لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

خامنه‌ای: ویروس کرونا هم مشارکت مردم در انتخابات را کاهش نداد


به نوشته وبسایت رهبر جمهوری اسلامی، وی روز یکشنبه در آغاز درس خود سخن می‌گفت.
به نوشته وبسایت رهبر جمهوری اسلامی، وی روز یکشنبه در آغاز درس خود سخن می‌گفت.

با وجودی که نتایج اولیه نشان‌دهنده کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس در ۴۱ سال اخیر است، رهبر جمهوری اسلامی میزان مشارکت در این انتخابات را «مطلوب» خواند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح یک‌شنبه، ۴ اسفند، در درس خارج فقه مدعی شد که «دستگاه‌های تبلیغاتی بیگانه» برای «منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات» از چند ماه قبل فعالیت می‌کردند.

وی همچنین دشمن را متهم کرد که «در دو روز آخر به بهانه یک بیماری و ویروس» برای کاهش مشارکت تلاش کردند ولی «مردم توجه نکردند».

علی خامنه‌ای به ویژه به شهر قم اشاره کرد و گفت این شهر در انتخابات یکی از «شلوغ‌ترین» حوزه‌های انتخابیه بود.

شهر قم کانون شیوع ویروس کرونا در ایران اعلام شده است. میزان مشارکت در انتخابات مجلس نیز در قم ۴۳ درصد اعلام شده است که نسبت به دوره قبل ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین برخی انتقادها از روند برگزاری انتخابات و عملکرد شورای نگهبان را رد کرد و گفت برگزاری انتخابات متعدد در ایران نشان می‌دهد که «دین مظهر کامل یک دموکراسی همه‌جانبه است» و «برخی‌ خارجی‌ها اعتراف کرده‌اند».

در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان اقدام به ردصلاحیت گسترده چهره‌های اصلاح‌طلب کرد و این طیف از دادن لیست انتخاباتی خودداری کرد.

در شبکه‌های اجتماعی نیز با اشاره به حوادث آبان ۹۸ و ناکارآمدی گسترده مجلس، بحث‌های زیادی درباره تحریم انتخابات صورت گرفت و چند گروه مخالف حکومت خواستار تحریم و عدم حضور در انتخابات شدند.

با وجود ابراز رضایت رهبر جمهوری اسلامی از میزان مشارکت در انتخابات، مقام‌های حکومت ایران در یک روند کم‌سابقه تاکنون از اعلام میزان دقیق مشارکت مردم در انتخابات خودداری کرده‌اند.

خبرگزاری فارس روز شنبه ۳ اسفند خبر داد که مشارکت در انتخابات مجلس در کل کشور به کمتر از ۴۲ درصد رسیده که پائین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات پس از انقلاب ۵۷ است.

این میزان مشارکت نسبت به انتخابات مجلس دهم نیز ۱۹ درصد کاهش یافته است. کمترین میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس مربوط به انتخابات مجلس هفتم است که میزان آن توسط حکومت ۵۱.۲۱ درصد اعلام شده است. بیشترین میزان مشارکت در انتخابات مربوط به مجلس پنجم است که ۷۱.۱ درصد اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG