لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

رئیس سازمان اوقاف موقوفات چند صد هکتاری را به عروس خود «واگذار کرده است»


مهدی خاموشی، نماینده علی خامنه‌ای و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه
مهدی خاموشی، نماینده علی خامنه‌ای و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه

یک فعال توئیتری، بر اساس یافته‌های خود، از «واگذاری رایگان موقوفات چند صد هکتاری» در استان قزوین به عروس رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ایران خبر داده است.

وحید اشتری روز یکشنبه ۲۸ خرداد در حساب توئیتری خود با انتشار تصویری از فرم اجاره‌نامه این موقوفات نوشت که «یکی از بزرگترین موقوفات چند صد هکتاری» استان قزوین متعلق به حسینیه امینی‌ها «تقریبا به صورت رایگان» به مونا چایچیان متولد ۶۹ و عروس مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف واگذار شده است.

مهدی خاموشی از روحانیون نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی است که در سال‌های اخیر با حکم علی خامنه‌ای مناصب حکومتی مختلفی را در دست داشته.

او که فرزند تقی خاموشی، از مؤسسین هیات موتلفه اسلامی و نماینده تهران در اولین دوره مجلس شورای اسلامی است، با حکم علی خامنه‌ای از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۷ رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بود و پس از آن، با حکم دیگری از رهبر جمهوری اسلامی به عضویت هیات امنای این سازمان درآمد.

آقای خاموشی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز عضویت دارد، در سال ۹۷ «نماینده ولی فقیه» و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کل کشور شد.

وحید اشتری نوشته است: «این‌که ۱۵۰ هکتار زمین با یک دامداری هزار راسی در روز روشن با ماهی یک میلیون‌ تومان اجاره به یکی از بستگان رئیس سازمان اوقاف واگذار شده باشد به کنار. این‌که در تمام قراردادها بدون نگرانی رسما آدرس منزل رئیس سازمان اوقاف را قید کنند دیگر خیلی اعتماد به نفس می‌خواهد.»

این فعال اصولگرای موسوم به «عدالت‌خواه» با اشاره به بازداشت برخی از کارمندان اوقاف در گذشته، اضافه کرد که چنین بازداشت‌هایی «اهمیت ندارد» و سازمان اوقاف به‌دلیل نبود نظارت و بازرسی «رسما تبدیل به حیات خلوت فساد در کشور شده است».

او افزوده است: «از طرفی چون زیر نظر رهبری است کسی هم نمی‌تواند بگوید بالای چشمت ابروست و به هیچ‌جا پاسخگو نیست.»

آقای اشتری پیشتر برای افشای سفر اعضای خانواده محمدباقر قالیباف به ترکیه برای خرید «سیسمونی» به دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت از فعالیت‌های رسانه‌ای محکوم شده بود.

واکنش سازمان اوقاف

ساعاتی پس از انتشار رشته‌توئیت آقای اشتری، روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه در بیانیه‌ای این واگذاری را تایید کرد، اما مدعی شد که واگذاری «بدون دخالت ریاست سازمان» صورت گرفته است.

سازمان اوقاف نوشت: «اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین پس از بررسی بدین نتیجه رسیده است که متولی، طبق نظر کارشناسی، پذیره‌ی انتقال را به‌تمامی (به مبلغ ۳۴۰ میلیون تومان) دریافت نموده است و اجاره‌ی سه ساله نیز بر اساس نظر رسمی کارشناس دادگستری تأیید و طبق ضوابط پرداخت شده است.»

این سازمان همچننی وحید اشتری را تهدید به شکایت کرده و نوشته است: «حق شکایت سازمان از این فعال مجازی محفوظ بوده و اقدام خواهد شد.»

ادعای سازمان اوقاف درباره قانونی بودن این واگذاری در حالی است که اشتری اعلام کرده که با توجه به سابقه محکومیتش در پرونده «سیسمونی‌گیت»، سعی کرده بود پیشتر با ارائه «مستندات و مدارک» به نهادهای مربوطه، از انتشار عمومی خبر این واگذاری جلوگیری کند، اما «متاسفانه ماه‌ها گذشت و هیچ اتفاقی نیفتاد».

اکنون با تهدید سازمان اوقاف، احتمال می‌رود افشاگری درباره فساد مالی در سازمان اوقاف، موجب گشوده شدن پرونده قضایی دیگری برای این فعال توئیتری شود.

پیشتر مهدی صدرالساداتی، طلبه فعال در اینستاگرام، به دلیل این که در کامنت‌های یکی از پست‌های اینستاگرامی‌اش، مطالبی خطاب به مهدی خاموشی نوشته شده بود، از سوی دادگاه ویژه روحانیت به «خلع لباس دائم روحانیت» محکوم شد.

دادگاه ویژه روحانیت این کامنت را که خود صدرالساداتی ننوشته بود، «توهین» تشخیص داد و مسئولیت کامنت مخاطبان را متوجه صدرالساداتی دانسته بود.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا/م.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG