لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

اظهارات خامنه‌ای در جمع معلمان: از معلم توقع داریم احساس مسئولیت کند


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت، همزمان با روز معلم، از معلمان ایران خواست در همه «ابعاد»، احساس «مسئولیت» کنند.

او در سخنان خود که در جمع شماری از معلمان بیان شد، اشاره‌ای به وظیفه‌ها و مسئولیت‌های حکومتش در قبال جامعه فرهنگیان ایران و نیز حقوق آنها نکرد.

خامنه‌ای گفت که «ما از معلّم توقع داریم احساس مسئولیّت کند ... معلم شاگرد را مثل فرزند خودش بداند. حالا این احساس مسئولیّت در همهٔ ابعاد است، فقط مسئلهٔ معیشت نیست. مسئلهٔ معیشت البتّه خیلی مهم است امّا فقط مسئلهٔ معیشت نیست، مسئله تجربه‌آموزی و مهارت‌آموزی است.»

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان امروز خود به موضوعاتی چون بازداشت نمایندگان صنفی معلمان، اعتراضات گسترده و پیاپی آموزگاران به وضعیت معیشت و ناتوانی دولت در پرداخت حقوق اسفندماه معلمان کاملا بی‌اعتنا بود.

سه روز پیش، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران خبر داده بود که روز جمعه ۸ اردیبهشت مأموران امنیتی با یورش به خانه محمد حبیبی، سخنگوی زندانی کانون صنفی معلمان تهران، جمعی از معلمان، فعالان کارگری و صنفی و مدنی را که به دیدار خانواده او رفته بودند، با خشونتی زیاد که منجر به حمله قلبی یکی از مهمانان شد، بازداشت کردند.

۱۵ تشکل صنفی و مدنی در آستانه «روز جهانی کارگر» و «روز معلم» در ایران در قطعنامه‌ای تأکید کردند که جمهوری اسلامی «نه شایسته بقاست و نه قادر به ادامه حیات است».

این تشکل‌های صنفی که پیشتر «منشور مطالبات حداقلی دوازده گانه» را منتشر کرده بودند، ۱۰ اردیبهشت با اشاره به «سرکوب خونین» ماه‌های گذشته افزودند که همه جامعه از جمله «معلم، کارگر، سینماگر، هنرمند، فعال مدنی و سیاسی، پیر و جوان» در مقابل جمهوری اسلامی قرار دارند و «جنبش انقلابی مردم ایران» همچنان «زنده و پویاست» و روزی نیست که «مردم به جان آمده» حکومت را «آماج اعتراضات تحول‌خواهانه خود» قرار ندهند.

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش، بدون اشاره به موضوع مسمومیت‌های مشکوک گازی دانش‌آموزان، گفت که «روند آموزش و پرورش از کرونا، فتنه‌ها، اغتشاشات و ایجاد ناامنی در خیابان‌ها و برخی مسائل دیگر ضربه خورده است.»

او بدون اشاره به ضرورت رفع نگرانی‌های دانش‌آموزان و والدین پس از حملات گازی مشکوک، تنهاگفت که «سعی باید بشود که دانش‌آموز در مدرسه حضور پیدا بکند. مدرسه موضوعیّت دارد.»

این سخنان رهبر جمهوری اسلای درحالی بیان می‌شود که در دوره‌های اخیر، مسئله آلودگی بیش از حد هوا و به همراه آن مسمومیت‌های زنجیره‌ای مشکوک باعث تعطیلی‌های بسیاری از مدارس بوده است.

در حالی که این مسمومیت‌های مشکوک کماکان ادامه دارد، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نیز در گزارشی در این زمینه، بار دیگر مدعی شد «تمارض» دانش‌آموزان و «هراس جمعی» از عوامل اصلی گسترش مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس عمدتاً دخترانۀ کشور بوده است.

در این گزارش که حدود شش ماه پس از بروز مسمومیت‌های مشکوک با گاز در مدارس و با عنوان «بیانیۀ تبیینی» وزارت اطلاعات منتشر شده، آمده است که «مواد سمی در هیچ‌یک از مدارس کشور پخش نشده؛ اما عوامل غیرسمی که موجب ایجاد هراس شده‌اند، به‌طور سهوی یا تعمدی استعمال شده است».

بیانیه وزارت اطلاعات از عواملی تحت عناوینی چون «بمبک بدبو»، «فشانه‌های اشک‌آور و گاز فلفل»، «وجود اهداف ضدامنیتی» و «عاملِ هراس جمعی» به عنوان مجموعۀ عوامل حملات به بیش از ۴۰۰ مدرسه در سراسر کشور نام برده است.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان امروز خود، بدون اشاره به تغییر سرفصل‌های کتب درسی، گفت که «زبان فارسی، پرچم کشور و احساس عزت و افتخار به ایرانی بودن مهم است...باید مفاخر و سوابق فرهنگی، علمی و تاریخی را به دانش‌آموز تعلیم حقیقی داد.»

اظهارا ت وی در شرایطی مطرح شده که جمهوری اسلامی حتی در روز بزرگداشت کورش مانع تجمع دوستداران وی در اطراف آرامگاه این پادشاه ایران باستان می‌شود و همواره تلاش ناموفقی در تقویت مناسبت‌های مذهبی چون عید فطر و ماه رمضان به جای نوروز و چهارشنبه‌سوری داشته است.

با استفاده از گزارش‌های وبسایت علی خامنه‌ای و رادیو فردا؛ پ.پ/ب.ب.
XS
SM
MD
LG