‌ای نکرده و تنها گفت: خود غربی‌ها هم «می‌دانند که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم. ما دنبال بهره‌مندی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای هستیم.»

آقای خامنه‌ای نگرانی‌های غرب مبنی بر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران که می‌تواند منجر به تولید بمب اتمی شده و برخلاف تعهدات این کشور در برجام است را نیز «حرف‌های مهمل و بی‌معنا» توصیف کرد.

این اظهارات در شرایطی بیان می‌شود که بر اساس اظهارات مقام‌های عالی‌رتبه وزارت خارجه، ایران تمایل به امضای توافق با غرب در ازای رفع تحریم‌های سنگینی را که اقتصاد را به شدت تحت فشار قرار داده دارد، اما نگران لغو دوباره هرگونه توافق با تغییر دولت در آمریکا و تکرار سرنوشت برجام است.

ادعای خامنه‌ای درباره مشارکت فراوان مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از اظهاراتش مدعی شد که بر اساس گزارش‌هایی که به وی رسیده، در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال، «در بیشتر استان‌ها جمعیت از سال‌های گذشته بیشتر بود.»

وی مدعی شد این اتفاق در حالی افتاده که «۲۲ بهمن امسال، کرونا از یک طرف، مشکلات اقتصادی از یک طرف، لجن‌پراکنی بیگانگان و همراهی برخی با این لجن‌پراکنی‌ها از یک طرف وجود داشت.»

ادعای رهبر جمهوری اسلامی در حالی مطرح می‌شود که بر اساس تصاویر و ویدئوهایی که خبرگزاری‌های رسمی دولتی در ایران خود منتشر کرده‌اند، جمعیت شرکت‌کننده در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال جاری، هم در تهران و هم در سایر نقاط ایران به شکل چشمگیری کاهش یافته بود.

این موضوع از جمله در شبکه‌های اجتماعی بازتاب داشت و کاربران نوشته بودند رفتار حاکمیت با مردم و فشارهای اقتصادیِ منجر به نارضایتی‌ها به اندازه‌ای افزایش یافته که حتی بخش قابل توجهی از هواداران حکومت هم از شرکت در این مراسم حکومتی خودداری کردند.

XS
SM
MD
LG