لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۹

خامنه‌ای: آن همه هزینه کردند که چند دختر روسری از سر بردارند


آیت‌الله خامنه‌ای از اینکه مخالفت با حجاب اجباری «از دهان برخی خواص» هم شنیده می‌شود بشدت انتقاد کرد.
آیت‌الله خامنه‌ای از اینکه مخالفت با حجاب اجباری «از دهان برخی خواص» هم شنیده می‌شود بشدت انتقاد کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند، در نخستین موضع‌گیری پس از اعتراض‌ها به حجاب اجباری، این اعتراض‌ها را نتیجه «تبلیغات پرحجم دشمنان و هزینه‌های سرسام‌آور آنان برای اثرگذاری منفی بر مسأله حجاب» خواند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که همزمان با هشتم مارس، روز جهانی زن، ایراد می‌شد گفت: «آن‌ همه هزینه، فکر و تبلیغات کردند که در نتیجه آن چند دختر فریب بخورند و در گوشه و کنار روسری از سر بردارند و همه تلاش‌هایشان در این نتیجه کوچک و حقیر خلاصه شد.»

آیت‌الله خامنه‌ای در عین حال گفت: «آنچه بنده را حساس می‌کند، طرح مسأله حجاب اجباری از دهان برخی خواص است».

وی سپس با اشاره به این که در بین این افراد «روزنامه‌نگار، روشنفکرنما و آخوند معمّم هم وجود دارد» تأکید کرد به رغم ادعای منتقدان، آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، نیز «مثل کوه محکم ایستاد و گفت حجاب باید وجود داشته باشد».

در هفته‌های اخیر شماری از منتقدان با ارجاع به موارد دینی و تاریخ سیاسی، از ادامه حجاب اجباری انتقاد کرده بودند.

در حال حاضر ایران تنها کشوری است که «مراعات حجاب» برای تمامی زنان، حتی زنان غیرمسلمان یا خارجی، در آن اجباری است.

در ماه‌های اخیر شماری از زنان در اقدامی که به «دختران خیابان انقلاب» معروف شد، با برافراشتن روسری‌های خود در محل‌های عمومی، به حجاب اجباری و نابرابری‌های جنسیتی اعتراض کرده‌اند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان روز پنج‌شنبه‌اش که در جمع شاعران مذهبی و مداحان ایراد می‌شد، همچنین از آنچه «ویژگی‌های زن غربی» خواند به‌شدت انتقاد کرد و موضوع عدالت جنسیتی در غرب را «موضوعی ظاهری» خواند.

او با تکرار شعار قدیمی در جمهوری اسلامی مبنی بر «حجاب وسیله‌ مصونیت زن است نه محدودیت»، به «اذعان تعداد زیادی از زنان صاحب‌مقام غربی در ماه‌های اخیر به قرار گرفتن در معرض سوء استفاده و خشونت» اشاره کرد و گفت: «اسلام به وسیله حجاب در را بر روی این نقطه انحراف بسته است.»

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان خود نامی از این «زنان صاحب مقام» نبرد. در ماه‌های اخیر شماری از زنان در آمریکا، مواردی از آزارهای جنسی و نابرابری‌های جنسیتی را برملا کردند که اخراج‌ها یا عذرخواهی‌هایی را در پی داشت. این زنان عمدتا شاغلان در رشته‌های مختلف هنری بودند.

از سوی دیگر شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با استفاده از هشتگ‌هایی مانند «من هم»، به ذکر تجربه‌های شخصی خود در این باره پرداختند.

سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای در همان روزی ایراد شده است که بنابر گزارش‌ها از تهران، نیروی انتظامی با اعمال خشونت و بازداشت تعدادی از زنان، مانع از برگزاری تجمع آنها برابر ساختمان وزارت کار شد.

از سوی دیگر اعتراضات علنی به حجاب اجباری که از دی‌ماه در ایران آغاز شد تاکنون به بازداشت بیش از ۳۵ زن منجر شده است که ویدا موحد، نرگس حسینی، اعظم جنگروی، شاپرک شجری‌زاده و مریم شریعتمداری، از جمله آنان هستند.

در همین حال عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز چهارشنبه بدون ذکر نام، از صدور حکم ۲۴ ماه «حبس تعزیری» برای یکی از بازداشت‌شدگان خبر داد و اتهام او را «تشویق مردم به فساد از طریق کشف حجاب» اعلام کرد.

برخوردهای یادشده در حالی صورت می‌گیرد که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، با اعلام اینکه موضوع حجاب در جلسه بعدی شورای اجتماعی کشور مطرح خواهد شد گفت: «شدّت و حدّتی» که پس از انقلاب در مورد حجاب به کار رفته، به نتیجه مورد نظر نرسیده است.

بنابر برخی از قوانین جمهوری اسلامی، زنان بدون اجازه همسر حق خروج از کشور را ندارند، میزان ارثی که به آنها می‌رسد نصف مردان است، و در شرایط عادی از حق طلاق و حضانت فرزندانشان محروم هستند. زنان همچنین از دستیابی به مقام‌هایی همچون رهبری، ریاست جمهوری، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و سمت‌های نظامی، محرومند.

از سال ۱۳۵۷ بدین سو، مرضیه وحید دستجردی تنها وزیر زن در دولت‌های جمهوری اسلامی بوده است.

از وب‌سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی، رادیوفردا/ ا. م.

XS
SM
MD
LG