لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۱۱

واکنش دیرهنگام خامنه‌ای به اعتراضات خوزستان: مردم مراقبت کنند بهانه‌ای به دست دشمن داده نشود


آیت‌الله خامنه‌ای دوز دوم واکسن کرونا را روز جمعه دریافت کرد
آیت‌الله خامنه‌ای دوز دوم واکسن کرونا را روز جمعه دریافت کرد

بیش از یک هفته پس از آغاز اعتراضات مردم خوزستان به بحران آب در این استان، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنشی دیرهنگام گلایه کرد که مقامات مسئول توصیه‌های متعدد قبلی او درباره آب خوزستان و فاضلاب اهواز را «رعایت» نکرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او همچنین به مردم معترض توصیه کرده است که مراقب «توطئه‌های دشمن» باشند.

علی خامنه‌ای مردم خوزستان را «مردم وفادار» خوانده و گفت: «اگر آن توصیه‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت مسلماً این وضع ایجاد نمی‌شد.»

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای، «اگر در وقت خود به کار مردم رسیدگی می‌شد، این وضعیت ایجاد نمی‌شد.»

اعتراض مستمر به بی‌آبی روز پنج‌شنبه، ۳۱ تیرماه، برای هشتمین شب پیاپی در برخی از شهرهای استان خوزستان ادامه داشت و دامنه اعتراضات به استان‌‌های همجوار نیز گسترش یافته است.

آیت‌الله خامنه‌ای گفت: «مردم ناراحتی خود را بروز دادند اما هیچ گله‌ای از آنها نمی‌توان داشت چراکه مسئله آب آن‌ هم در آن آب‌ و هوای گرم خوزستان مسئله کوچکی نیست.»

از زمان آغاز اعتراضات گسترده در خوزستان، گزارش‌هایی غیررسمی از کشته شدن «دست‌کم پنج نفر» در این اعتراضات منتشر شده است، اما مقام‌های رسمی فقط خبر کشته‌ شدن دو جوان معترض در این اعتراض‌ها را تأیید کرده و در عین حال آن را به «اغتشاشگران» نسبت داده‌اند.

در همین زمینه آیت‌الله خامنه‌ای روز جمعه در عین حال به معترضان هشدار داده است که «دشمن به دنبال آن است که از هر چیز علیه انقلاب و کشور و مصالح مردم استفاده کند، بنابراین باید مراقبت شود که بهانه‌ای به دست آن داده نشود.»

روز چهارشنبه سی‌ام تیرماه در حالی که شش روز از آغاز اعتراضات مردم خوزستان به بحران آب در این استان می گذشت اینستاگرام آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی با انتشار سخنان او در اسفند سال ۹۵ خواستار رسیدگی به مشکلات مردم خوزستان شده بود.

رهبر جمهوری اسلامی غالبا در مواجهه با اعتراضات مردمی در مقام اپوزیسیون ظاهر می‌شود و خود را برکنار از تصمیم‌گیری‌های کلان کشور نشان می‌دهد، موضعی که در گفته‌های روز جمعه او و همین طور در پیام اینستاگرامی‌اش دیده می‌شود.

با این حال در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی از اعتراضات خوزستان منتشر شده شعارهای تندی علیه آیت‌الله خامنه‌ای سر داده‌ می‌شود.

در همین حال سخنان رهبر جمهوری اسلامی که توسط رسانه‌های داخل ایران منتشر شده همزمان با تزریق دز دوم واکسن برکت به او بوده است.

وب‌سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی عکس‌هایی منتشر کرده که آیت‌الله خامنه‌ای را در حال «دریافت واکسن» نشان می‌دهد و توضیح داده است که او روز جمعه، اول مردادماه، «دُز دوم واکسن کوو ایران برکت را دریافت» کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای دی‌ماه سال گذشته، واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی کرونا به ایران را ممنوع اعلام کرد.

واکسن کرونای برکت قرار است توسط ستاد اجرایی فرمان امام، مهم‌ترین نهاد اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، تولید و توزیع شود و به گفته مسئولان این ستاد بخش عمده بازار تولید و توزیع واکسن به این موسسه اختصاص خواهد داشت.

همزمان روند واکسیناسیون در ایران به شدت کند پیش می‌رود. ایران حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت دارد و برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دوز و برای واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر حداقل به ۱۰۰ میلیون دز واکسن نیاز است.

پس از چندین ماه انتقاد و اعتراض مردم به عدم واردات واکسن کرونا و کندی روند واکسیناسیون در ایران، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت ایران، شامگاه سه‌شنبه، ۳۰ تیر، اذعان کرد که دولت ایران نتوانست به وعده‌های خود درباره واکسیناسیون کرونا عمل کند.

معاون کل وزارت بهداشت در یک برنامه تلویزیونی گفت که «فارغ از این‌که چه میزان قصور و تقصیر وجود دارد و این قصور و تقصیر متوجه چه کسانی است، از این‌که نتوانستیم به وعده‌های داده شده درباره واکسیناسیون وسیع‌تر عمل کنیم، از مردم عذرخواهی می‌کنم.»

مسئولان جمهوری اسلامی از جمله وزیر بهداشت و حسن روحانی، رئیس‌ جمهور، طی ماه‌های گذشته بارها یا وعده تولید واکسن داخلی داده‌اند یا از واردات برخی واکسن‌های غیرایرانی خبر داده‌اند.

بر اساس شبکه‌های اجتماعی و گزارش‌های ایسنا و رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG