لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

علی خامنه‌ای: ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم


در حالی که قدرت‌های غربی از افزایش غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در ایران به خاطر «نزدیک‌تر شدن به ساخت بمب اتمی» ابراز نگرانی می‌کنند، آیت‌الله علی خامنه‌ای روز دوشنبه چهارم اسفند گفت: «برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم».

رهبر جمهوری اسلامی عصر دوشنبه در دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان گفت که ایران برای کسب توانایی‌های هسته‌ای «متناسب با نیازهای کشور مصمم» است «و به همین علت، حد غنی‌سازی ایران ۲۰ درصد نخواهد بود و تا هرجا که لازم و نیاز کشور باشد اقدام خواهد کرد».

او افزود: «مثلاً برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم».

آیت‌الله خامنه‌ای در مورد آینده توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی نیز گفت: «البته یک قرارداد چندساله‌ای گذاشته شده که اگر آن‌ها عمل کنند ما هم تا همان چند سال عمل خواهیم کرد اما غربی‌ها به‌خوبی می‌دانند که ما به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم».

اشاره رهبر جمهوری اسلامی به توافق بین ایران و شش قدرت هسته‌ای در تیرماه سال ۹۴ است که تهران بر اساس آن پذیرفت بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ایش را متوقف کند و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی لغو شود.

علی خامنه‌ای روز دوشنبه تأکید کرد: «ضمن آنکه جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و بر اساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی‌سازی ۶۰ درصد پیش خواهد رفت».

این سخنان رهبر جمهوری در حالی بیان می‌شود که وزیران خارجه کشورهای اروپایی عضو برجام و آمریکا در روزهای اخیر نگرانی خود را از اقدامات اخیر ایران از جمله تولید «اورانیوم فلزی» و غنی‌سازی بالای ۲۰ درصد اعلام کردند.

این سخن همچنین در حالی بیان می‌شود که دولت حسن روحانی و رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز شنبه به تهران سفر کرد در تلاش برای نجات برجام، توافق جدید سه‌ماهه‌ای را اعلام کردند.

در سفر آقای گروسی توافق شد تا میزان دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای ایران کاهش یابد ولی طی سه ماه آینده راستی‌آزمایی لازم و بازرسی‌های نظارتی آژانس ادامه یابد.

این قرار تازه عملاً برای همه طرف‌ها که تلاش می‌کنند برجام را نجات دهند، فرصت بیشتری ایجاد کرده است.

اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه با خلاف قانون خواندن توافق ایران و آژانس، خواستار ابطال موقت این توافق توسط قوه قضائیه و رسیدگی به «تخلف» حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در این زمینه شدند.

علی خامنه‌ای در بخشی از سخنان روز دوشنبه خود با اشاره به این موضوع، خطاب به مجلس و دولت گفت که «اختلاف نظر امروزشان را حل کنند».

رهبر جمهوری اسلامی افزود: «مجلس و دولت اختلاف نظر امروزشان را حل کنند، نه این‌که یا آن را رها کنند یا تشدید تا نشان‌دهنده دوصدایی نباشد».

ایالات متحده به عنوان یکی از طرف‌های اصلی برجام تا اردیبهشت ۹۷ در این توافق حضور داشت ولی بعد از آن خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرد. تهران هم یک سال بعد به صورت مرحله‌ای از تعهدات خود در چارچوب این توافق عدول کرد.

جمهوری اسلامی ایران در همین زمینه غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را که بر اساس برجام، اجازه انجام آن را نداشت آغاز کرد و از سانتریفوژهای پیشرفته نیز استفاده می‌کند. ضمن این‌که تولید اورانیوم فلزی که کاربرد نظامی هم دارد را در دستور کار خود گذاشته است.

حال، علی خامنه‌ای روی توسعه بیشتر برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده و می‌گوید: «ضمن آنکه جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و بر اساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی‌سازی ۶۰ درصد پیش خواهد رفت».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا/پ.پ/ک.ر
XS
SM
MD
LG