لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

خرازی همزمان با حضور تیم آژانس در تهران: داشتن «فناوری هسته‌ای» بازدارنده است


کمال خرازی ، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران
کمال خرازی ، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران

در حالی که تیمی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرده، کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران بار دیگر بر توان تهران برای تولید جنگ‌افزار اتمی تاکید کرد و گفت داشتن «فناوری هسته‌ای» بازدارنده است.

آقای خرازی روز دوشنبه ۲۸ آذر در سومین «مجمع گفت‌وگوی تهران» گفت: «ما امروز در حوزه دانش هسته‌ای از توانایی بالایی برخوردار هستیم. در صدد تولید بمب هسته‌ای نیستیم، توانایی داریم ولی قصد تولید بمب نداریم.»

او با این حال تاکید کرد: «البته به این موضوع نیز توجه داریم که داشتن فناوری هسته‌ای خود بازدارنده است.»

وزیر پیشین خارجه جمهوری اسلامی توضیح نداد که منظور او از «داشتن فناوری هسته‌ای» چیست، اما یک روز پیش از سفر کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز از افزایش «بی‌سابقه» ظرفیت غنی‌سازی جمهوری اسلامی خبر داد.

یک روز بعد، آقای خرازی همچنین گفت که «تضمین عینی» از نظر قدرت‌های جهانی در مورد ایران، «نداشتن غنی‌سازی بود»، اما جمهوری اسلامی «در حال حاضر ما ۱۹ هزار سانتریفیوژ در چرخش» دارد.

توافق هسته‌ای وین با هدف ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شکل گرفت، اگرچه ایران همواره اتهام تلاش برای تولید این سلاح‌ها را رد کرده است.

بر پایه این توافق، ایران به میزان بسیار کمی مجاز به غنی‌سازی اورانیوم بود، اما جمهوری اسلامی با نقض برجام در سال‌های اخیر، درصد غنی‌سازی و سطح ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را شدیدا افزایش داده است.

مذاکرات هسته‌ای جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی برای احیای برجام از چند ماه پیش متوقف باقی مانده و آمریکا با زیر سوال بردن اراده جمهوری اسلامی برای رسیدن به این توافق، اعلام کرده که اکنون این مذاکرات در اولویت برنامه‌های کاخ سفید قرار ندارد.

خرازی که پیشتر نیز از توان جمهوری اسلامی برای ساخت بمب اتمی خبر داده بود، اکنون اعلام کرد که تهران آمادگی دارد به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام بازگردد.

او گفت: «ایران آمادگی دارد که به تعهدات هسته‌ای خود بازگردد در صورتی که طرف‌های مقابل نیز به تعهداتشان عمل کنند.»

این مقام جمهوری اسلامی همچنین پرونده آژانس درباره ذرات اورانیوم غنی‌شده در مکان‌های اعلام نشده ایران را «مطالب قدیمی» توصیف کرد و گفت: «امیدواریم که سفر اخیر کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران باعث شود که قضیه حل شود.»

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرده که هیات پنج نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز یکشنبه وارد تهران شد، مذاکرات جدیدی با این سازمان و همچنین نمایندگان وزارت خارجه جمهوری اسلامی خواهد داشت.

او افزود این امید واقع‌گرایانه وجود دارد که اختلافات باقی‌مانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران حل و فصل شود.

سفر تیم فنی آژانس به ایران در حالی است که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته در قطعنامه‌ای از عدم همکاری کامل تهران با آژانس و خودداری جمهوری اسلامی از ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» درباره پرونده اورانیوم غنی‌شده یافت شده در مکان‌های اعلام نشده ایران اظهار تاسف کرد.

چند روز پیش از این سفر، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با رد اتهام فعالیت‌های مخفی هسته‌ای جمهوری اسلامی ادعا کرد ذرات آلوده به اورانیوم که بازرسان سازمان ملل در کشور پیدا کرده‌اند مربوط به «ضایعاتی است که از عراق و کشورهای مختلف وارد ایران شده است».

پیش از این قرار بود که هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر به تهران سفر کند، اما این سفر انجام نشد.

ناظران معتقدند که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب به بن‌بست خورده و حتی اگر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک توافق فنی نیز دست پیدا کنند، باز هیچ پیشرفتی در این مناقشه هسته‌ای حاصل نشده است.

XS
SM
MD
LG